|

تسریع در واردات واکسن

کرونا که در ایران تبدیل به چالشی بزرگ شده بود، در دولت سیزدهم به‌سرعت تحت کنترل درآمد و واردات واکسن تسریع شد

شیوع کرونا در ایران بارها خبرساز شد. ثبت رکوردهای مداوم ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ایران را به صدر اخبار رسانه‌های جهان برد. در سال ۹۸ و سپس ۹۹ بارها بازار داروی کشور با کمبود اقلام دارویی و درمانی کرونا مواجه شد.

مروری بر بازار دارو  و  واکسن کرونا در ایران

شیوع کرونا در ایران بارها خبرساز شد. ثبت رکوردهای مداوم ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ایران را به صدر اخبار رسانه‌های جهان برد. در سال ۹۸ و سپس ۹۹ بارها بازار داروی کشور با کمبود اقلام دارویی و درمانی کرونا مواجه شد.

در بهمن و اسفند سال ۹۸ کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی از سوی شهروندان ایرانی گزارش شد. کمبود شدید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده قیمت این اقلام را جهشی کرد و همان زمان علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در توییتی به نقش دلالان به کمبود ماسک اشاره کرده و در این رابطه نوشت: «قیمت ماسک 50‌عددی از 14 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده است. در هفته اخیر دلالان به‌شدت در حال خرید ماسک جهت صادرات هستند؛ این در حالی است که صادرات ماسک نیاز به مجوز دارد».

پس از آن در سال ۹۹ بارها کمبود انواع داروهای کرونا و تشکیل بازار سیاه برای آن خبری شد.

در آذر سال ۹۹ مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، به ایرنا گفت داروهای متعددی در خیابان ناصرخسرو به نام داروی کرونا به قیمت ده‌ها میلیون تومان فروخته می‌شود که معلوم نیست از کجا می‌آیند و نیز مشخص نیست داروی گیاهی تولید‌شده در کرمانشاه چطور بدون تأیید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است.

او تأکید کرده بود که دوباره ناصرخسرو و بازار سیاه دارو شلوغ شده و دارویی که سه عدد آن مثلا سه میلیون تومان بوده، به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ناصرخسرو فروخته می‌شود.

کمبود سرم، داروهای رمدیسیویر و داروهای تجویزی برای بیماران کرونا، کمبود کپسول اکسیژن و حتی تخت بیمارستانی، کمبود داروی قارچ سیاه و‌... همه و همه اقلامی است که کمبود آن در سال ۹۹ بارها گزارش شد.

از آن سو، وزارت بهداشت وقت نه‌تنها زیر بار کمبود دارو نمی‌رفت، بلکه برای واکسیناسیون کرونا هم تعلل زیادی به خرج داد و در حالی که خرید واکسن کرونا از سوی کشورهای همسایه شروع شده بود، حدود هفت ماه واکسیناسیون مردم ایران را عقب انداخت. در آن زمان نام کشورهایی مانند اکوادور، پاناما، قزاقستان و حتی ونزوئلا در فهرست خریداران واکسن به چشم می‌خورد، اما ایران نه‌تنها در این فهرست جایی نداشت، بلکه حتی نتوانسته بود سهمیه ناچیز خود را از طریق کواکس خریداری کند.

برای واردات واکسن یخ نداریم!

مصطفی قانعی، رئیس بخش علمی ستاد کرونا، آن‌زمان به صدا‌و‌سیما گفته بود ایران برای انتقال واکسن به کشور تجهیزات کافی و یخچال با دمای منفی 70 درجه ندارد؛ بنابراین ایران به کواکس اعلام کرده است از سهمیه واکسن خود چشم‌پوشی می‌کند.

این گفته قانعی با واکنش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه مواجه شد. تورج زنگنه و محمد اسلامی گفتند تجهیزات برای انتقال واکسن کرونا به ایران فراهم است و هم هواپیمایی ماهان و هم هما می‌توانند با یخ خشک به‌راحتی دمای مورد نیاز واکسن کرونا را تأمین کنند و به ایران انتقال دهد. گذشته از این برخی منتقدان قانعی هم نوشتند که هواپیمایی امارات زنجیره انتقال واکسن کرونا را فراهم کرده است و بر فرض آنکه ایران واقعا تجهیزاتش را نداشته باشد، می‌تواند آن را از امارات اجاره کند. چندی بعد کمبود بودجه برای واردات واکسن مطرح شد و سپس عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشت تحریم و سخت‌گیری‌های آمریکا موجب شده است ایران نتواند به واکسن کرونا دست پیدا کند. مطابق ادعای او بانک‌های اروپایی از ترس تحریم آمریکا حاضر به نقل و انتقال پول واکسن نبودند!

تعلل در واردات واکسن باعث شد کرونا هر بار رکوردهای جدیدی از کشته‌شدگان بر جای بگذارد و پیک‌های جدید شیوع کرونا یکی پس از دیگری شکسته شود. در این میان هشتگ واکسن بخرید راه افتاد و بسیاری از مردم به کوتاهی دولت در واردات واکسن اعتراض کردند.

دولت دوازدهم اما در پاسخ به اعتراضات مردم مدام وعده می‌داد واکسن داخلی به تولید می‌رسد و نه‌تنها نیاز داخلی را پوشش می‌دهد، بلکه ایران تا خرداد سال ۱۴۰۰ تبدیل به قطب صادرات واکسن منطقه می‌شود.

این وعده و وعیدها اما به سرانجام نرسید و تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ دولت روحانی تنها حدود ۳.۵ میلیون نفر را واکسینه کرد؛ آن‌هم با واکسنی که وارداتی بود.

رئیسی: برای واردات واکسن شخصا تماس گرفتم!

در دولت سیزدهم اما واردات واکسن تسریع شد. در همان ابتدای ورود ابراهیم رئیسی به ساختمان پاستور، او تأکید کرد که تهیه واکسن اولویت دولت سیزدهم بوده و برای واردات واکسن کرونا، وی شخصا با بعضی کشورها تماس گرفته است. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درخصوص اقدامات برای مقابله با ویروس گفت: برای واکسن با کشورهای مختلفی تماس گرفتم. این سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد. من شخصا با بعضی کشورها تماس گرفتم. تهیه واکسن باید مسئله اول شود.

او کاهش قربانیان کرونا و دورقمی‌شدن مرگ‌و‌میرها را دستاورد دولت خود خواند و گفت: فوتی‌های ما دو‌رقمی است، اما حتی یک نفر هم زیاد است. در صدمین روز فعالیت دولت بیش از صد میلیون دز واکسن تزریق شده است؛ این در حالی است که آن روزها مردم دنبال واکسن می‌گشتند، الان ما دنبال مردم هستیم که بیایند واکسن بزنند.

حالا بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا یکم شهریور بیشتر از ۱۵۰ میلیون د‌ز واکسن در ایران تزریق شده است. بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین آمار واکسیناسیون کرونا را در کشور اعلام کرد که مطابق با آن در مجموع حدود ۶۴‌میلیون‌و‌۹۳۷‌هزار‌و ۷۸۰ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۵۸‌میلیون‌و‌۳۱۶‌هزار‌و ۷۷۷ نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ همچنین ۳۰‌میلیون‌و‌۴۹۱‌هزار‌و ۱۲۳ نفر دز سوم و بالاتر واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

با احتساب این تعداد، مجموع دزهای واکسن تزریق‌شده در کشور به شمار ۱۵۳‌میلیون‌و‌۷۴۵‌هزار‌و ۶۸۰ مورد رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا یکم شهریور تعداد مبتلایان به کرونا به حدود سه هزار نفر رسیده و تعداد فوتی‌ها حدود ۵۰ نفر در روز بوده است و در مجموع حدود ۱۴۳‌هزار‌و ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها