|

آنچه حسن یزدانی برای بردن تیلور نیاز دارد

تاکنون پنج بار حسن یزدانی و دیوید تیلور، این دو ابرستاره کشتی جهان با هم روبه‌رو شده‌اند که چهار بار تیلور و یک بار یزدانی پیروز شد

‌بهرام مسعودی: تاکنون پنج بار حسن یزدانی و دیوید تیلور، این دو ابرستاره کشتی جهان با هم روبه‌رو شده‌اند که چهار بار تیلور و یک بار یزدانی پیروز شد. پس از شکست اول، در کشتی دوم که در کرمانشاه برگزار شد حسن یزدانی به فکر انتقام بود و بی‌باکانه قصد داشت با امتیاز بالا او را شکست دهد اما غافلگیر شد و کشتی را باخت. این رویداد هم برای حسن و هم برای مربیان و تعیین‌کنندکان استراتژی مبارزه حسن با تیلور نقطه عطف و کابوسی شد و بر چگونگی و نتیجه کشتی‌های بعدی به شدت اثر گذاشت. استراتژی غلط تجویزی در المپیک توکیو با وجود برتری، موجب شکست یزدانی شد و دستش از دومین طلای المپیک کوتاه ماند. در کشتی چهارم جهانی اسلو ۲۰۲۱ یزدانی توانست با استراتژی درست با برتری ۶ بر ۲ بر تیلور پیروز شود. در تمام این رویارویی‌ها جدا از نتیجه مسابقه، حسن به وضوح بر تیلور برتری داشت. اما همان‌طورکه ذکر شد ذهنیت شکست قبلی و استراتژی غلط نتایج را به ضرر او رقم زد.‌در تمام این مسابقات در نیمه اول از تیلور جلو بود. به لحاظ قدرت بدنی هم برتری داشت. در تمام این مسابقات استراتژی تیلور چنین بود که تمام توان خود را در نیمه دوم به کار گیرد. همیشه گارد تیلور از حسن پایین‌تر بود و تمام امتیازات را با زیر دو خم یا زیر از پای راست از زانو به پایین یا زیر از پای چپ از حسن گرفت. در توکیو و اسلو حسن توانست با تکیه بر قدرت بدنی چندین بار با فشار بر تیلور پای او را از تشک خارج کند و امتیاز بگیرد. اما در بلگراد تیلور تمام ضعف‌هایش را رفع کرد و از هر لحاظ آماده بود.

اگر در مسابقات قبلی قدرت بدنی حسن را از خود بالاتر می‌دید، در این زمینه تلاش کرد تا قدرت بدنی‌اش را بالا ببرد، به‌طوری‌که برعکس دو مسابقه قبلی پایش از تشک خارج نشد. کنده‌اش کشیده نشد و حتی در حالتی که سر و زانویش به تشک چسبیده بود به حسن اجازه نداد که از چپ و راست دور بزند و به پشت او برود. حتی در این حالت توانست زیر گرفته و امتیاز هم بگیرد و...

برای تحلیل دقیق این مسابقه، آگاهی از نظرات یزدانی و تیلور و همچنین آگاهی از شیوه تمرین و نوع تغذیه و بدن‌سازی و روش‌های علمی‌ای که مربیان آمریکایی برای آماده‌سازی تیلور استفاده کرده‌اند، لازم است که این اطلاعات در دسترس نیست. اما با استفاده از حرف‌های تیلور که بلافاصله پس از پایان رویارویی‌ها با حسن زد، به تحلیل این جملات می‌پردازم.

بخشی از اولین حرف‌های تیلور: «همسرم عکس حسن و من را برایم فرستاد»، «حسن خیلی نیرومند است».

پس از مسابقه در بلگراد گفت: «من حریفان تمرینی بسیار خوبی دارم و از همه آنان تشکر می‌کنم».

(از این حرف تیلور می‌توان چنین برداشت کرد که تیلور حریفان خوب تمرینی‌اش را مهم‌ترین عامل پیروزی خود بر حسن در بلگراد می‌داند).

و خطاب به حسن: «رفیق، شکست خیلی سخت است ولی سال آینده من هم هستم و تو هم هستی من و تو موجب رشد هم می‌شویم؛ مردم هم از مبارزه من و تو لذت بیشتری می‌برند».

مفهوم نهفته در این گفته‌ها آن است که حسن مانند عضوی از خانواده تیلور در تمام تفکر روزانه و خانواده‌اش حضور دارد. تیلور برای مسابقات المپیک و جهانی فقط به مبارزه با حسن و آمادگی برای مقابله با او فکر و تمرین می‌کند.

تیلور در مبارزه بلگراد از هر نظر آماده بود. اگر گفته بود حسن خیلی قدرتمند است با بدن‌سازی، کار با وزنه و تغذیه مناسب و... توانست قدرت بدنی‌اش را بالاتر ببرد.

همان‌طورکه اشاره شد، او مهم‌ترین عامل پیروزی‌اش بر حسن در بلگراد را داشتن حریفان تمرینی خوب می‌داند.

احتمالا این حریفان تمرینی پس از شکست تیلور در اسلو سعی کردند به سبک حسن با او تمرین کنند و او را برای مقابله با قوس‌کردن و زیرکتف‌زدن و فشار برای خارج‌کردن از تشک و... توسط حسن کاملا آماده کنند.

با تمرین‌های هدفمند، حتی به لحاظ فیزیک عضلانی‌تر و درشت‌تر نشان می‌داد. به لحاظ نفس هم بی‌اندازه سرحال بود. خلاصه تیلور بلگراد یک تیلور رویین‌تن بود.

به غیر از این آمادگی‌ها باید به موقعیت‌های او نیز توجه کرد. به دلیل فرهنگ خاص آمریکایی تیلور فشارهای روانی از طرف خانواده و فدراسیون و مربیان و رسانه‌ها و طرفدارانش و مشکلات شغلی و اقتصادی و..‌. هم ندارد، یا حداقل در حد حسن ندارد. تیلور و به‌طورکلی کشتی‌گیران آمریکایی بسیار جدی و علمی تمرین و تغذیه می‌کنند. انگیزه‌های فردی‌شان و روحیه مبارزه‌طلبی‌شان به شدت بالاست. از مشاوره روان‌شناسان و تجزیه و تحلیل‌های علمی و دقیق مربیان و متخصصان برخوردار هستند، اما کشتی‌گیران ما نه‌تنها از این امکانات در حد آنان برخوردار نیستند، بلکه از فشار روانی از سوی خانواده تا طرفداران و رسانه‌ها و گاهی مسئولان نیز بی‌نصیب نیستند.‌به بعضی از این موارد اشاره می‌شود : انتقاد از تاکتیک حسن توسط یک مقام مسئول و اشاره به اینکه در «مقابله با آمریکایی‌ها باید پا را گرفت، با زیر کتف زدن نمی‌توان بر آمریکایی‌ها پیروز شد»‌. این حرف‌ها به‌خصوص برای یک مسئول که می‌تواند در تعیین تاکتیک نقش داشته باشد، جایش در مصاحبه پس از شکست نیست، بلکه باید به مربیان در زمان مناسب گفته می‌شد تا در طی یک سال روی زیرگیری و آمادگی برای مقابله با کشتی‌گیران آمریکایی تمرین شود. یا نمونه دیگر بعد از کوتاه‌شدن دست حسن از طلا در بلگراد، گزارشگر اعزامی صداوسیما پس از پیروزی پهلوان کامران قاسم‌پور بر کاکس، از او می‌پرسد که شما در وزن المپیکی نیستید آیا قصد دارید در وزن ۸۶ کیلوگرم در مسابقات المپیک شرکت کنید؟ طرح این پرسش نابجا برای دو سال بعد و در این شرایط حساس مفهوم درستی را القا نمی‌کند.‌یا تیتر یکی از رسانه‌ها: «حسن یزدانی از عرش به فرش رسید». واقعا این تیتر‌ها برای پرافتخارترین قهرمان ایران که در بلگراد هم همه حریفان را با امتیاز بالا ضربه‌فنی کرد تا در فینال روبه‌روی تیلور قرار بگیرد، بی‌انصافی است.

ما که هنگام پیروزی این قهرمانان شاد می‌شویم و احساس غرور می‌کنیم و توقع ما آن‌قدر بالا می‌رود که کسب مدال نقره ما را راضی نمی‌کند، باید بدانیم که این قهرمانان به اندازه کافی تحت فشار هستند؛ گفتار و رفتار ما حتما باید مثبت و حمایت‌گرایانه باشد. یا عصبانیت پدر ارجمند حسن که تا حدی با توجه به موارد ذکرشده حق هم داشته است‌؛ اما این حساسیت و عصبانیت و همه مواردی که ذکر شد، جزء فشارهای روانی‌اند که در مسابقات آینده روی کیفیت مسابقه این کشتی‌گیر اثر منفی خواهند داشت. حتی ناراحتی بیش از حد خود ورزشکار در تحمل شکست حتما اثر منفی برای پیروزی در مسابقات آتی او خواهد داشت.

به نظر می‌رسد بهترین الگو برای حسن می‌تواند عملکرد تیلور باشد که در مواجهه با شکست به‌جای ناراحتی و تضعیف خود، به نقاط ضعفش توجه کرد و با تمرین هدفمند و علمی خود را برای مقابله تمام‌عیار آماده کرد و نتیجه هم گرفت.‌با توجه به اینکه هر دو کشتی‌گیر تمام رقبای خود را با امتیاز ضربه‌فنی کردند، مشخص است هر دو فاصله بسیاری با نفرات بعدی خود دارند و در سطحی فراتر از سطح جهانی هستند. پس مقابله این دو برای پیروزی هم به سطح آمادگی فراتر نیاز دارد.‌حسن ما برای مقابله با تیلور باید نقاط ضعفش را اصلاح کند و قدرت بدنی‌اش را افزایش دهد. برای گارد پایین تیلور و زیرگیری‌های او که تاکنون تمام امتیازاتش را از زیرگیری گرفته است چاره‌اندیشی کند. با حریفان تمرینی که سبک آنان به تیلور نزدیک است، بیشتر تمرین کند. حسن از لحاظ سنی شرایط بهتری دارد. تیلور مشکل اضافه‌وزن و افت ناشی از کم‌کردن وزن هم دارد. امیدواریم حسن با تکیه بر این برتری‌ها علاوه بر کسب طلای جهان ۲۰۲۳ بتواند در المپیک ۲۰۲۴ اولین کشتی‌گیر ما با دو مدال طلای المپیک باشد. برای تیم کشتی ما هم تیم آمریکا می‌تواند بهترین الگو باشد. ای کاش امکان دسترسی به نحوه تجزیه و تحلیل و بدن‌سازی و کار با وزنه و نحوه تمرین و تغذیه و ریکاوری و... آنان فراهم بود. به هر حال دو عامل در موفقیت کشتی‌گیران آمریکایی کاملا برجسته است: برتری فیزیکی و نفس بسیار بالا.

دو طلایی ما در این مسابقات کامران بهترین فیزیک را در میان کشتی‌گیران ما داشت و رحمان هم که به سبک آمریکایی‌ها تمرین می‌کند، از نفس بسیار بالایی برخوردار بود.

با توجه به مطالب فوق علاوه بر تجزیه و تحلیل علمی و تمرین و تغذیه علمی ما نیاز به فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی برای جامعه و ورزشکاران و خانواده‌ها و طرفداران داریم که در مقاله‌ای دیگر ارائه خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها