|

افزایش حملات روسیه به تأسیسات زیربنایی اوکراین خاموشی‌های گسترده به بار آورده است

«خرسون» زیر آتش

اوکراین می‌گوید موشک‌های روسیه روز شنبه تأسیسات زیربنایی این کشور از‌جمله تأسیسات تأمین انرژی را بار دیگر هدف قرار داده‌اند و خاموشی‌های گسترده‌تری را باعث شده‌اند

«خرسون» زیر آتش

اوکراین می‌گوید موشک‌های روسیه روز شنبه تأسیسات زیربنایی این کشور از‌جمله تأسیسات تأمین انرژی را بار دیگر هدف قرار داده‌اند و خاموشی‌های گسترده‌تری را باعث شده‌اند. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، حملات روسیه در مقیاس «بسیار گسترده» ادامه دارد. او وعده داد ارتش اوکراین با کمک شرکای کی‌یف بتواند شمار بیشتری از موشک‌های روسیه را رهگیری و سرنگون کند.

اوکراین در ‌حالی با معضل خاموشی‌های گسترده روبه‌رو است که ۹ ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور می‌گذرد و از‌کار‌افتادن شبکه برق، آن‌هم در آستانه زمستان، نگرانی مهمی برای دولت و مردم این کشور محسوب می‌شود.

به گفته کیریلو تیموشنکو، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، در‌حال‌حاضر بیش از یک‌ میلیون نفر از ساکنان این کشور بدون برق هستند. بی‌برقی در بخش‌هایی از پایتخت نیز دیده می‌شود و یکی از مقامات کی‌یف هشدار داده خاموشی‌ها ممکن است برای «چند روز تا چند هفته» ادامه داشته باشد که به معنای زندگی بدون نور و گرما خواهد بود.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید هدف مسکو از حمله به زیرساخت‌ها، ایجاد موج جدیدی از پناه‌جویان است که رهسپار غرب اروپا می‌شوند و دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در یک پیام توییتری این اقدام مسکو را «نسل‌کشی» خوانده است. مسکو هدف‌ قراردادن زیرساخت‌های انرژی را پذیرفته، با این وجود منکر هدف قراردادن غیرنظامیان شده است.

ترک اجباری خرسون

هم‌زمان از مناطق جنوبی این کشور خبر می‌رسد که نیروهای اشغالی روسیه در شهر خرسون از غیرنظامیان خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر این شهر را ترک کنند؛ اقدامی که آوارگی‌های بیشتری را در مناطق تحت اشغال نیروهای روسیه باعث شده است.

خرسون در‌حال‌حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف ضدحمله‌های ارتش اوکراین است و نیروهای روسی مستقر در شهر در پیامی خطاب به غیرنظامیان اعلام کرده‌اند: «با توجه به وضعیت متشنج در جبهه همچنین افزایش خطر گلوله‌باران گسترده شهر و تهدید حملات تروریستی، همه غیرنظامیان باید فورا شهر را ترک کرده و به شرق رودخانه دنیپر بروند!». رودخانه دنیپر که سرچشمه آن در روسیه است، از داخل خاک بلاروس و اوکراین می‌گذرد و در نهایت به دریای سیاه می‌رسد.

نیروهای اشغالگر روسیه در استان خرسون هفته گذشته اعلام کرده بودند که قصد دارند دست‌کم ۵۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه را «تخلیه» و به آن‌ سوی رودخانه دنیپر منتقل کنند و به همین دلیل نیز تا‌کنون هزاران نفر این منطقه را ترک کرده‌اند. آژانس ریانووستی نیز اعلام کرده بود که «تخلیه‌شدگان» از خرسون می‌توانند پس از رسیدن به شرق دنیپر، از آنجا به روسیه بروند.

ادعای روسیه درباره اجرای عملیات «تخلیه» از همان ابتدا با شک و تردیدهای زیادی روبه‌رو بود؛ از‌جمله اینکه آیا ساکنان به اراده خود در این جابه‌جایی شرکت دارند یا آنچه اجرا می‌شود در‌واقع کوچ اجباری و تبعید ساکنان خرسون به مناطق تحت حاکمیت روسیه است.

به موازات تشدید موشک‌باران روسیه و گسترش خاموشی‌ها، ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که با پیشروی نیروهایش به سمت جنوب، توانسته‌اند دست‌کم دو روستا را که گفته می‌شود نیروهای روسی آنجا را «رها» کرده‌ بودند، به تصرف خود درآورند. استان خرسون برای اوکراین یک منطقه استراتژیک است که بخش اصلی این کشور را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی خود گفت: «اگرچه ما توانایی فنی سرنگونی صد‌ درصد موشک‌های روسیه و پهپادها را نداریم‌، اما مطمئن هستم به ‌تدریج و با کمک شرکایمان می‌توانیم چنین چیزی را عملی کنیم. تاکنون نیز توانسته‌ایم بسیاری از این حملات را دفع کنیم».

او همچنین افزود که نیروهای اوکراینی روز شنبه ۲۰ موشک‌ و بیش از ۱۰ پهپاد را سرنگون کردند. فرماندهی نیروی هوایی اوکراین نیز پیش‌تر اعلام کرده بود ۳۳ موشک به سمت اوکراین شلیک شده بود که ۱۸ موشک سرنگون شده است.

یکی از نگرانی‌های جدی اوکراین هم‌اکنون در استان خرسون، سد نوا کاخوفکا است. زلنسکی روز جمعه از غرب خواسته بود به مسکو هشدار دهند که این سد تحت کنترل روسیه را منفجر نکند و بر اساس آخرین اخبار منتشر‌شده، در این موضوع هیچ تحول جدیدی نیز دیده نشده است.

پیش از این روسیه کی‌یف را متهم به پرتاب موشک به سمت سد و برنامه‌ریزی برای تخریب آن کرده بود؛ اتهامی که از سوی اوکراین رد شده است. کی‌یف می‌گوید طرح چنین اتهامی را باید نشانه‌ای از قصد روسیه برای انفجار سد و مقصر جلوه‌دادن اوکراین دانست.

نظامیان آمریکایی در  رومانی

شبکه سی‌بی‌اس گزارشی درباره نیروهای نظامی ایالات متحده در خاک رومانی منتشر کرد. لشکر ۱۰۱ هوابرد نیروی زمینی آمریکا برای اولین بار در نزدیک ۸۰ سال گذشته، به اروپا اعزام شده است. به‌این‌ترتیب در‌حالی‌که آتش جنگ در اوکراین پس از هشت ماه همچنان زبانه می‌کشد و تنش‌ها بین مسکو و ناتو بالا گرفته است، نیروهای آمریکایی هم در رومانی، در فاصله‌ای کوتاه تا مرزهای اوکراین، تمرین‌های نظامی انجام می‌دهند.

خبرنگاران سی‌بی‌اس به همراه سرتیپ جان لوباس، معاون فرمانده لشکر و سرهنگ ادوین متیادس، فرمانده تیم نبرد تیپ دوم، سوار بر هلیکوپترهای معروف شاهین سیاه یک ساعت بر فراز منطقه‌ای در شرق رومانی که کمتر از پنج کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد، پرواز کردند.

حمله روسیه به اوکراین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و در اولین بخش آن پیشروی نیروهای روسیه از شبه‌جزیره کریمه (بخشی از اوکراین که مسکو در سال ۲۰۱۴ به‌طور غیرقانونی اشغال و به خاک خود الحاق کرد) به سوی شمال را شاهد بودیم. در نزدیک به هشت ماهی که گذشت، نیروهای روسیه کوشیدند با پیشروی به سمت کرانه دریای سیاه، به منطقه خرسون وارد شوند و بندرهای مهم اوکراین مانند میکولایف و اودسا را تصرف کنند. کرملین در ضمن خرسون و سه منطقه دیگر در جنوب و شرق اوکراین را نیز به‌طور غیرقانونی به خاک خود ضمیمه کرد؛ گرچه هنوز بر آنها سیطره کامل ندارد.

هدف نظامی روس‌ها آشکارا این است که دسترسی اوکراینی‌ها به دریا را قطع کنند و این کشور و نیروهای نظامی‌ آن را بی‌ساحل بگذارند. اینجا است که پای یکی از مشهورترین لشکرهای ارتش آمریکا به میان آمده و لشکر ۱۰۱ حالا در کشوری در همسایگی اوکراین مستقر است که آن‌هم سواحلی در دریای سیاه دارد؛ رومانی.

سرتیپ لوباس به سی‌بی‌اس می‌گوید: «ما آماده‌ایم از هر سانتی‌متر خاک ناتو دفاع کنیم. ما ظرفیت یگانه‌ای داریم و‌ آن ظرفیت یورش هوایی است... ما نیروی پیاده‌نظام سبک‌ هستیم، اما همین به تحرک هواپیماها و حملات هوایی‌‌ ما منجر می‌شود».

لشکر هوابرد ۱۰۱ که در سال ۱۹۱۸ ایجاد شد، به تخصص در حملات هوایی مشهور است. این لشکر می‌تواند از این حملات برای تصرف سرزمینی نیز استفاده کند. نیروهای این لشکر در نبردهای اخیر آمریکا در خاورمیانه از‌جمله در عراق، افغانستان و سوریه نقش مهمی داشته‌اند.

خبرنگاران سی‌بی‌اس در رزمایش مشترک نیروهای آمریکا و رومانی شامل عملیات زمینی و حمله هوایی شرکت کردند. در گزارش این تلویزیون می‌خوانیم: «در این رزمایش، گلوله‌های واقعی تانک و توپ استفاده شدند. هدف از آن بازآفرینی نبردهای هرروزه نیروهای اوکراین علیه نیروهای روسیه بود که کمی آن‌ طرف‌تر، آن سوی مرز، جریان دارد. برگزاری رزمایش در فاصله‌ای به این نزدیکی به مرز پیغام روشنی به روسیه و متحدان آمریکا در ناتو می‌فرستد که ارتش آمریکا اینجا است».

سرلشکر لولیان بردیلا، از ارتش رومانی گفت: «معنی واقعی حضور نیروهای آمریکایی در اینجا برای من مثل این است که متفقین پیش از حضور دشمن به نرماندی رفته باشند». اشاره او به نبرد مشهور متفقین و آلمان نازی در سواحل شمالی فرانسه در جنگ جهانی دوم است که لشکر ۱۰۱ نیز در آن حضور داشت. این لشکر در جریان آزادی هلند و چند نبرد مهم دیگر آن جنگ نیز نقشی محوری ایفا کرد.

نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی ارتش رومانی مقری برپا کرده‌اند و حضورشان قرار است ادامه پیدا کند. مجموعا حدود چهار‌هزار‌و ۷۰۰ سرباز از مقر مرکزی لشکر ۱۰۱ هوابرد واقع در فورت کمپبل در ایالت کنتاکی آمریکا، هزاران کیلومتر طی کرده‌اند تا حالا در جناح شرقی ناتو مستقر باشند.

سرهنگ متیادس گفت او و نیروهایش نزدیک‌ترین سربازان آمریکایی به صحنه نبرد در اوکراین هستند. او تأکید کرد آنها از این نقطه جنگ‌افروزی روس‌ها را «از نزدیک تماشا» و در رزمایش‌های خود صحنه‌های جنگ را دقیقا بازآفرینی می‌کنند. او گفت: «باعث می‌شود آماده و حاضر به‌ یراق بمانیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها