|

متروی پرند؛ بهمن‌ماه به ایستگاه تهران نمی‌رسد

قرار بود متروی پرند پس از گذشت یک دهه از انجام مطالعات آن، بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد؛ اما هنوز اعتبار مورد نیاز برای خرید تجهیزات سیگنالینگ و برق به پیمانکار داده نشده و خریدی هم انجام نشده است

متروی پرند؛ بهمن‌ماه به ایستگاه تهران نمی‌رسد
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: قرار بود متروی پرند پس از گذشت یک دهه از انجام مطالعات آن، بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد؛ اما هنوز اعتبار مورد نیاز برای خرید تجهیزات سیگنالینگ و برق به پیمانکار داده نشده و خریدی هم انجام نشده است. به نظر می‌آید با توجه به نبود ثبت سفارش‌های خرید و فاصله زمانی که از ثبت سفارش تا نصب لازم است، این وعده مدیران دولتی و شهری محقق نشود و در دهه فجر امکان بهره‌برداری ایمن از فاز یک متروی پرند وجود نداشته باشد.

متروی پرند سال‌ها بود معطل اعتبارات اندکی برای راه‌اندازی بود. اواخر اردیبشهت امسال اعلام شد که با همکاری و هماهنگی با استانداری تهران و معاونت عمرانی استانداری ظرفیت مورد نیاز برای تکمیل متروی پرند تأمین شده و تست سرد متروی پرند انجام شد. روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که بیشتر آنها از خودروی شخصی برای تردد استفاده می‌کنند که با راه‌اندازی این خط مترو بسیاری از سفرهای مسافران پرند به تهران از طریق مترو انجام می‌شود.

چهار کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهر آفتاب از سوی شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ هم‌زمان با بهره‌برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره‌برداری رسید و متروی پرند تنها معطل ۱۹ کیلومتر بود که عملیات ساختمانی این ۱۹ کیلومتر نیز انجام شده بود و تنها نصب تجهیزات باقی مانده بود. سازندگان این خط معتقد بودند در صورت راه‌اندازی این خط از محل کاهش مصرف سوخت هزینه‌های ساخت آن به‌سرعت جبران می‌شود. سرانجام اعلام شد این خط تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

29 تیرماه امسال محسن منصوری، استاندار تهران، در جریان تست سرد متروی پرند از سختی این پروژه گفت و اینکه میان مجری و کارفرما جمع و تقسیم‌های معمول اقتصادی نبوده است. او به خبرنگاران گفت که این پروژه بسیار سنگین بود و همه افراد دخیل در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، مجلس، فرمانداری، قرارگاه خاتم‌الانبیا و... تلاش شبانه‌روزی برای به ثمر رسیدن پروژه داشتند.

او ضمن اشاره به انجام مطالعات پروژه در سال ۱۳۸۴ گفت: پروژه در سال ۱۳۹۱ به شهرداری تهران تحویل داده شد. عمده پیشرفت جهادی پروژه در یک سال گذشته صورت گرفته است. همچنین پروژه با نگاه فرابخشی نه دستگاهی، پیش برده شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیای شهرداری تهران و شرکت راه آهن متروی تهران و حومه با یکدیگر جمع و تفریق اقتصادی نکردند و هر مجموعه‌ای هر کاری از دستش برآمده طبق تعهدات خود اجرا و عملی کرده است. او با بیان اینکه تأمین منابع از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند با مدیریت شرکت شهرهای جدید اتفاق افتاده است، گفت: تأمین اعتبار کلی فاز اول پروژه انجام شده است؛ اما حدود هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که با تأمین اعتبار از طریق اراضی، به‌زودی نقد خواهد شد. تا پایان سال کار به مرحله نهایی می‌رسد و تست گرم هم انجام می‌شود تا این خدمات زیرساختی مهم در اختیار مردم پرند قرار گیرد.

اما وعده استاندار درخصوص تحقق اعتبار باقی‌مانده از محل اراضی نقد نشده است و قرار بود 275 قطعه زمین به پیمانکار تحویل داده شود که تاکنون 54 قطعه آماده تحویل است.

علیرضا جعفری، معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر‌عامل شرکت مادر‌تخصصی عمران شهرهای جدید، می‌گوید پیمانکار صورت وضعیت‌های مالی را به ما ارائه کند. 54 قطعه زمین آماده واگذاری است. باقی قطعات نیز آماده انتقال است.

اما از سوی دیگر پیمانکار معتقد است تا برای خرید اعتباری به او داده نشود، نمی‌تواند خریدی انجام دهد. به نظر می‌آید حساب و کتاب‌های ریاضی دوباره این پروژه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

جعفری می‌گوید مادرتخصصی عمران شهرها وظیفه مستقیمی در تأمین اعتبار ندارد و قرار است به شکل کمک این اعتبار را تأمین کند و مسئولیت با شهرداری تهران است. این در حالی است که براساس قانون شهرداری تهران مسئولیتی در برابر تأمین اعتبار برای خطوط خارج از تهران ندارد و در این پروژه نیز تنها مسئولیت ساخت آن را بر عهد دارد و اعتبارات باید از سوی دولت تأمین شود. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، درباره متروی پرند گفت: در سال ۹۱ اجرای این طرح به شهرداری تهران واگذار شد، اعتبار مورد نیاز برای فاز نخست این خط ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. فاصله پرند تا فرودگاه حدود ۲۰ کیلومتر است، به طور کلی خط متروی تهران - پرند ۵۰ کیلومتر بوده و از جنوب خط یک مترو یعنی ایستگاه شاهد آغاز می‌شود. درستی بیان کرد: ۳۰ کیلومتر از این خط قبلا تا فرودگاه امام به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ کیلومتر آن در‌حال‌حاضر در حال راه‌اندازی است. بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال اتمام یک لاین از این مسیر را خواهیم داشت و خط دو این مسیر به سمت واوان برای سال آینده اجرائی خواهد شد. این خط، پنج ایستگاه مصوب شامل شهر آفتاب، دو ایستگاه در فرودگاه امام (ره)، واوان و پرند دارد. علیرضا جعفری، معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر‌تخصصی عمران شهرهای جدید هم در زمان تست سرد متروی پرند گفته بود: با توجه به اینکه مهم‌ترین خدمات حمل‌ونقلی مردم پرند از طریق ریل حمل‌ونقلی است، شرکت مادر‌تخصصی عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی به منظور مشارکت در انجام این پروژه با مترو تهران، بخشی از بودجه مورد نیاز این خط را از طریق تهاتر تأمین می‌کند. تغییر کاربری اراضی مد‌نظر طی توافقات حاصل‌ شده و زمین‌های مورد نیاز داخل پرند برای واگذاری در قالب ۷۰۰ میلیارد تومان انجام گرفته و این نتیجه تهاتر در اختیار متروی تهران قرار می‌گیرد تا بخشی از هزینه‌ها برای اجرای خط تأمین شود.

او یادآور شد: با توجه به اینکه در حوزه مدیریتی نیازمند فضای هم‌افزایی بین‌بخشی هستیم، این توافق انجام شد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران این سطح خدمات در حوزه حمل‌ونقل عمومی مورد نیاز مردم پرند با سرعت طی شود. با ظرفیتی که در قرارگاه خاتم وجود دارد، شاهد استفاده از توان مهندسان داخلی در تکمیل پروژه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت مادر‌تخصصی عمران شهرهای جدید تأکید کرد: هماهنگی بین مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف درباره تهاتر انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و صورت‌جلسه‌های لازم تهیه و مجوزهای لازم نیز صادر شده است. جعفری با بیان اینکه به مردم شهر پرند وعده می‌دهیم که دهه فجر فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این خط دارای دو لاین مسیر مترو است که به تناسب افزایش تقاضای شهروندان توسعه خط نیز در دستور کار قرار دارد. این طرح یکی از پروژه‌های سنواتی از قدیم بوده و اتصال آن به متروی تهران در سال‌های گذشته بارها تکرار شده است و در فازهای مختلف قرار بود اجرا شود. در دوره مدیریت شهری اسبق افتتاح ایستگاه فرودگاه امام خمینی انجام شد و ادامه مسیر که حدود ۲۰ کیلومتر بود، در بخش‌های مختلف اعتبار آن اعلام شده بود. معاون وزیر راه ادامه داد: برای تکمیل این خط هزار میلیارد تومان نیاز است تا تجهیزات الکترونیکی آن نیز خریداری شود. با توجه به نیاز مردم پرند به مترو امیدواریم با یک رویکرد جهادی هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف این پروژه هرچه زودتر تکمیل شود.

درحالی‌که به نظر می‌رسید برای تأمین اعتبار بخش باقی‌مانده متروی پرند مشکل اعتبار وجود نداشته باشد؛ اما هنوز نه زمینی به پیمانکار تحویل داده شده و نه پیمانکار تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده است. شش ماه از سال گذشته و اگر مسئولان مترو همین امروز سفارش‌های مورد نیاز را ثبت کنند تا پایان سال متروی پرند به اتمام نخواهد رسید. هرچند هنوز مجری و پیمانکار درخصوص اینکه اول پیمانکارتجهیزات مورد نیاز را خریداری کند و سپس از سوی دولت اعتبارات تخصیص داده شود، به تفاهم نرسیده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها