|

قیمت‌های جهانی نفت و گاز فرو ریخت؛ اروپایی‌ها واردات سالانه گاز طبیعی را تا 40 درصد افزایش دادند

عبور یورو از بحران سرد؟

قیمت نفت و گاز در بازار جهانی مهار شد و حالا بهای جهانی نفت به سطوح قیمتی پیش از شیوع کرونا رسیده است و قیمت گاز هم با کاهش چشمگیری به نرخ زمستان سال گذشته عقب‌گرد داشت.


عبور یورو از بحران سرد؟

شرق: قیمت نفت و گاز در بازار جهانی مهار شد و حالا بهای جهانی نفت به سطوح قیمتی پیش از شیوع کرونا رسیده است و قیمت گاز هم با کاهش چشمگیری به نرخ زمستان سال گذشته عقب‌گرد داشت.

حسن مرادی، تحلیلگر بازار انرژی، در گفت‌وگو با «شرق» توضیح می‌دهد که اروپا و آمریکا توانسته‌اند بحران انرژی را مهار کنند و آنها در مدت شش ماه تا یک سال آینده خواهند توانست جایگزین‌های مناسبی برای روسیه در بازار اروپا پیدا کنند.

هرچند او تأکید دارد این جایگزینی در کوتاه‌مدت هزینه نسبتا بالایی دارد.

عقب‌گرد بهای نفت

بهای نفت در بازارهای جهانی ریزش کرده و حالا هر بشکه نفت اوپک با نرخ حدود ۸۹.۸ دلار معامله می‌شود که این قیمت تقریبا هم‌تراز بهای نفت در زمستان سال ۹۷ و پیش از شیوع کروناست.

همچنین گزارش‌های بازار انرژی حاکی از آن است که به دلیل افزایش عرضه نفت در بازار‌های جهانی، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۵ درصد کاهش به ۸۴.۹۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش مهر در بحبوحه انتظار افزایش ذخایر نفت آمریکا که موجب افزایش عرضه نفت در بازارها می‌شود، قیمت نفت دیروز چهارشنبه بیش از یک درصد کاهش یافت و این در حالی است که نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی افزایش یافته است.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۵ درصد یا حدود ۱.۳۳ دلار کاهش به ۸۴.۹۴ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در نوامبر ۱.۲۷ درصد یا معادل یک دلار کاهش یافت و به ۷۷.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

داده‌های مؤسسه نفت آمریکا که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۳ سپتامبر ۴.۱ میلیون بشکه افزایش یافت.

ریزش قیمت نفت در بازار جهان در شرایطی رخ می‌دهد که با شعله‌ور‌شدن آتش جنگ روسیه و اوکراین بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به مرز ۱۲۰ دلار رسید و آمریکا را وارد مذاکره با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کرد تا عرضه نفت خود را در بازار جهان افزایش دهند.

هرچند حسن مرادی، تحلیلگر انرژی، در گفت‌وگو با «شرق» تأکید می‌کند که عرضه ذخایر نفت آمریکا در بازار کمک بسزایی در راستای کاهش قیمت بوده و جابه‌جایی بازارها توانسته شرایط را تا حدی کنترل کند.

او می‌گوید تقاضای نفت در بازارهای آسیایی به سمت نفت ارزان روسیه و ایران متمایل شده و بازار اروپا عمده نفت خود را از کشورهای عربی تولیدکننده نفت تأمین کرده است و این جابه‌جایی بازار توانسته تا حدی در متعادل‌کردن قیمت‌ها مؤثر باشد. ضمن آنکه کاهش تقاضا برای نفت و به دنبال آن تشدید رکود اقتصادی در کشورهای جهان در کاهش قیمت نفت بی‌تأثیر نبوده است.

سرکشی  بازار  گاز  مهار  شد

با وجود آنکه رسانه‌های جهان از زمستان سخت در انتظار اروپا نوشتند؛ اما کشورهای اروپایی توانستند ظرف مدت کوتاهی سرکشی قیمت‌ها در بازار جهانی گاز را تا حدی مهار کنند و حالا قیمت گاز در بازار جهانی با کاهش چشمگیری به سطوح قیمت زمستان سال گذشته برگشته است.

به گزارش پرایم، بهای گاز در اروپا کاهش چشمگیری داشته و نرخ هر هزار مترمکعب به کمتر از هزارو 800 دلار رسید.

بر‌اساس شاخص بزرگ‌ترین مرکز اروپایی «تی‌تی‌اف» بهای گاز حالا به 1769.3 دلار برای هر هزار متر مکعب رسیده است.

بازار گاز در اروپا در سایه کاهش صادرات سوخت آبی روسیه به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور شاهد نوسانات زیادی بوده است و نرخ‌های فعلی در سطح قیمت گاز در دسامبر سال ۲۰۲۱ است.

کمبود   گاز   اروپا   جبران   شد

بر‌اساس‌این بلومبرگ در گزارشی نوشته است که کشورهای اروپایی با افزایش خرید گاز طبیعی مایع (LNG) می‌توانند در زمستان سال جاری، کمبود عرضه گاز روسیه را جبران کنند.

بلومبرگ در این گزارش توضیح می‌دهد که افزایش سالانه واردات گاز طبیعی مایع از سوی اروپا، احتمالا به ۴۰ درصد رسیده و این میزان می‌تواند به کشورهای اروپایی در سپری‌کردن زمستان امسال کمک کند.

محققان در این گزارش اضافه کرده‌اند که با توجه به ریزش تقاضای ناشی از افزایش قیمت انرژی، ذخایر فعلی گاز طبیعی برای پوشش‌دادن توقف کامل جریان گاز روسیه از اول اکتبر، کافی خواهد بود.

تازه‌ترین اختلال ایجاد‌شده در عرضه گاز روسیه به اروپا، خریداران اروپایی را مجبور کرده تا به بازار جهانی گاز طبیعی مایع روی بیاورند. گفته می‌شود کشورهای اروپایی نسبت به قراردادهای بلندمدتی که منعقد کرده‌اند، ۹۰ گاز طبیعی بیشتری از بازار لحظه‌ای خریداری خواهند کرد. بحران عرضه انرژی که قاره سبز را درنوردیده، رقابت برای محموله‌های گاز طبیعی مایع را شدت بخشیده و قیمت‌ها را، هم برای خریداران آسیایی و هم خریداران اروپایی، افزایش داده است.

بلومبرگ در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه چین و بازارهای نوظهور آسیا احتمالا شاهد کاهش واردات خواهند بود، نوشت: افزایش چشمگیر قیمت لحظه‌ای گاز طبیعی مایع، هم‌زمان با نیاز اروپا به متوسل‌شدن به تمام تولیدات موجود، سیر صعودی خواهد داشت و چیز زیادی برای آسیا باقی نخواهد ماند.

بر‌اساس این گزارش، انتظار می‌رود که اروپا در زمستان امسال ۴۰ میلیون تُن LNG وارد کند و این میزان در تابستان سال آینده نیز کمی بیشتر خواهد شد.

در تازه‌ترین تحولات پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، سازمان دریانوردی سوئد اعلام کرد که دو مورد نشتی در خط لوله گازی نورداستریم یک در آب‌های سوئد و دانمارک شناسایی شده است. این نشتی اندک زمانی پس از بروز نشتی در پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲، متعلق به روسیه، رخ داد.

حسن مرادی، تحلیلگر بازار انرژی، به «شرق» می‌گوید اتفاقات رخ‌داده در بازار انرژی جهان بسیار نادر بود و در چارچوب معادلات اقتصادی نمی‌گنجد.

او تأکید می‌کند که مهار نسبی بحران در بازار انرژی موفقیت‌آمیز بود و جابه‌جایی بازارها و کاهش خرید و تقاضا و افزایش ذخیره‌سازی گاز اروپا هم به کمک حل بحران آمد.

این تحلیلگر تأکید می‌کند که اروپا مصرف برق را جایگزین بسیاری از مصارف گازی خود کرده است و برخلاف کنوانسیون‌های محیط‌زیستی و در شرایط اضطراری ناچار شده نیروگاه‌های فسیلی خود را فعال کند تا مصرف برق، جایگزین بخشی از مصرف گاز شود. همچنین ذخیره‌سازی مناسب گاز مایع توانست کمک زیادی به اروپا برای حل بحران کند.

این کارشناس در ادامه توضیح می‌دهد که آلمان و فرانسه در‌حال‌حاضر میزان کمبود گاز خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرده‌اند که بنا شده است شهروندان با ۱۰ درصد صرفه‌جویی و دولت‌های اروپایی هم با سهم ۱۰ درصدی از صرفه‌جویی در مصرف گاز، شرایط را مدیریت کنند؛ بنابراین آنها می‌توانند بحران گاز در زمستان را پشت سر بگذارند.

این کارشناس همچنین توضیح می‌دهد که برای جایگزینی بلندمدت تولیدکنندگان دیگر به جای روسیه در بازار گاز اروپا، اروپایی‌ها می‌توانند در فرصتی شش‌ماهه تا یک‌ساله این کار را انجام دهند؛ هرچند این اتفاق کم‌هزینه نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها