|

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:

بنا داریم در آینده «اسناد» را باز کنیم

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: بخش‌های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان‌شاءالله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز‌شده خیلی از نقدها را پاسخ می‌دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی‌کنیم. یادگار امام در مراسم سی‌و‌چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) گفت: بی‌تردید همه هویت جمهوری اسلامی وابسته به امام است.

بنا داریم در آینده «اسناد» را باز  کنیم

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: بخش‌های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان‌شاءالله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز‌شده خیلی از نقدها را پاسخ می‌دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی‌کنیم. یادگار امام در مراسم سی‌و‌چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) گفت: بی‌تردید همه هویت جمهوری اسلامی وابسته به امام است. البته این امر روشن و واضحی است، اما اگر هم کسی در آن تردید یا بنای شبهه داشت، فرمایشات جامع رهبر معظم انقلاب در مراسم امسال سالگرد امام از تعابیر کامل و پرمعنایی برخوردار بود که امام را جان و روح جامعه اسلامی معرفی کردند.

به گزارش جماران، او در ادامه افزود: جمهوری اسلامی حکومتی برآمده از یک اراده ملی است؛ یک اراده بزرگ که چهل‌و‌چند سال پیش به وقوع پیوست و بی‌تردید هیچ انقلابی در تاریخ جهان این مقدار حرکت و حمایت قاطبه یک ملت را همراه خودش نداشته است. از نخستین روزهایی که انقلاب شکل گرفته تا آستانه پیروزی و بعد در طول دوره حیات خودش، به گونه‌ای از همراهی اقشار مختلف مردم استفاده کرده که اگر کسی آن را انکار کند، گویی چشمه خورشید را در صبح منکر می‌شود.

سیدحسن خمینی گفت: امروز فضای مجازی واقعیت است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبیدن است، اما این هم مثل هر بستر دیگری است که در آن می‌شود دروغ گفت؛ دروغ‌هایی که بزرگ است ولی ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.

یادگار امام اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین وظایف مؤسسه این است که فراجناحی عمل کند. همان اندازه که امام متعلق به همه مردم ایران بود، مؤسسه هم باید متعلق به همه مردم ایران باشد. همان‌گونه که همه زیر چتر امام بودند، مؤسسه هم باید در خدمت همه باشد. البته این هزینه دارد؛ به خاطر اینکه وقتی شما تریبون را باز می‌کنید، هر گروه می‌گوید دیگری نباشد. اگر این وظیفه را پذیرفته‌اید، کوله‌بارتان را آماده کنید و مرعوب هیچ‌کس نشوید. مجموعه مؤسسه مربوط به امام و امام متعلق به همه است؛ هرکسی که به امام معتقد است، در مجموعه مؤسسه جا دارد و به‌ همین ‌دلیل جایگاه یک گروه و دو گروه نیست و چیزی را که صحیح می‌داند، می‌گوید.

او تأکید کرد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) در چارچوب مصالح کلان جمهوری اسلامی حرکت می‌کند؛ چون بزرگ‌ترین میراث امام «جمهوری اسلامی» است و به‌هیچ‌عنوان خدای ناکرده از مؤسسه، رفتاری که به تقابل یا تضعیف ارزش‌ها و ارکان جمهوری اسلامی منتهی شود، دیده نشده و نباید از هیچ‌کدام از کارهای آن بوی این مطلب استشمام شود.

سیدحسن خمینی گفت: دومین مسئله درباره مؤسسه چیزی است که تحت عنوان «جهاد تبیین» مطرح می‌شود. ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. بر اثر این رفتارهای آنان به‌راحتی جای قربانی و جلاد عوض می‌شود. پرونده‌های بسته‌ای که در جمهوری اسلامی هست، بخشی از آن در اختیار ما است و باید به‌عنوان یک عنصر مبین در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش‌های آن انتشار اسناد است. بخش‌های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان‌شاء‌الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز‌شده خیلی از نقدها را پاسخ می‌دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی‌کنیم. او تأکید کرد: دوره‌های زمانی پیش رفته و مؤسسه باید به سمت باز‌کردن اسناد خودش پیش برود.

او در پایان گفت: امروز در جمهوری اسلامی همه باید نسبت به امیددهی حساس باشند. ممکن است هزار اشکال باشد که هست؛ اما با ناامیدی به جایی نمی‌رسیم. یکی از فیلسوفان معاصر جمله بسیار لطیفی دارد؛ گفته بود من نمی‌گویم هرکسی امید دارد به نتیجه رسیده، ولی می‌توانم بگویم هرکسی ناامید بوده، به هیچ جایی نرسیده است. امیددهی به آینده کشور و این اندیشه، وظیفه است. البته اصلا به معنای این نیست که به روی مشکلات و سختی‌ها چشم ببندیم، ولی به هر حال مجموعه باید با توان خودش نسبت به مسائل داخلی خودش و کشور این امید را پیش ببرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها