|

گفت‌وگو با دکتر احسان حامی‌فرد به بهانه سخنرانی در کنگره جهانی زیبایی در پاریس

تجربه ایرانی، حضور جهانی

کنگره بین‌المللی آموزش زیبایی پاریس (IMCAS PARIS 2022) امسال، یک چهره افتخارآفرین ایرانی را از کشورمان برای سخنرانی و ارائه تجربه‌های علمی و عملی خود پذیرش کرده بود. دکتر احسان حامی‌فرد، پزشک زیبایی، تقریبا در یک دهه اخیر روی تلفیق دو تکنیک تزریق چربی برای زیباسازی و جوان‌سازی چهره، به صورت هم‌زمان کار کرده است؛ تزریق هم‌زمان میلی‌فت‌ها (Mili Fats) و نانوفت‌ها (Nano Fats). پزشکان متعددی هستند که تزریق چربی را به صورت‌های مختلف انجام می‌دهند اما تلفیق دو تکنیک و استفاده هم‌زمان، ابداعی ا‌ست که از سوی این پزشک جوان صورت گرفته و روی حدود 500 کیس اعمال شده است.

تجربه ایرانی، حضور جهانی

ستاره جاوید: کنگره بین‌المللی آموزش زیبایی پاریس (IMCAS PARIS 2022) امسال، یک چهره افتخارآفرین ایرانی را از کشورمان برای سخنرانی و ارائه تجربه‌های علمی و عملی خود پذیرش کرده بود. دکتر احسان حامی‌فرد، پزشک زیبایی، تقریبا در یک دهه اخیر روی تلفیق دو تکنیک تزریق چربی برای زیباسازی و جوان‌سازی چهره، به صورت هم‌زمان کار کرده است؛ تزریق هم‌زمان میلی‌فت‌ها (Mili Fats) و نانوفت‌ها (Nano Fats). پزشکان متعددی هستند که تزریق چربی را به صورت‌های مختلف انجام می‌دهند اما تلفیق دو تکنیک و استفاده هم‌زمان، ابداعی ا‌ست که از سوی این پزشک جوان صورت گرفته و روی حدود 500 کیس اعمال شده است. دکتر حامی‌فرد نتایج حاصل از حرفه و خلاقیت خود را در قالب مقاله‌ای کیس‌محور، مدون کرده و به ایمکس 2022 ارائه کرده بود که از طرف کنگره پاریس پذیرفته شده و خردادماه امسال، در کنگره و در قالب سخنرانی ارائه شد. 15 هزار شرکت‌کننده از سراسر دنیا در این دوره از کنگره ایمکس حضور داشتند. 700 سخنران از میان همه شرکت‌کنندگان، مدیریت پنل‌ها را عهده‌دار بودند. ایرانیان از اقصا‌نقاط دنیا هم جزء سخنرانان بودند که زیر پرچم سایر کشورها، مقاله ارائه داده بودند. تنها دو سخنران از ایران و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران در این کنگره سخنرانی کردند که یکی از آن دو، دکتر احسان حامی‌فرد از شهر یزد بود. نانوفت‌‌ها (Nano Fats) انقلابی را در جوان‌سازی ایجاد کردند. چکیده بیش از هشت سال کار متمرکز روی حدود 500 کیس (زن و مرد) و کسب مهارت علمی و فنی در تزریق این نوع چربی‌ها، منجر به تولید نگرشی علمی و عملیاتی از سوی این پزشک جوان شد و حاصل آن، ارائه مقاله به یکی از معتبرترین و مشهورترین کنگره‌های جهانی در صنعت زیبایی شده است که افتخاری برای سرزمین‌مان محسوب می‌شود. برای واکاوی چند‌‌وچون این تکنیک، میهمان احسان حامی‌فرد در یزد شدیم و در کلینیک مدرن و تخصصی او، به گفت‌وگو نشستیم. شهر یزد پس از بارندگی شدید و سیلاب تعطیل عمومی بود و برای نخستین‌بار هوای کاملا شرجی را تجربه می‌کرد حاصل این دیدار و چرایی جایگاه والای علمی ایران در صنعت زیبایی جهان و بازتاب‌های مثبتی را که در کنگره نصیب ایرانیان شده، می‌خوانید.

 

 جناب دکتر تفاوت این تکنیک در مقایسه با تکنیک‌های قدیمی و به‌اصطلاح سنتی در چیست و ارزش‌های پزشکی سلامتی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از حدود هشت سال قبل، تزریق چربی را برای بیماران و مراجعه‌کنندگانی که متقاضی بودند، شروع کردم. در‌واقع تزریق چربی یکی از فرایندهایی بود که در کنار تکنیک و فرایندهای دیگر زیبایی، برای بهبود زیبایی مخاطبان و متقاضیان انجام می‌دادم. وقتی کاری را به مدت طولانی انجام می‌دهید، سعی می‌کنید خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی را هم به کار خودتان بیفزایید. من هم، به مرور زمان و با توجه به تجاربی که در این عرصه کسب کردم، فیدبک‌هایی که از بیماران دریافت می‌کردم، شرکت در کنگره‌های جهانی و استفاده از نظرات و تجربه‌های صاحب‌نظران بین‌المللی به خلاقیت در کارم می‌اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم که می‌توانم به‌طور هم‌زمان از نانوفت‌ها و میلی‌فت‌ها برای جوان‌سازی صورت استفاده کنم.

 میلی‌فت چیست؟ چه فرقی با نانوفت دارد؟

میلی‌فت همان چربی معمولی است که بسیاری از همکاران ما برای حجیم‌سازی و افزایش حجم نواحی‌ای از صورت استفاده می‌کنند. نانوفت در حقیقت نوعی چربی فراوری‌شده است که از بدن خود بیمار گرفته می‌شود و با استفاده از فیلتر‌های مخصوصی، چربی معمولی به چربی نانو تبدیل می‌شود. این چربی دیگر حجم‌دهنده نیست و فقط قدرت جوان‌سازی دارد. طی فرایند نانوسازی چربی، سلول‌های چربی کاملا باز شده و فاکتورهای جوان‌کننده آن آزاد می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل چربی‌های نانو قدرت جوان‌سازی بسیار بالایی دارند. ما در بیش از 500 کیس ترکیب این دو فرایند را استفاده کردیم و نتایج خارق‌العاده‌ای گرفتیم. به این معنی که در قسمت‌هایی که چهره فرد نیاز به حجیم‌سازی داشت، میلی‌فت و در قسمت‌هایی که نیاز به جوان‌سازی داشت، از نانوفت استفاده کردیم و تغییرات شگرفی را مشاهده کردیم. مستندات این پروسه، هم در وب‌سایت من و هم در پیج من، ثبت شده است. ما این نتایج را در قالب مقاله‌ای تدوین کرده و به کنگره ایمکس (IMCAS PARIS 2022) ارائه کردیم. مقاله پذیرفته شد و پنج دقیقه تایم سخنرانی و ارائه تجربیات پزشکان ایرانی، در اختیارم قرار داده شد. ایمکس پاریس بزرگ‌ترین و معتبرترین کنگره جهانی در کلاس جهانی‌ است و شرکت‌کنندگان زیادی از کل دنیا در آن شرکت می‌کنند و برای بازآموزی و آپدیت دانش و مهارت خود، در پنل‌ها حضور می‌یابند. هیچ کنگره‌ای این حجم شرکت‌کننده ندارد. با پرچم ایران، تنها دو پزشک شانس سخنرانی داشتند که یکی از آن دو، من بودم. مفاد مقاله و تکنیکی که ابداع کردم مورد استقبال حاضران قرار گرفت و ان‌شاءالله در ماه نوامبر هم یک سخنرانی در کنگره لندن خواهم داشت.

 مزیت تکنیک ابداعی شما چیست؟

تغییر بسیار شگرف با نتایج کاملا طبیعی و تنها در یک جلسه تزریق، روی چهره فرد قابل مشاهده است. تزریق از طریق چربی بدن خود فرد و با کمترین هزینه.

 همه افراد می‌توانند از این تکنیک بهره‌مند شوند؟

خیر. قاعدتا مانند تمام تکنیک‌های درمانی دیگر، روی همه افراد هم نمی‌توان از این تکنیک استفاده کرد. هر فرد ابتدا باید معاینه شود و اشخاصی می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند که واقعا نیاز داشته باشند. در پاریس هم مراجعه‌کنندگان بسیاری از پزشکان، عنوان می‌کردند که  آیا می‌توانند از این روش برای تمام بیماران‌شان استفاده کنند؟ در کنگره هم تأکید کردم که برای همه، کارآمد نیست. این‌طور نیست که هر فردی به من پزشک مراجعه کرد، بتوانم یک نسخه واحد برای بهبود یا احیای زیبایی او، بپیچم‌. قطعا ابتدا باید معاینه شود و اگر این تکنیک به بهبود وضعیت او کمک می‌کند، به‌عنوان راهکار درمانی برای ارتقای زیبایی و بهبود سلامت پوست فرد که در نتیجه افزایش سن یا کاهش وزن، دچار عارضه شده، استفاده کرد. در‌حال‌حاضر هم، مرتب این تکنیک را انجام می‌دهیم و استقبال خوبی در ایران شده است. تا به امروز بیش از چهارصد و خورده‌ای کیس، با این تکنیک، زیبایی از دست‌رفته خود را بازیافته‌اند. چکیده تجربیاتم در تمام این سال‌ها را در قالب مقاله ارائه کردم.

 این آمار مربوط به تمام رده‌های سنی است؟

بله. ما از 22 سال تا 68 سال مراجعه‌کننده داشتیم و این تکنیک را برای مداوای آنان استفاده کردیم.

 سنین پایین برای جوان‌سازی می‌آیند یا پیشگیری؟

این تکنیک بیشتر ارزش درمانی دارد و سنین پایین برای پیشگیری مراجعه می‌کنند. بیشتر کسانی می‌آیند که به دلیل اتفاقاتی، کاهش وزن ناگهانی داشتند و تمام چربی‌های صورت خود را از دست داده‌اند. صورت خالی شده و افت پیدا کرده، این تکنیک کمک می‌کنند خلأهای صورت‌شان پر شود و زیبایی آسیب‌دیده‌شان ترمیم شود.

 می‌توان چربی‌ها را در بانک چربی نگهداری کرد؟ یا اینکه فقط و فقط چربی هر فرد را برای همان فرد باید استفاده کرد؟

خیر. غیرممکن است. حتما باید چربی از بدن خود فرد گرفته شود و در همان جلسه اخذ چربی، تزریق چربی هم انجام شود. در سال‌های قبل، چربی را فریز می‌کردند که در آینده برای خود فرد استفاده کنند اما این روش هم کاملا منسوخ شده زیرا سلول‌های چربی آسیب‌پذیر هستند و عمر کوتاهی در بیرون از بدن دارند و تأثیر چندانی در حجیم‌سازی یا جوان‌سازی نخواهند داشت. تایم طلایی یک ساعت تا یک ساعت‌ونیم است. شما باید در این زمان طلایی، چربی را از بدن فرد بگیرید و برای جوان‌سازی یا حجم‌دهی در همان جلسه و همان تایم طلایی استفاده کنید.

 در‌واقع چربی‌ها در ورای این تایم، خاصیت داینامیک و درمانی خود را از دست می‌دهند و به اصطلاح می‌میرند؟

دقیقا.

 نانوفت به زبان ساده چیست و مزایایی که در جوان‌سازی ایجاد کرده، شامل چه ویژگی‌هایی است؟

نانوفت، چربی نانو است. همان چربی‌ای است که از بدن فرد می‌گیریم اما قبل از تزریق، از داخل فیلترهایی عبور می‌دهیم تا کاملا تبدیل به نانو شود. این فیلترها قبلا در ایران موجود نبود اما خوشبختانه در‌حال‌حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل، این فیلترها را تولید می‌کنند. فیلترها هم به‌صورت یک‌بارمصرف موجود هستند و هم چند‌بار‌مصرف. نمونه‌های چند‌بار‌مصرف، از طریق اتوکلاو، کاملا استریل می‌شوند. وقتی چربی‌ها را از این فیلترها عبور می‌دهیم، سلول‌های چربی باز می‌شوند و تمام فاکتورهای رشد و فاکتورهای جوان‌ساز چربی، آزاد می‌شوند که به پروسه جوانی پوست کمک می‌کنند. تأثیر بسیار شگرفی در رفع چروک‌های پوستی و رفع تیرگی دارند. ما خیلی به‌ندرت روی نتیجه رفع تیرگی مانور می‌دهیم. اما به طرز شگرفی می‌بینیم که در تمام عکس‌های بعد از تزریق چربی‌های نانو، پوست فرد یک تا دو درجه روشن‌تر هم شده است. در اصل رفع تیرگی از نتایج ثانویه شگفت چربی‌های نانو است. به‌عبارت‌دیگر، نتیجه ملموس و مورد انتظار، جوان‌سازی پوست است اما روشن‌شدن پوست، نتیجه ثانویه‌ای است،  من این نتیجه ثانویه را در فرایند تزریق از بیماران فیدبک گرفتم و در مقاله هم تشریح کردم.

 در‌واقع روشن‌تر شدن پوست از نتایج غیرمستقیم تکنیک است؟

بله. همان فاکتورهای رشد و جوان‌ساز که آزاد می‌شوند، پروسه کلاژن‌سازی پوست را تقویت می‌کنند و تقویت کلاژن به روشن‌تر‌شدن پوست منجر می‌شود.

 چند کشور این فیلترها را تولید می‌کنند؟

زیاد هستند و اطلاع دقیقی ندارم اما خبر خوب این است که در داخل کشور هم تولید می‌شود.

 تکنیک تزریق چربی چند سال دارد؟

کلا حدود 20 سال است که تکنیک تزریق چربی رایج شده است اما نانوفت‌ها عمر بلندی ندارند و نسبت به تکنیک عمومی تزریق چربی، جوان‌تر هستند. پروسه تزریق چربی برای جوان‌سازی صورت، حدود 20 تا 25 سال عمر دارد. خیلی از همکاران من چه در داخل و چه در خارج، مخالف تزریق چربی هستند.

 چرا؟

زیرا تزریق چربی را مساوی با تزریق ژل می‌دانند. فکر می‌کنند هر کسی که می‌تواند ژل تزریق کند همان فرد هم می‌تواند چربی تزریق کند. در‌حالی‌که چنین نیست. مهم‌ترین نکته در تزریق چربی، انتخاب کیس (Case Selection) است. اینکه شما به‌درستی تشخیص دهید که چه موقع از میلی‌فت و چه موقع از نانوفت، استفاده کنید، کمک شایانی می‌کند که به نتایج شگفت‌انگیزی برسید و راضی باشید. نکته دوم، حجم تزریق است. برای مثال وقتی یک سی‌سی ژل تزریق می‌کنیم، به‌خوبی می‌دانیم که یک سی‌سی ژل، چقدر حجم ایجاد می‌کند اما وقتی چربی تزریق می‌کنیم و عدد مشخصی ندارید، همه حجم حاصله بستگی به شیوه هاروست (Harvest) چربی - چربی‌کشی - دارد. ممکن است شما چند سی‌سی چربی تزریق کنید اما به اندازه یک سی‌سی ژل نماند و برعکس. اینها مسائلی است که در تجربه به دست می‌آید. بسیاری از همکاران، چربی‌کشی را اشتباه انجام می‌دهند و بیشتر‌ به‌جای چربی، روغن را از بدن می‌کشند و در نتیجه پس از تزریق، نتایج رضایت‌بخشی دریافت نمی‌کنند. گاهی هم حجم چربی‌ای که تزریق می‌کنند، خیلی زیاد است و فرد‌ ناراضی است از اینکه صورتش خیلی بزرگ شده و نتیجه مطلوبش را دریافت نکرده است. ایجاد بالانس و تعادل در میزان تزریق و غیرطبیعی‌نشدن چهره بیمار، فکتی است که فقط در بستر زمان و کسب تجربه حاصل می‌شود. معمولا عددی که من به دست آوردم بین 100 تا 140 سی‌سی چربی برای کل صورت (Full Face) است. البته برای فردی که دوست دارد صورت پری داشته باشد. اینها نکاتی ا‌ست که خیلی وقت‌ها نادیده گرفته می‌شود در نتیجه همکاران از فرایند تزریق چربی ناراضی می‌شوند.

 چون مسلط نیستند ایراد را به تکنیک وارد می‌کنند!

بله. دقیقا همین‌طور است.

 البته مردم هم درباره این موضوع، آگاهی کافی ندارند.

بله. مردم به اشتباه تزریق چربی و تزریق ژل را یکی می‌پندارند.

 شما در این هشت سال عارضه منفی یا شکایتی نداشتید؟

کمتر از پنج درصد. حدود 20 کیس.

 اشکال از شیوه و تکنیک تزریق بوده که این حدود 20 مورد عارضه منفی داشتند یا سبک زندگی خودشان و رعایت‌نکردن مسائل بعد از تزریق؟

ببینید در تمام پروسه‌های درمانی، ما شاهد موارد نادری از عوارض ناخوشایند هستیم و تکنیک تزریق چربی هم‌زمان هم، مستثنا نیست. من حتی در کنگره هم درباره عوارض صحبت مفصلی کردم و تمام آمار مربوط به این بخش را هم، طرح موضوع کردم. به‌هر‌حال تکنیک، تکنیکی ابداعی است و حق مسلم جامعه پزشکی و همگان است که درباره مزیت‌ها و معایب هر روشی‌ به‌صورت مستند و مدون، اطلاعات دقیق کسب کنند. با اینکه پنج‌درصد به چشم نمی‌آید اما متعهد هستید به‌عنوان پزشک هم مزایا و هم عوارض را عنوان کنید. اگر این تکنیک به‌درستی اجرا شود و بیمار توجیه شود، نتایج 95‌درصدی، نتیجه ایدئال و شگرفی است. اما پنج درصد هم، گاهی به قول شما به دلیل لایف‌استایل خودشان، نتیجه مطلوب نگرفتند یا اینکه بدن‌شان با چربی تزریقی سازگاری نشان نمی‌دهد و نتیجه رضایت‌بخشی حاصل نمی‌شود.

 چرا؟ مگر چربی از بدن خود فرد گرفته نشده؟ به عنوان عامل خارجی شناخته می‌شود؟

چرا ولی در فرایند تزریق مجدد، ممکن است بدن خون‌رسانی مناسبی به اجزای چربی انجام ندهد و نه اینکه به‌صورت عامل خارجی شناخته شود بلکه هر بافت زنده‌ای باید خون کافی دریافت کند تا بتواند عملکرد زنده و مطلوبی داشته باشد. چون شما یک بافت زنده را به بدن وارد کرده‌اید. ما پزشکان از اصطلاح ری‌این‌فیوژن (Reinfusion) برای این مواقع استفاده می‌کنیم. عامیانه آن است که به دلیل عدم خون‌رسانی مجدد، خاصیت خود را از دست بدهد. البته درصد این اتفاق در افراد بسیار پایین و زیر یک درصد است. من در تمام این سال‌ها دو یا سه نفر داشتیم که دچار چنین مسئله‌ای شدند. این عدد در مقیاس حدود 500 کیس، بسیار ناچیز است اما وقتی می‌خواهید کاری علمی در کلاس جهانی انجام دهید، باید تمام این موارد را هم ذکر کنید تا ارزش‌گذاری واقعی روی کارتان انجام شود و نشان دهد که حقیقتا در این حرفه، کار کردید. بیشترین عارضه‌ای که ما داشتیم، این بوده که فرد گفته چربی‌های من جذب شده و وقتی بررسی کردم متوجه شدم که این فرد، هر روز ورزش می‌کند. خب ماندگاری چربی در کسی که هر روز ورزش می‌کند، در قیاس با کسی که کمتر ورزش می‌کند، پایین‌تر است. یا حتی میزان متابولیسم بدن هم، در زمان ماندگاری چربی مؤثر است. متابولیسم بدن هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است؛ بنابراین طبیعی است که نتایج تکنیک تزریق چربی در دو فرد، یکسان نیست. آقایان نسبت به بانوان و جوانان نسبت به پیران متابولیسم بالاتری دارند؛ بنابراین طبیعی است که میزان ماندگاری چربی هم در افراد زمان‌های متفاوتی نشان دهد. حتی نوع تغذیه بر میزان متابولیسم و حتی عملکرد تیروئید مؤثر است که همه این موارد میزان ماندگاری چربی را در افراد مختلف، متفاوت می‌کند. من تمام این موارد را جزء به جزء به مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهم. درنهایت با تشخیص خودم و آگاهی کامل بیمارم، تزریق را انجام می‌دهم.

 فرایند نانوفت سرپایی است یا با بی‌هوشی؟

کاملا سرپایی است.

 مراحل مراقبت پس از عمل چیست؟

ما به افراد آگاهی می‌دهیم که بعد از عمل، سه تا چهار هفته ورم دارند و نباید انتظار نتایج طبیعی را داشته باشند. بعد از یک ماه، نتایج طبیعی به‌تدریج حاصل می‌شود. شاید یک هفته کبودی داشته باشند که باید 24 ساعت اول بعد از عمل کمپرس سرد و بعد از آن از کمپرس گرم استفاده کنند. گاهی داروهایی برای کاهش ورم‌ - ادم‌ - تجویز می‌کنیم. سه چهار روز اول پس از عمل نباید ورزش داشته باشند. از چند روز قبل از عمل تا چند روز پس از عمل نباید از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین استفاده کنند. مراقبت خاصی نیاز نیست مگر مواردی که ذکر کردم.

 داروهای سرکوب ایمنی نیاز است؟

خیر. فقط آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود برای پیشگیری از عفونت محل تزریق.

 به طور کلی از زمان عبور چربی از فیلتر تا تزریق، عمر مفید نانوفت چقدر است؟ و ماندگاری چربی نانو، صرف‌نظر از سبک زندگی هر شخص، مینیمم چند ماه است؟

بعد از عبور چربی از فیلتر، یک تا یک ساعت‌ونیم وقت داریم تا تزریق را انجام دهیم. معمولا میزان ماندگاری در بدن هر فرد هم اگر حجم‌دهی بوده باشد به متابولیسم و میزان ورزش بستگی دارد. اگر مورد جوان‌سازی مطرح باشد، اثر آن تا سالیان سال مشهود است و صورت فرد به حالت قبل از تزریق برنمی‌گردد و دائمی‌تر است. به عبارت دیگر نانوفت‌ها یک حجمی از کلاژن و فاکتورهای جوان‌ساز را به پوست وارد می‌کنند و کلاژن‌سازی را بهبود می‌بخشند و اثر ماناتری دارند. این فرایند پروسه پیرشدن پوست (Aging) را به تأخیر می‌اندازد و شخص به‌وضوح می‌تواند تأثیر آن را سالیان سال در چهره خود ببیند. اما حقیقت این است که ما هیچ عدد دقیقی چه در تزریق میلی‌فت و چه در تزریق نانوفت، نمی‌توانیم به افراد اعلام کنیم و اعلام هم نمی‌کنیم چون نتایج و مدت زمان ماندگاری چربی، فردبه‌فرد متغیر است و به موارد بسیار شخصی که برخی را برشمردم، بستگی دارد. مثل کرونا که شاهد بودیم یک ویروس واحد در افراد مختلف، پرزنتیشن‌های مختلفی بروز داد، چربی هم از هر فرد به فرد دیگر، اثرات متفاوتی نشان می‌دهد و متغیر است. قسمت یکسان تکنیک مواردی است که نام بردم. یعنی مدت ورم، میزان حجم‌دهی به صورت و انتخاب کیس، در افراد مختلف یکسان است. بقیه چیزها به بدن فرد، سبک زندگی و تغذیه و ... بستگی دارد.

 از چه نواحی‌ای چربی را می‌گیرید؟ بیشتر افراد متقاضی جوان‌سازی صورت هستند؟

سؤال بسیار خوبی پرسیدید. در اکثر موارد از شکم و پهلو چربی می‌گیریم. گاهی لازم باشد از ران‌ها هم، چربی گرفته می‌شود اما معمولا از پهلوها انجام می‌شود. شکم و پشت هم چربی‌های خوبی دارد. نواحی تزریق فقط برای صورت نیست، برای دست‌ها و ناحیه بیکینی هم از تلفیق میلی‌فت و نانوفت استفاده می‌شود.

 گرفتن چربی از شکم، پهلو و تزریق به باسن هم، تکنیک نانوفت است؟

خیر. آن مورد، مربوط به حجیم‌سازی (Growth Fat) است و دیگر، سرپایی نیست و در این تکنیک نمی‌گنجد.

 بیشتر مراجعه‌کنندگان بانوان جوان به خصوص کسانی که آسیب دیده‌اند، هستند. توصیه شما به این افراد چیست؟

ببینید ورزش، فرایند مفیدی است و نمی‌توان به دلیل بالابردن زمان ماندگاری چربی، افراد را از ورزش منع کرد. اما توصیه من این است که از هر گونه افراط یا تفریط در فرایند ورزش بپرهیزند. حتما ورزش اصولی را زیر نظر اهل فن دنبال کنند. مورد دوم سبک زندگی شخصی است. برای تغذیه خود برنامه‌ریزی داشته باشند تا ماندگاری چربی را طولانی‌تر کنند. نکته مهم این است که حتی اگر موارد را رعایت نکنند و مدت زمان ماندگاری چربی در صورت‌شان کوتاه باشد، هرگز دیگر صورت به حالت قبل از تزریق چربی برنمی‌گردد و این تأثیر شگرف نانوفت‌هاست.

 آقایان هم مراجعه می‌کنند؟

بله. اما انتخاب کیس من در آقایان سخت‌تر از بانوان است. زیرا شرایط آقایان با بانوان متفاوت است. آقایان حتما باید سر کار بروند شاید یک خانم بتواند یک ماه،  ورم را تحمل کند اما آقایان این شرایط را ندارند و تحمل ورم در آنها سخت‌تر است و ماندگاری چربی هم کوتاه‌تر. اول کامل توجیه می‌کنیم اگر فرد پذیرفت، انجام می‌دهیم.

 رندم مدت زمان ماندگاری چربی چقدر است؟

من از هشت ماه دیدم تا پنج سال.

 بعد فرایند باید تجدید شود؟

بله. می‌توان بعد از سه تا چهار ماه، در صورت نیاز فرد، مجدد تزریق کرد. آن هم اگر فرد نیاز داشته باشد. ببینید تزریق ژل و چربی تفاوت‌های حساسی دارند. در صورتی که ژل در حجم بالا تزریق شود، می‌توان به سهولت کم کرد اما چربی این‌طور نیست و اگر در حجم بیش از نیاز تزریق شود، کاستن آن سخت‌تر و پرمشقت‌تر و پیچیده‌تر است. بنابراین در صورتی که بدن فرد نیاز داشته باشد، بعد از چند ماه مجدد تزریق را تجدید می‌کنم.

 هدف‌تان چیست؟

تمام سعی و تلاش من، ارتقای فنی تکنیک و رسیدن به رضایت‌مندی صددرصدی است. همیشه سعی کردم متد را تصحیح کنم و در فرایند اجرا، هم تکنیک را و هم نتایج را بهبود ببخشم. دوست دارم خلاقانه‌تر کار کنم و به خلاف باور اشتباه همکاران که معتقدند چربی برای همه نواحی جواب نمی‌دهد، من از دو سال پیش از نانوفت‌ها برای جوان‌سازی لب‌ها استفاده کردم و نتیجه‌ تست‌ها، خیلی رضایت‌بخش بود. سعی می‌کنم بهبود مستمر و تکامل روزافزون در حرفه‌ام ایجاد کنم. من تا پیش از این در کنگره‌های علمی به‌عنوان دانشجو حاضر می‌شدم. تجربه آموزش و سخنرانی در کنگره ایمکس امسال، انگیزه و نیروی محرک زیادی در من ایجاد کرده به‌خصوص بازتاب‌های مثبتی که بعد از روز سخنرانی گرفتم، تعهد و مسئولیت اجتماعی‌ام را برای تکامل تکنیکم بیشتر کرده و باعث افتخارم بود که با پرچم کشورم در آن رویداد حاضر شدم. با اینکه تحریم هستیم هم از کشورهای همسایه و هم از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مورد استقبال قرار گرفتیم و خیلی راغب بودند که درباره این تکنیک بیشتر بدانند. در تلاش هستم برای دوره‌های بعد، سرفصل‌های آموزشی مدون‌تر و کامل‌تری به کنگره و پزشکان سراسر جهان ارائه کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها