|

پیدا و پنهان بازداشتی‌های فوتبال

اتفاقات اخیر در فضای ایران باعث مطرح‌شدن بیش‌ازپیش بازیکنان فوتبال شده است. علی کریمی که پیش‌از‌این در زمین فوتبال افتخارات زیادی کسب کرده، در اتفاقات اخیر نامش به خاطر واکنش به مسائل اجتماعی بیش از گذشته مطرح شده است.

پیدا و پنهان بازداشتی‌های فوتبال

اتفاقات اخیر در فضای ایران باعث مطرح‌شدن بیش‌ازپیش بازیکنان فوتبال شده است. علی کریمی که پیش‌از‌این در زمین فوتبال افتخارات زیادی کسب کرده، در اتفاقات اخیر نامش به خاطر واکنش به مسائل اجتماعی بیش از گذشته مطرح شده است. موافقان، او را در زمره دلسوزان ایران قرار داده‌اند ولی مخالفانش می‌گویند مسیر اشتباهی را انتخاب کرده و خواستار تعقیب قضائی او شده‌اند. عجیب آنکه همین دسته از او به‌عنوان یک لیدر نام می‌برند و می‌گویند سهمش از یک بازیکن سابق یا اسطوره فوتبال ایران بیشتر شده است. علی کریمی فعلا ایران نیست و مشخص نیست در بازگشت احتمالی‌اش به کشور چه سرنوشتی در انتظارش باشد. در سوی دیگر، به غیر از علی کریمی، آنهایی که در فضای مجازی از کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی هم حمایت کرده‌اند، زیر ذره‌بین رفته و مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. حسین ماهینی، کاپیتان سابق پرسپولیس، یکی از همین چهره‌هاست. اگرچه با مرور نوشته‌های او در فضای مجازی دعوت به اغتشاشی دیده نمی‌شود؛ ولی او با چنین اتهامی بازداشت شد و پس از چند روز خبر رسید که آزاد شده است. ماهینی تنها بازیکن فوتبال ایران است که به طور رسمی خبر بازداشت و آزادی‌اش منتشر شده؛ هرچند هنوز هیچ مقام و مسئولی که سمت رسمی داشته باشد، درباره دلایل بازداشت حسین ماهینی اظهارنظری نکرده است. به جز حسین ماهینی شایعه بازداشت حمید علی‌عسگری، دیگر بازیکن سابق پرسپولیس هم به گوش رسیده است. خبرگزاری ایلنا به طور قطع از بازداشت او حرف زده؛ ولی این خبر با وجود تکذیب‌های اولیه از سوی نهادی رسمی تکذیب نشده است. سکوت علی‌عسگری از یک سو و عدم اظهارنظر نزدیکانش از سوی دیگر، باعث شده این مورد همچنان یکی از پرونده‌های مبهم فوتبال ایران و فوتبالیست‌های ایرانی باشد که در جریان اتفاقات اخیر نامشان بیش از بقیه مطرح شده است.

به غیر از این دو چهره پرسپولیسی، شایعات درباره دو بازیکن سابق استقلال هم در همین مدت جریان داشته است. مهم‌ترین اسمی که در‌ این‌ بین مطرح شده، وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال است. در همان روزهایی که خبر بازداشت حسین ماهینی مطرح شد، شایعه بازداشت وریا غفوری هم فضای رسانه‌ای را به خود اختصاص داد؛ ولی با وجود سکوت همین چهره قدیمی فوتبال، یکی، دو نفر از نزدیکانش این موضوع را تکذیب کردند. سرانجام عصر روز جمعه، وریا غفوری در ترکیب تیم فولاد مقابل استقلال به میدان رفت تا مشخص شود او مشکلی از این حیث و البته برای بازی‌کردن در لیگ برتر فوتبال ایران ندارد. چنین شایعه‌ای درباره کاوه رضایی، دیگر بازیکن سابق استقلال هم مطرح و عنوان شد که او هم بازداشت شده است. درباره تکذیب خبر بازداشت کاوه رضایی نیاز به زمان بیشتری بود؛ ولی دست آخر یکی از نزدیکان او این خبر را تکذیب کرد. باشگاه تراکتور هم دلیل غیبت کاوه رضایی را مصدومیت توصیف کرد تا نشان دهد شایعه بازداشت او بی‌اساس است. بعد از وقفه‌ای طولانی، انتشار یک استوری در اینستاگرام کاوه که خبر از خوبی حالش داده بود، بسیاری را به این باور رساند که او دچار مشکل نشده است. باوجود‌این و برخلاف ادعایی که شده بود و خبر می‌داد کاوه قرار است مقابل پرسپولیس در بازی هفته هفتم به میدان برود، این اتفاق رخ نداد تا همچنان شایعه برخورد باشگاه با این بازیکن سابق استقلال مطرح شود. دو بازداشتی و شایعه دو بازداشتی دیگر، تنها اتفاقاتی نیست که بازیکنان فوتبال را به دلیل اتفاقات اخیر برجسته کرده است. در استقلال همین روزها یک اتفاق مهم رقم خورده و کمیته انضباطی این باشگاه عارف غلامی، مدافع فیکس و ملی‌پوشش را به دلیل حمایت از اعتراضات، از بازی‌کردن و حضور در تمرینات باشگاه محروم کرده است. عارف هم مثل برخی دیگر از بازیکنان فوتبال در جریان اتفاقات اخیر در ایران، با گذاشتن پست در فضای مجازی تلاش کرده بود دیدگاهش را بیان کند؛ ولی این مورد به مذاق مسئولان باشگاه به‌ویژه سردار آجرلو مدیرعامل این باشگاه خوش نیامده است. باشگاه استقلال با صدور بیانیه‌ای خبر داده از آنجا که عارف غلامی قوانین باشگاه مبنی بر عدم فعالیت این‌چنینی در فضای مجازی را زیر پا گذاشته، در اختیار کمیته انضباطی باشگاه قرار گرفته است. عارف حتی از حضور در تمرینات این تیم هم منع شده و از فهرست این تیم برای بازی مقابل فولاد در هفته هشتم هم کنار گذاشته شد. عنوان شده او با حضور در محل تمرین خواسته به صورت کتبی ابلاغیه‌ای بگیرد که از حضور در باشگاه منع شده که چنین نامه‌ای از سوی سرپرست استقلال در اختیارش گذاشته شده است. مشخص نیست استقلال قرار است در ادامه مسیر با این مدافع میانی که یکی از مهره‌های کلیدی‌اش در این فصل بود، چه کار خواهد کرد.

هم‌زمان با اتفاقی که برای عارف غلامی رخ داد، خبر رسید که باشگاه سپاهان به دلیل مشابه قصد کنارگذاشتن پیام نیازمند از تیم را دارد. قبل از بازی حساس سپاهان با پرسپولیس بود که چنین خبری در فضای مجازی منتشر شد؛ ولی باشگاه سپاهان به جای آنکه به چنین موضوعی دامن بزند یا آن را تکذیب کند، با قراردادن عکس پیام نیازمند در پوستر رسمی بازی با پرسپولیس، به طور مشخص این شایعه را تکذیب کرد. نیازمند جمعه‌شب در ترکیب اصلی تیمش برابر پرسپولیس به میدان رفت تا شایعه برخورد باشگاه سپاهان با این بازیکن به واقعیت تبدیل نشود. مشابه این اتفاق برای سروش رفیعی هم دست‌کم برای چند ساعتی مطرح شد. سروش که یکی از بازیکنان فیکس پرسپولیس در این فصل بوده، بعد از دیدار برابر تراکتور در هفته گذشته، صحبت‌های تندی در کنفرانس خبری مطرح کرد و خواست آنهایی که توان انتشار چنین حرف‌هایی را دارند، جلو بروند و پای حرف‌هایش بنشینند. جالب آنکه سروش در بازی حساس هفته هشتم نیمکت‌نشین شده بود تا این‌طور مطرح شود که باشگاه پرسپولیس با این بازیکن شیرازی برخورد انضباطی داشته است. با این حال، این بازیکن هم در اواخر دیدار با سپاهان فرصت بازی‌کردن به دست آورد تا این موضوع نیز از دایره گمانه‌زنی‌ها خارج شود. البته حرف‌های سروش رفیعی بعد از دیدار تیمش با تراکتور در هفته هفتم مشخص کرد که تعدادی از بازیکنان و اعضای کادر فنی باشگاه پرسپولیس برای حضور در یکی از نهادها فراخوانده شده و از آنها درباره فعالیت‌شان در فضای مجازی سؤالاتی مطرح و بازخواست شده بودند. شایعات از بازخواست علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، فرشاد فرجی، کمال کامیابی‌نیا، سروش رفیعی، حامد پاکدل و کریم باقری خبر می‌داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها