|

استقلال گران‌تر بسته شد یا پرسپولیس؟

استقلال و پرسپولیس در مسیر خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند و قرار است به صورت مرحله‌ای سهام باشگاه‌ها واگذار شود تا فرایند خروج این دو باشگاه از مالکیت دولت به سرانجام برسد.

استقلال و پرسپولیس در مسیر خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند و قرار است به صورت مرحله‌ای سهام باشگاه‌ها واگذار شود تا فرایند خروج این دو باشگاه از مالکیت دولت به سرانجام برسد. یکی از ایرادهای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی دو باشگاه، وجود مالکیت مشترک بوده که همین مسئله باعث شده خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وزارت ورزش با همکاری وزارت اقتصاد و امور دارایی از اواخر سال گذشته فرایند واگذاری سهام دو باشگاه را آغاز کرده و تاکنون 10 درصد مالکیت سرخابی‌های پایتخت به هواداران دو باشگاه واگذار شده است و مرحله بعدی، واگذاری سهام به صورت بلوکی به سرمایه‌داران کلان است. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شرکت فرابورس ایران که سهام سرخابی‌ها از راه این شرکت عرضه و واگذار می‌شود، شفاف‌سازی هزینه‌کرد دو باشگاه بوده و در همین راستا، مدیران‌ عامل استقلال و پرسپولیس ملزم به ارائه گزارش مجموع هزینه‌های خود در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی شده‌اند و به نوعی بودجه سرخابی‌ها برای حضور در لیگ بیست‌ودوم مشخص شده است.

مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال، در ارائه گزارش مالی خود به مدیران شرکت فرابورس که تصویر نامه او از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده، هزینه‌های تیم‌های پایه و بزرگسالان استقلال را برای فصل جدید حدود 307 میلیارد تومان اعلام کرده است. البته تاریخ نامه آجورلو 22 مرداد است و در واقع احتمالا مدیرعامل استقلال قرارداد بازیکنان جدید این تیم از‌جمله مهدی قایدی و محمد محبی را لحاظ نکرده و همچنین هنوز قراردادی به صورت رسمی با کاوه رضایی امضا نشده تا مبلغ قرارداد این بازیکن نیز لحاظ نشده باشد.

استقلالی‌ها بر اساس گمانه‌‌زنی‌های مطرح‌شده، حدود 60 میلیارد تومان برای جذب سه عنصر تهاجمی خود هزینه کرده‌اند که هزینه فصل جاری آبی‌ها را به 366 میلیارد تومان می‌رساند. مجموع قرارداد کادر فنی استقلال نیز برای فصل جدید 36 میلیارد تومان اعلام شده است تا استقلالی‌ها برای حضور در لیگ بیست‌ودوم، حدود 400 میلیارد تومان هزینه کرده باشند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که از این مبلغ، هزینه تیم‌های پایه استقلال کاسته می‌شود.

پرسپولیس با بودجه‌ای 280 میلیاردی فصل جدید را آغاز کرد؟

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، بر اساس تصویر منتشرشده از نامه او به مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، اعلام کرده است سرخ‌پوشان برای فصل جدید لیگ برتر قراردادی 33.5 میلیاردی با کادر فنی ایرانی خود بسته‌اند و همچنین 410 هزار دلار برای جذب مربی خارجی هزینه داشته‌اند. حدود 154 میلیارد هزینه‌کرد سرخ‌پوشان برای بازیکنان داخلی‌شان بوده و گیورگی گولسیانی، وحدت هنانوف و شرزود تمیروف نیز در مجموع 685 هزار دلار برای باشگاه پرسپولیس هزینه داشته‌اند.

درویش در اتفاقی عجیب، مبلغ تیم‌های پایه پرسپولیس را اعلام نکرده تا این مسئله به وجه تمایز گزارش عملکرد مالی سرخابی‌ها به شرکت فرابورس تبدیل شود. نکته دیگر اینکه مدیران سرخ‌پوش یکی، دو روز گذشته به صورت رسمی از یورگن لوکادیا رونمایی کردند؛ مهاجمی که به گفته رسمی مدیرعامل پرسپولیس، یک میلیون دلار برای سرخ‌پوشان پایتخت هزینه در پی داشته است. پرسپولیسی‌ها با اعمال قرارداد لوکادیا (با تبدیل نرخ دلار)، حدود 280 میلیارد تومان برای قرارداد کادر فنی و بازیکنان خود برای فصل جدید هزینه داشته‌اند که تفاوتی در حدود 120 میلیاردی را با استقلال نشان می‌دهد. البته باید متذکر شد در صورت اعمال هزینه تیم‌های پایه پرسپولیس، احتمال تغییر ارقام اعلام‌شده از سوی دو باشگاه وجود دارد. هرچند باید منتظر ارائه گزارش رسمی و ریز‌هزینه‌های دو باشگاه در آینده‌ای نزدیک از سوی شرکت فرابورس برای مشخص‌شدن بودجه دقیق سرخابی‌ها ماند، اما بر اساس نامه‌های منتشر‌شده از سوی آجورلو و درویش، استقلال و پرسپولیس برای لیگ بیست‌ودوم در مجموع بالغ بر 600 میلیارد تومان هزینه داشته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها