|

در بر همان پاشنه همیشگی می‌چرخد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، هم‌زمان با بازداشتِ تعدادی از روزنامه‌نگاران و تفتیشِ خانه‌های تعداد دیگری از آنها، بیانیه‌ای صادر کرد.

در بر همان پاشنه همیشگی می‌چرخد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، هم‌زمان با بازداشتِ تعدادی از روزنامه‌نگاران و تفتیشِ خانه‌های تعداد دیگری از آنها، بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: متأسفانه باید اعلام کنیم که طی چند روز گذشته روند احضار و بازداشت و تفتیش خانه‌های همکاران روزنامه‌نگار ابعاد گسترده‌تری یافته است. لازم است برای چندمین‌بار تأکید کنیم که از نظر حرفه‌ای پوشش خبری اعتراضات عمومی یا محدود با پوشش خبری زلزله، سیل، افتتاح سد یا کارخانه، انتشار آمار طلاق و‌ گزارش یک حادثه قتل هیچ تفاوتی ندارد. از نظر ما، در مقام روزنامه‌نگار، همه اینها به اندازه خود ارزش خبری دارند و وظیفه حرفه‌ای ما حکم می‌کند که آنها را به‌صورت شایسته و بی‌طرفانه پوشش دهیم و از نظر حرفه‌ای فرقی نمی‌کند که با معترض گفت‌وگو کنیم یا مسئولان انتظامی. اما ظاهرا مقامات مسئول تعریف دیگری از این حرفه دارند. تأکید می‌کنیم وظیفه ما فراتر از رویکرد و علایق سیاسی است، همچنان که وظیفه پزشک در وهله اول درمان بیمار است، فارغ از اعتقاد و گرایش‌های او. ممانعت از انجام دقیق و جامع حرفه روزنامه‌نگاری، موجب بی‌اعتباری کل نهاد رسانه‌ای رسمی خواهد شد. پیامد رویدادهای اخیر، متأسفانه برخی از همکاران ما بازداشت یا احضار شده‌اند که دقیقا به وظیفه حرفه‌ای خود پرداخته بودند و مستقیما از مدیران رسانه‌ای خود مأمور به تهیه خبر و گزارش درباره فوت خانم مهسا امینی و واکنش‌های مربوط به آن شده بودند؛ یعنی کار و وظیفه حرفه‌ای خود را انجام می‌دادند. از‌این‌رو، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بار دیگر خطر تضعیف نهاد رسانه را هشدار می‌دهد. بدیهی است که نمی‌توان صرفا از توجه عمومی به رسانه‌های خارج از کشور گلایه‌مند بود و به نیاز جامعه برای داشتن نهاد رسانه‌ای مستقل بی‌توجهی کرد و برای روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها محدودیت‌های غیرقانونی ایجاد کرد و به احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران به دلیل پوشش خبری اتفاق‌ها پرداخت. این حد از تناقض قابل فهم نیست. انجمن صنفی به‌جد خواهان آن است که هر‌چه‌زودتر همکاران روزنامه‌نگار آزاد شوند و امکان انجام وظیفه برای ایشان فراهم شود. نیلوفر حامدی، روح‌الله نخعی، فاطمه رجبی، علیرضا خوشبخت، مجتبی رحیمی، ویدا ربانی، الهه محمدی، الناز محمدی، حامد شفیعی و یلدا معیری خبرنگارانی هستند که تا این لحظه بازداشت یا احضار شده‌اند.

پیش از این انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه‌ای خواستار آن شده بود که برای کشف حقیقت باید مراجع مستقل مورد تأیید طرف‌های ذی‌نفع نیز از نزدیک در جریان رسیدگی قرار گیرند. روزنامه‌نگاران به دلایل حرفه‌ای خود نسبت به هر حرفه دیگری تقدم دارند و درخواست داریم که مطابق قانون تمهیداتی اندیشیده شود که حق دسترسی همکاران ما به اطلاعات و گفت‌وگو با شهود و نیز تهیه گزارش درباره این رخداد و زمینه‌های آن فراهم شود تا با انتشار آن بتوان به تفاهم جمعی کمک کرد، زیرا شفافیت و آزادی رسانه مانعی جدی در تکرار این‌گونه رخدادهای تأثرآور است. همچنین هیئت‌مدیره این نهاد مدتی به‌جد درخواست داشت تا نهادهای مسئول و ناظر شرایط یکسانی را برای عموم رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فراهم کنند و تأکید شده بود که «این‌گونه نباشد که با یک استاندارد دوگانه در انتشار خبر روبه‌رو باشیم. از یک سو برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار و وقایع دست فراخ و باز داشته باشند و از دیگر سو برخی رسانه‌ها نتوانند اخبار متقنی را منتشر کنند. این وضعیت به معنای نقض اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است. ضمن آنکه این پرسش نیز به وجود می‌آید؛ چرا هنگامی که سیستم رسمی کشور معتقد به اطلاع‌رسانی رسمی است، برخی از رسانه‌ها می‌توانند فراتر از این نگاه به اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار مختلف از منظر خود روی بیاورند و برخی رسانه‌ها نه؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها