|

گرفتار کاغذبازی اداری

یکی از مخاطبان روزنامه «شرق» از کاغذبازی در سازمان امور مالیاتی نوشته و توضیح داده است که با گذشت حدود یک سال هنوز موفق نشده اضافه‌مالیات پرداختی خود را از این سازمان دریافت کند.

گرفتار کاغذبازی اداری

یکی از مخاطبان روزنامه «شرق» از کاغذبازی در سازمان امور مالیاتی نوشته و توضیح داده است که با گذشت حدود یک سال هنوز موفق نشده اضافه‌مالیات پرداختی خود را از این سازمان دریافت کند. در ادامه شرح این مشکل را با قلم مخاطب می‌خوانید: این‌جانب اعظم باقری‌بوسجین که یک واحد نمایندگی بیمه ایران را اداره می‌کردم و درحال‌حاضر تعطیل شده است، سال گذشته در 19 تیر‌ماه بابت مالیات بر ارزش افزوده واحد تجاری خود، مبلغ 57 میلیون تومان را به اشتباه و اضافه بر مالیات ابلاغی پرداخت کردم و با وجود آنکه از آن تاریخ تاکنون دوندگی بسیار کرده و حداقل چهار تا پنج نامه برای استرداد وجه فوق به اداره مالیات شماره تهران ارسال کرده‌ام و حداقل 10 بار مراجعه حضوری داشته‌ام که تاکنون موفق به استرداد وجه خود نشدم. ماجرا از این قرار بود که طبق بخش‌نامه وزارت دارایی از سال 92 الزام شده است که پرداخت مالیات تکلیفی به‌صورت اینترنتی انجام شود و به دلیل عدم تخصص و اطلاعات کافی برخی کارشناسان اداره مالیات، اظهارنامه سال 1399 اشتباه ارسال شد و مبلغ 22 میلیون تومان بدهی به این‌جانب اعلام شد.

 

تا سال 1394 شرکت سهامی ایران هر‌ماهه مالیات را از کارمزد نمایندگان کسر و به حساب وزارت دارایی واریز می‌کرد. طبق آیین‌نامه وزارت دارایی به کل درآمد و کارمزد نمایندگان 22 درصد مالیات تعلق می‌گیرد که مبلغ واریزی مالیات توسط شرکت سهامی ایران بیش از 22 درصد است که اغلب نمایندگان همه‌ساله تا تاریخ 1394 بدهکار نیستند بلکه بستانکار هم می‌شوند و متأسفانه در هیئت‌های بدوی و تجدید‌نظر کارشناسان رسیدگی به شکایت مؤدیان اصلا به این مسئله توجهی نمی‌کنند. بعد از اضافه واریزی جهت استرداد به وزارت دارایی مراجعه کردم و درخواست کتبی دادم که کارشناس وزارت دارایی به محض اطلاع از اضافه واریزی بدهی سال‌های 92، 93 و 94 را در تاریخ 25 آبان 1400 به این‌جانب ابلاغ کرد.

این‌جانب در تاریخ 18 تیر سال 99 به بدهی سال 92 هیئت بدوی اعتراض کردم و رأی هیئت تجدید‌نظر در تاریخ 22 تیر 99 صادر شد!

در هیئت بدوی و تجدیدنظر پرونده به ستاد وزارت دارایی ارجاع شد و بابت بدهی تجدیدنظر سال 92 که قطعی شده است درخواست استرداد وجه کردم. اما با وجودی که پرونده مطالباتی سال 92 در دستور کار دیوان اداری قرار دارد و این‌جانب بارها به حوزه مالیاتی مراجعه و درخواست فیش بدهی سال 92 را کردم که این بار ممیز مربوطه اعلام کرد بدهی در مرحله اجرائی است و باید به اداره مالیاتی واقع در خیابان نفت مراجعه کنید. 

مجددا به آن اداره مراجعه کردم اما آنجا هم اعلام کردند که هنوز اجرائیه ارسال نشده است تا اینکه با مرارت فراوان بالاخره اعلام کردند که اجرائیه ارسال شده است و سپس به دادستانی وزارت دارائی مراجعه و مطالب را بازگو کردم و به‌صورت مکتوب هم گزارش ماوقع را برایشان توضیح دادم اما همچنان مشکل حل نشده است!

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها