|

عضو هیئت‌مدیره انجمن صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران

قیمت تمام‌شده کالا و خدمات نظام سلامت برای مردم بالا رفته است

هم‌زمان با زمزمه‌های مربوط به حذف ارز نیمایی، نگرانی‌هایی جدی مبنی بر افزایش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات حوزه سلامت مطرح شده بود. نگرانی‌ای که حالا و بعد از گذشت چند ماه از اجرائی‌شدن این طرح، یعنی حذف ارز ترجیحی، به‌خوبی خود را نشان داده است.

هم‌زمان با زمزمه‌های مربوط به حذف ارز نیمایی، نگرانی‌هایی جدی مبنی بر افزایش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات حوزه سلامت مطرح شده بود. نگرانی‌ای که حالا و بعد از گذشت چند ماه از اجرائی‌شدن این طرح، یعنی حذف ارز ترجیحی، به‌خوبی خود را نشان داده است. عباس کبریایی‌زاده، عضو هیئت‌مدیره انجمن صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفت‌وگو با «شرق» از این وضعیت می‌گوید: «در حوزه‌های مختلف، آموزه‌ها و تجربه‌هایی در دنیا وجود دارند تا ما از آنها استفاده کرده و بهره ببریم. اینکه ما چه سیاستی را در پیش بگیریم که قیمت تمام‌شده کالا و خدمات برای مصرف‌کننده حوزه سلامت بالا نرود نیز از این قاعده مستثنا نیست و در این حوزه، سازمان بهداشت جهانی معیار اصلی است. مبانی این سازمان در این زمینه می‌گوید دولت‌ها باید هر عاملی را که از جانب آنها باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات حوزه سلامت می‌شود، یا کاهش دهند یا اینکه با ارائه معافیت‌های گوناگون به مؤسسات هدف، هزینه را به حداقل برسانند. معافیت‌های مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد آن نیز از‌جمله همین موارد هستند؛ اما در دولت ما دقیقا برعکس توصیه سازمان بهداشت جهانی عمل می‌شود».

او ادامه داد: «از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده روی کالاهای حوزه سلامت اعمال می‌شود، قیمت نهایی کالا نیز بالا می‌رود و همین امر هزینه را برای خریدار افزایش می‌دهد. نتیجه این معضل که در دولت قبل وجود داشت و در این دولت هم دیده می‌شود، گران‌شدن هزینه سلامت برای مردم است. بااین‌حال، آنچه عملکرد دولت فعلی را متفاوت می‌کند، میزان و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای  مختلف است».

عضو هیئت‌مدیره انجمن صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به حذف ارز نیمایی عنوان کرد: «در دولت‌های پیشین، مالیات بر ارزش افزوده برای مواد اولیه داروهایی که وارد می‌شوند بر اساس ارز چهارهزارو 200 تومانی بود؛ یعنی 9 درصد از میزان ارز ترجیحی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شد. اما حالا با حذف ارز ترجیحی از حوزه دارو، این میزان مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای ارز 27 هزار تومانی (نیمایی) لحاظ می‌شود».

کبریایی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: «ناگفته پیداست که چنین موضوعی تا چه اندازه روی قیمت تمام‌شده کالای حوزه سلامت اثر می‌گذارد؛ موضوعی که از قضا با سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز مغایرت دارد. این کار به‌طور مستقیم سبب می‌شود مزیت رقابتی تولیدات داخلی نسبت به واردات به‌طور کامل از بین برود و تولیدکنندگان داخلی عملا فرصتی برای رقابت با واردات نداشته باشند. پس پافشاری دولت برای حفظ مالیات بر ارزش افزوده 9‌درصدی –برخلاف سایر کالاهای اساسی که مالیات بر ارزش افزوده آنها به یک درصد کاهش یافته- باعث افزایش قیمت این کالای استراتژیک و به‌طور‌ کلی افزایش قیمت خدمات نظام سلامت می‌شود و به این ترتیب عملا برخلاف نظر و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، قیمت تمام‌شده کالا و خدمات سلامت در داخل کشور افزایشی بی‌رویه خواهد داشت».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها