|

اوضاع دریاچه ارومیه بحرانی است

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در ادامه سال جاری شرایط دما و بارندگی برای احیای دریاچه ارومیه مطلوب نیست. به گزارش ایلنا، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تراز دریاچه ۱۲۷۰.۱ سانتی‌متر و حجم آب آن یک میلیارد متر‌مکعب است، البته از تراز حداقلی بالاتر است اما شرایط دریاچه متأسفانه بحرانی است به این دلیل که سال گذشته کاهش بارندگی و افزایش دما داشتیم.

اوضاع دریاچه ارومیه بحرانی است

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در ادامه سال جاری شرایط دما و بارندگی برای احیای دریاچه ارومیه مطلوب نیست. به گزارش ایلنا، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تراز دریاچه ۱۲۷۰.۱ سانتی‌متر و حجم آب آن یک میلیارد متر‌مکعب است، البته از تراز حداقلی بالاتر است اما شرایط دریاچه متأسفانه بحرانی است به این دلیل که سال گذشته کاهش بارندگی و افزایش دما داشتیم. او ادامه داد: در ادامه سال هم پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، شرایط دما و بارندگی برای احیای دریاچه مطلوب نیست.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه یک‌میلیارد‌و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه شده است، گفت: در شرایط تراز اکولوژیک مساحت دریاچه باید چهارهزارو ۶۰۰ کیلومتر‌مربع باشد، اما اکنون ۷۸۰ کیلومتر‌مربع مساحت دارد؛ یعنی نسبت به تراز سال گذشته نیم‌متر و نسبت به تراز اکولوژیک حدود ۸۴ درصد پایین‌تر هستیم.

او در ادامه با بیان اینکه در دو سال اخیر شرایط کم‌‌آبی در کشور حاکم بوده و رتبه‌های کم‌بارشی دو سال آبی اخیر درخور توجه بود، گفت: سال آبی ۱۳۹۹-1400 کم‌آب‌ترین سال نیم‌قرن اخیر بود و سال آبی ۱۴۰1-۱۴۰0 در بین ۵۳ سال اخیر، رتبه ۴۴ را از نظر میزان بارش‌ها داشت و جزء ۲۰ درصد سال‌های کم‌آب نیم‌قرن اخیر کشور بود.

قاسم‌زاده با اشاره به پراکندگی نامتوازن بارش‌ها در کشور گفت: استان‌های ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان، استان‌هایی هستند که بالای ۳۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال‌های نرمال، در سال آبی ۱۴۰0-۱۴۰1 داشتند و تنها سه استان سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و هرمزگان بودند که بارش‌هایی بیشتر از سال‌های نرمال داشتند و در بقیه استان‌ها بارش‌هایی کمتر از سال‌های نرمال به ثبت رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها