|

روز طوفانی تنیس با یک طلا و 2 نقره

دشت طلا از دل جدال تمام‌ایرانی

پنجمین دوره از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که این روزها به میزبانی ترکیه در شهر قونیه در حال برگزاری است، قرار است امروز مراسم افتتاحیه را به خود ببیند تا این تورنمنت شکل رسمی بگیرد. باوجود مراسم افتتاحیه امروز، ولی این مسابقات چند روزی می‌شود به طور رسمی شروع و حتی چندین مدال هم نصیب کاروان ایران شده است.

پنجمین دوره از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که این روزها به میزبانی ترکیه در شهر قونیه در حال برگزاری است، قرار است امروز مراسم افتتاحیه را به خود ببیند تا این تورنمنت شکل رسمی بگیرد. باوجود مراسم افتتاحیه امروز، ولی این مسابقات چند روزی می‌شود به طور رسمی شروع و حتی چندین مدال هم نصیب کاروان ایران شده است. اولین مدال کاروان ایران در این بازی‌ها را همان روز نخست بهنام آرین به دست آورد که در دوچرخه‌سواری به دو نقره رسید. روز بعد اما نوبت به شناگران جانباز و معلول رسید تا آمار مدال‌های ایران در این بازی‌ها را افزایش دهند. روز یکشنبه در ماده ۴۰۰ متر آزاد سینا ضیغمی‌نژاد با ثبت زمان ۴:۴۲:۳۷ موفق به کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی شد. او اولین طلای کاروان ایران را کسب کرد. شاهین ایزدیار دیگر نماینده کشورمان در این ماده، با ثبت زمان ۴:۴۳:۵۵ در رده دوم ایستاد و به نشان نقره و عنوان نایب‌قهرمانی رسید. همچنین در ماده ۱۰۰ متر پروانه نیز، سینا ضیغمی‌نژاد با ثبت زمان ۱:۰۶:۹۲ در جایگاه دوم ایستاد و موفق به کسب مدال نقره و عنوان نایب‌قهرمانی این مسابقات شد. به این ترتیب، تا پیش از روز سوم این تورنمنت، ایران با یک مدال طلا و سه نقره شروع چندان بدی نداشت. روز گذشته اما مدال‌آوری کاروان ایران ادامه داشت به طوری که همان شناگرانی که روز یکشنبه دستشان به مدال رسیده بود، دوباره کسب مدال کردند. شاهین ایزدیار که یک روز قبل در ٤٠٠ متر آزاد مدال نقره گرفته بود، روز گذشته در ٢٠٠متر مختلط هم در جایگاه دوم ایستاد. سینا ضیغمی‌نژاد دیگر نماینده کشورمان نیز در جایگاه سوم ایستاد و محمد کریم‌زاده در ٢٠٠متر آزاد سوم شد.

کاش ندا طلایی می‌شد

روز گذشته همچنین رقابت‌های تنیس روی میز در دو بخش مردان و زنان برگزار شد که نمایندگان ایران به فینال رسیدند. در بخش زنان، ندا شهسواری، عضو باتجربه تیم ملی موفق شد خودش را به فینال برساند. مهم‌ترین کار او به غیر از رسیدن به دیدار نهایی، برتری‌اش در دیدار نیمه‌نهایی برابر رقیبی سرسخت بود. این جدال که به نوعی جدالی انتقامی برای دختر تنیس ایران بود، نهایتا به سود ندا تمام شد. شهسواری در این مرحله از بازی‌ها به مصاف سیبل آلتینکایا دارنده رتبه‌بندی ۸۰ از ترکیه رفت و با نتیجه ۴ بر ۲ به برتری دست یافت. به این ترتیب او انتقام رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از رقیب بلغاری‌الاصلش گرفت و مسافر فینال شد. جدال شهسواری در فینال این رقابت‌ها با اوزگه ایلماز حریفی از ترکیه رقم خورد که این بازی دشوار نهایتا با نتیجه 4 بر 2 به سود ورزشکار کشور میزبان تمام شد. کاپیتان تنیس زنان ایران در عین شایستگی مدال طلا را از دست داد و به کارش در این تورنمنت با مدال نقره پایان داد.

هدایی برنده فینال تمام ایرانی!

در بخش مردان رقابت‌های تنیس روی میز اما اتفاق جالبی رخ داد و هر دو نماینده ایران با شکست دادن رقبای خود به فینال رسیدند؛ نیما عالمیان و امیرحسین هدایی با عبور از رقبایی از قزاقستان و عربستان در نیمه‌نهایی، به فینال بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی رسیدند که در بازی فینال هدایی برابر عالمیان به برتری رسید و دومین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد.

داستان رکوردشکنی‌های عجیب در دوومیدانی

اتفاق مهمی که روز دیگر رقم خورد مربوط به دور مقدماتی دوومیدانی بود؛ جایی که حسن تفتیان و فرزانه فصیحی در سرعت باد غیراستاندارد رکوردشکنی کردند. حسن تفتیان موفق شد رکورد ۹.۸۸ ثانیه را ثبت کند و به نیمه نهایی برسد اما این رکورد به علت سرعت باد غیر استاندارد (بیش از ۲ متر بر ثانیه) به عنوان رکورد ملی ثبت نخواهد شد و رکورد ملی دوی ۱۰۰ متر ایران همچنان زمان ۱۰.۰۳ ثانیه خواهد بود. فرزانه فصیحی نیز در جریان رقابت‌های مرحله مقدماتی دوی ۱۰۰ متر زنان زمان ۱۱.۲۴ ثانیه را ثبت کرد که این رکورد هم به دلیل سرعت باد غیراستاندارد ثبت نمی‌شود. رکورد ملی این ماده با ۱۱.۴۴ ثانیه در اختیار فصیحی است. محمدحسین ابارقی نیز دیگر دونده ایران در ماده ۱۰۰ متر بود که با ثبت زمان ۱۰.۲۰ ثانیه به نیمه نهایی صعود کرد. مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات امروز سه‌شنبه، برگزار می‌شود. پس از اتفاقات روز گذشته علی رضایی، دبیرکل فدراسیون دوومیدانی و سرپرست تیم دوومیدانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به چرایی ثبت نشدن این رکوردها گفت: بر اساس قوانین، اگر سرعت باد در زمان رقابت بیش از 2 متر بر ثانیه باشد، رکورد ورزشکاران ثبت نمی‌شود، یعنی رکوردها مبنای انتخاب تعیین نفرات برتر در مسابقات قرار می‌گیرد اما به عنوان رکورد ملی به ثبت نمی‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها