|

کنسرت‌هایش را لغو کرد

روی نت سکوت‌

این روزهای متفاوت در تاریخ ایران، با واکنش متفاوتی از سوی هنرمندان همراه است. اگر دانشجوی هنر باشند، تبدیل شده به خلق آثار در محوطه دانشگاه. اگر تصویرگر و گرافیست باشند، می‌شود خلق پوستری برای «الناز رکابی».

روی نت سکوت‌

این روزهای متفاوت در تاریخ ایران، با واکنش متفاوتی از سوی هنرمندان همراه است. اگر دانشجوی هنر باشند، تبدیل شده به خلق آثار در محوطه دانشگاه. اگر تصویرگر و گرافیست باشند، می‌شود خلق پوستری برای «الناز رکابی». برای عده‌ای دیگر می‌شود ساخت فیلم و ویدئو و برای همایون شجریان نیز با لغو کنسرت‌هایش در اروپا و شهرهای مختلف این قاره همراه شده است‌. به گزارش خبرآنلاین، همایون شجریان در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار پستی‌، اعلام کرد به علت حال ناخوشی که از شرایط موجود دارد، کنسرت‌هایش را لغو خواهد کرد. شجریان در این پست نوشت: «دوستان گرامی، هرچند موانع برای سفر و برگزاری کنسرت‌ها برداشته شد، برای احوالات ناخوش این روزهایمان، تصمیم به لغو برنامه‌ها گرفتم. از تمامی عزیزانی که با مهر و محبت خود برای حضور در این کنسرت‌ها بلیت تهیه کرده‌اند، پوزش می‌خواهم. وجه بلیت‌های تهیه‌شده به حساب خریداران محترم بازگردانده خواهد شد. همراهان عزیزم، این تصمیم کاملا شخصی و از روی احوال ناخوشی‌ است که این روزها گلویم را می‌فشارد». این کنسرت‌ها قرار بود از 23 اکتبر تا 19 نوامبر در شهرهای مختلف اروپا نظیر اشتوتگارت، لندن، آمستردام، دوسلدورف، استکهلم، میلان، فرانکفورت، مونیخ، وین و کپنهاگ برگزار شود. تأکید او درباره حل موانع برای سفر، اشاره به گرفتن پاسپورت او در 17 مهر دارد‌؛ هنگامی که او و همسرش، سحر دولتشاهی، از استرالیا باز‌می‌گشتند، در فرودگاه امام خمینی گذرنامه‌های آنها توقیف شد‌.

توقیف گذرنامه

ایلنا این خبر را به نقل از شاهدان عینی منتشر کرد و تسنیم فردای آن به این رفتار اعتراض کرد و با اشاره به تشابه این اتفاق برای مهران مدیری، علی دایی و‌... در مطلبی نوشت‌: «‌موضع‌گیری مدیری، دایی و برخی افراد در روزهای اول، آنها را در یک طرف ماجرا قرار داد و هرچند با تغییر توازن ماجرا و رادیکال‌شدن اتفاقات و افزایش دُز خشونت در کف خیابان، توقع از ایشان این بود که مسئولیت‌پذیرانه، سوی دیگر میدان را هم مشاهده کنند و از ظرفیت رسانه‌ای خود برای دعوت به آرامش و باز‌شدن فضای گفت‌وگو به نفع اتحاد جامعه ایرانی استفاده کنند، اما فضا در بهترین حالت با سکوت ایشان همراه شد». در بخش دیگری از این مطلب آمده است‌: «همایون شجریان اما داستانش تا حد زیادی فرق داشت. هر‌چند فشار زیادی برای وادار‌کردن او به اتخاذ مواضع سیاسی غلط یک‌سویه وجود داشت، اما او به تسلیت به مناسبت درگذشت مهسا امینی و تنی چند از جوانان ایرانی در جریان رویدادهای پس از آن و ابراز ناراحتی درباره آنچه اتفاق می‌افتاد، بسنده کرد و در برابر فشارهای سنگین برای موضع‌گیری سیاسی درباره کلیت نظام، ایستادگی کرد و سخنی شوریده بر زبان نیاورد. البته به هر حال ابراز سطحی از ناراحتی و مطالبه برای پیگیری پاسخ و ارائه توضیحات درباره آنچه اتفاق افتاده، چیزی غیرطبیعی نبود. انتشار خبر ضبط پاسپورت او نشان می‌دهد که تمییزگذاری مناسبی میان افرادی که درباره رویدادهای اخیر موضع سخت و یک‌جانبه گرفتند، با افرادی که تا حد زیادی با این فضا همراهی نکردند، صورت نگرفته و بر اساس یک وزن‌کشی مناسب با ایشان مواجهه نمی‌‌شود. تنها یک رویکرد غلط دوقطبی‌ساز یا کلی‌‌نگر که محل انتقاد این نوشتار هم هست، می‌تواند توجیه‌گر واکنشی در این سطح باشد».

واکنش

اشاره خبرگزاری تسنیم به واکنش 30 شهریور همایون شجریان است. این هنرمند در آن زمان برای اجرای کنسرت در استرالیا به سر می‌برد و به گزارش عصر ایران، در صفحه اینستاگرامش نوشته بود‌: «‌در این روزهای تلخ، حال هیچ‌کدام‌مان خوب نیست. همگی نگران و ناراحت و بی‌قرار هستیم. نگران ایران، عزیزان و فرزندان‌مان، ناراحت و بی‌قرار از اتفاقات ناگوار و خشونت‌هایی که شاهد آن هستیم. ما مردمی هستیم که آیین مهرورزی، از‌خودگذشتگی و عشق‌ورزی، در خون ماست. مردمی که آداب گفت‌وگو و صلح را می‌شناسد. مردمی که هرگز پاسخ مهربانی را با نامهربانی نداده است و قدردان گفتارها و کردارهای نیک بوده است. ما مردم محترمی هستیم که طبیعتا انتظار احترام هم داریم. دلمان می‌خواهد همه جهان ما را به‌درستی بشناسند که ما ملتی دانا، هوشیار، آگاه، ریشه‌دار، نجیب، صبور، شجاع، بزرگ، تأثیر‌گذار و قابل احترام هستیم. مردمی که در طول تاریخ، کمتر شاد زندگی کرده و روزگارش همیشه با سختی عجین بوده، اما همیشه استوار و امیدوار بوده است. مردمی که برای پاسداری از آب و خاک و فرزندانش جان‌ها داده است. آیا چیزی فراتر و با‌اهمیت‌تر از تحقق خواسته‌های معقول یک ملت شریف و نجیب و بالاتر از تأمین رضایت اقشار مختلف جامعه از سوی کسانی که خود را وکیل ملت می‌دانند، وجود دارد؟ وکلایی که با رأی مردم برای تحقق خواسته‌های آنها و برای اداره مُلک و مملکتشان، به آنها مسئولیت داده شده است. اگر این حق است، پس چرا این همه تعلل‌؟ افسوس، افسوس و صد افسوس... که قدر این مردم نجیب و محترم به‌درستی دانسته نشده است. به‌عنوان یکی از همین مردم و هنرمندی که خود را همیشه کنار و همراه مردم می‌دانم، خواستار پایان خشونت و بازنگری قانونی هستم که پیش‌تر نوشته شده ولی امروز زنان و مردان ایران‌زمین، خواهان تغییر آن هستند». او پس از آن در تاریخ 31 شهریور با عکس «مهسا امینی» روی صحنه آمد.

عدم امنیت یا اندوه‌؟

همایون شجریان و همسرش سحر دولتشاهی 17 مهر به ایران بازگشتند و در بازگشت گذرنامه‌هایشان توقیف شد‌. هرچند تسنیم به این روند اعتراض کرد و فردای آن روز خبرگزاری ایسنا اعلام کرد مشکل گذرنامه‌ها برطرف شده و به همایون شجریان و همسرش برگردانده شده‌اند. بلافاصله بعد از آن ابتدا «بهمن بابازاده»، خبرنگار مطرح موسیقی، حل این مسئله را تکذیب کرد و چند روز بعد در  همایون شجریان در 20مهر این موضوع را تکذیب کرد. در روز 27 مهر او اعلام کرد با وجود حل مشکل، به اجرای کنسرت نخواهد رفت‌. البته این اعلام بلافاصله با واکنش‌ها و تعبیرهای متفاوتی روبه‌رو شد‌. عده‌ای این مسئله را ادامه فشار بر این هنرمند دانسته‌اند و عده‌ای دیگر معتقدند که مشکل امنیت برای حاضران در کنسرت سبب شده او این تصمیم را بگیرد. چندی پیش خبر بمب‌گذاری در کنسرت یک خواننده ایرانی در لندن سبب شد تا کنسرت تعطیل شود و البته هیچ نشانه‌ای از بمب نیز پیدا نشد. در کنسرت پیشین همایون شجریان در استرالیا در ویدئوهایی که از این کنسرت منتشر شده، به نظر می‌رسد در میانه اجرا و با اغتشاش و فحاشی تعدادی از منافقین حاضر در سالن و بیرون سالن اجرا، اجرای خود را متوقف کرد و با عذرخواهی از مردم سالن را ترک کرد. به گزارش عصر ایران، این کنسرت با حمله گروهک تروریستی منافقین ناتمام مانده بود. این انتخاب «همایون شجریان» در حالی رخ می‌دهد که او در تابستان امسال کنسرت‌های باشکوهی در تهران با حضور گسترده و تخفیف‌های زیاد برای دانشجویان برگزار کرد. او در کانادا نیز کنسرت‌هایی برگزار کرد که با استقبال فراوان روبه‌رو شد و از‌جمله قطعه ماندنی «مرغ سحر» را خواند.

البته سحر فروزان مدیر برنامه‌های «همایون شجریان» به ایسنا گفته است :«پاسپورت همایون شجریان شامگاه چهارشنبه 20 مهر‌ماه به سحر فروزان تحویل شده است و روز یکشنبه 24 مهر‌ نیز موضوع عدم ممنوع‌الخروجی وی از طریق سازمان‌های ذی‌ربط اعلام شده است». البته همایون شجریان ساعت 18:00 ‌چهارشنبه 20 مهر اعلام کرده بود هنوز گذرنامه خود را دریافت نکرده است. مدیر برنامه‌اش تأکید کرد‌: «‌هیچ نوع فشار و توصیه‌ای مبنی بر برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت‌ها وجود نداشته است و این تصمیمی بوده است که جناب آقای شجریان شخصا، به همان دلیلی که در صفحه اینستاگرامشان منتشر شده است، گرفته‌اند. بر اساس برنامه قرار بود گروه روز پنجشنبه 26 مهر به سمت اشتوتگارت برای تمرین نهایی با نوازندگان خارجی و آغاز تور، سفر خود را آغاز کنند که جناب شجریان تصمیم به تغییر برنامه گرفته‌اند‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها