|

«تریپل» طلا برای رضا بیرالوند در قونیه

پنحمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی همچنان در قونیه در حال برگزاری است. کاروان ایران که برخلاف تصور اولیه باید برای کسب عنوان سومی یا چهارمی رقابت می‌کرد، این روزها به لطف درخشش نمایندگانش در رشته‌های مختلف، شانس کسب عنوان دومی را دارد تا بعد از ترکیه میزبان، بهترین عملکرد را در بین کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات داشته باشد.

پنحمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی همچنان در قونیه در حال برگزاری است. کاروان ایران که برخلاف تصور اولیه باید برای کسب عنوان سومی یا چهارمی رقابت می‌کرد، این روزها به لطف درخشش نمایندگانش در رشته‌های مختلف، شانس کسب عنوان دومی را دارد تا بعد از ترکیه میزبان، بهترین عملکرد را در بین کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات داشته باشد. درخشش کاروان ایران روز گذشته با صعود تیم ملی والیبال زنان ایران به فینال این رقابت‌ها ادامه پیدا کرد. امری که باعث شد طلسمی 56ساله شکسته شود. آخرین مدال تیم ملی والیبال زنان ایران در مسابقات رسمی در بازی‌های آسیایی سال ۱۹۶۶ به رنگ برنز به دست آمده بود تا بعد از ۵۶ سال این تیم با صعود به دیدار نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برای کسب مدال شانس داشته باشد. به این ترتیب شاگردان کمپدلی به نخستین مقام والیبال زنان بعد از انقلاب دست یافتند. با وجود چنین عملکرد خیره‌کننده‌ای از تیم زنان والیبال ایران، ستاره روز گذشته کاروان، رضا بیرالوند بود. روز گذشته تیم ملی وزنه‌برداری آقایان ایران تنها یک نماینده داشت و آن هم رضا بیرالوند در دسته ۹۶ کیلوگرم بود که موفق شد هر سه مدال طلای یک‌ضرب، دوضرب و مجموع را از آن خود کند. نخستین وزنه‌ای که بیرالوند در حرکت یک‌ضرب پشت آن ایستاد، وزنه ۱۶۳ کیلوگرمی بود که توانست با موفقیت آن را بالای سر ببرد. این وزنه‌بردار بروجردی در دومین حرکت خود نیز وزنه ۱۶۷ کیلوگرمی را مهار کرد و با وجود اینکه در مهار وزنه ۱۷۰ کیلویی در حرکت سوم خود ناموفق بود، با همان ۱۶۷ کیلوگرم به مدال طلای یک‌ضرب رسید. در پایان حرکت یک‌ضرب، داورانبک حسن‌بایف ترکمنستانی و سوناتیلا اوساروف ازبکستانی، به ترتیب با ثبت وزنه‌های ۱۶۵ و ۱۶۴ کیلوگرمی، مدال‌های نقره و برنز را از آن خود کردند.

اما در حرکت دوضرب شرایط فرق می‌کرد و قهرمان دوضرب سال ۲۰۱۸ جهان، در همان حرکت اول و با مهار وزنه ۱۹۴ کیلوگرمی مدال طلا را به دست آورد؛ چراکه علی عثمان عربستانی و اوساروف ازبک با ۱۹۲ و ۱۹۰ کیلوگرم به کار خود پایان داده بودند. وزنه‌بردار ۲۵ساله کشورمان در دو حرکت بعدی خود نتوانست از پس وزنه ۲۰۵ کیلوگرمی بر بیاید تا با مجموع ۳۶۱ کیلوگرم، در این بخش نیز قهرمان شود و با کسب سه مدال طلا به کار خود پایان دهد. بیرالوند با سه مدال طلایی که کسب کرد، تبدیل به نخستین ورزشکار کاروان کشورمان شد که در این دوره از بازی‌ها سه‌ طلایی می‌شود و در کسب مدال طلا هت‌تریک یا «تریپل» می‌کند. او پس از کسب مدال طلای مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: «خیلی خوشحالم که در این مسابقات به سه مدال طلا دست یافتم، هرچند سطح رقابت‌ها در این وزن پایین بود و در حد جهانی نبود. پایین‌بودن کیفیت مسابقات منجر به این شد تا در حرکت دوضرب رقابت خوبی را شاهد نباشیم و من هم وزنه‌های پایین‌تری را انتخاب کنم. البته اگر سطح مسابقات هم سنگین‌تر بود باز هم می‌توانستم به مدال طلا برسم. برای مسابقات جهانی به رکوردهای بالاتری نیاز دارم تا بتوانم در آنجا هم به سه مدال طلا دست پیدا کنم». ملی‌پوش وزنه‌برداری درباره برنامه خود برای جهانی گفت: «ما برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی تنها یک ماه بیشتر در اردو نبودیم آن هم به دلیل مشکلاتی که در فدراسیون قبلی وجود داشت. الان دیگر برای حضوری خوب در مسابقات جهانی کلمبیا، هم زمان بیشتری پیش‌رو داریم و هم از لحاظ زیرساختی شرایط بهتری برای ما فراهم شده است». بیرالوند درباره اینکه رقبا در این مسابقات چگونه بودند، این‌طور پاسخ داد: «با این حریفان در مسابقات قهرمانی آسیا رقابت داشتم، البته مانند رقبای جهانی و اروپایی نیستند. به هر جهت سطح مسابقات جهانی کیفیت به مراتب بهتر و سنگین‌تری از لحاظ رقابتی نسبت به این رقابت‌ها دارد، با وجود این ورزشکاران سایر کشورها حریف توانایی بچه‌های ما نمی‌شوند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها