|

‌ کنگره دهم انجمن اسلامی مهندسان برگزار شد‌

دهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران، روز جمعه 21 مرداد برگزار شد. در پایان کنگره، بیانیه‌ای منتشر شد که در آن بیانیه آسیب‌های جریان اصلاحات و شرایط نابسامان سیاسی روز تشریح شده است.

‌ کنگره دهم انجمن اسلامی مهندسان برگزار شد‌

دهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران، روز جمعه 21 مرداد برگزار شد. در پایان کنگره، بیانیه‌ای منتشر شد که در آن بیانیه آسیب‌های جریان اصلاحات و شرایط نابسامان سیاسی روز تشریح شده است. انجمن اسلامی مهندسان ایران در حالی دهمین کنگره خود را روز گذشته برگزار کرد که پیش از این دچار انشعاب شده و در خرداد 97 به فاصله دو هفته دو کنگره برگزار کرد و اعضا به دو دبیر کل رأی دادند. اقدامی که به نوبه خود نادر بود؛ اما حالا در این شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و یکدست‌شدن قدرت، این انجمن در پایان کنگره دهم خود بیانیه‌ای منتشر کرده و به آسیب‌شناسی وضع موجود کشور پرداخته است.

در بخشی از بیانیه دهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران که روز گذشته در کانون توحید برگزار شد، آمده است: «ایران، وطن عزیز همه ماست، این وطن بیش از هر زمان دیگری امروز در سایه بحران ناکارآمدی و تبعیض سیستماتیک، آسیب‌پذیرتر از گذشته در معرض تهدیدهای بی‌سابقه قرار گرفته است. دهمین کنگره حزب را در حالی برگزار می‌کنیم که به منظور افق‌گشایی بیشتر در این نشست، اعضای جدید شورای مرکزی و دبیرکل انتخاب خواهند شد. انجمن مهندسان در سال‌های گذشته در مواجهه با ناکارآمدی‌های دولت یکدست‌، بارها در اعتراض به روند موجود، به‌صراحت اعلام موضع کرده و کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته و تجارب ارزنده‌ای اندوخته است...».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما بر این باوریم که باید با سلب قدرت از ‌ابربنگاه‌های اقتصادی‌، کشور را از ناکارآمدی مزمن رهانید. باید از انتخابات آزاد و معنادار دفاع کرد تا تمام مقامات انتخابی و پاسخ‌گو شوند و قطار مدیریت کشور در ریل ‌توسعه قرار گیرد و با رفع همه تبعیض‌هاى نهادینه، رفاه عموم مردم تأمین شود. به این طریق جریان اصلاحات نیز قادر خواهد بود مسئله «نمایندگی» خود را احیا کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «‌‌متأسفانه نبود جامعه مدنی قدرتمند، توده‌ای‌شدن جامعه و مناسک‌محور‌شدن انتخابات، بهار سیاست را به استهلاک فرصت‌ها و امکانات تبدیل کرده است».

همچنین در ادامه بیانیه منتشره نوشته شده است: «تورم مزمن بالا، سیستم ازهم‌پاشیده و از‌هم‌گسیخته قیمت‌ها، قیمت‌گذاری‌های دستوری، فرار سرمایه‌های مادی و معنوی از کشور، رکود و بی‌کاری، شکاف عمیق طبقاتی و... حاکی از وضع اسف‌بار اقتصاد امروز ماست...».

نگارنده این بیانیه در بخش دیگری از نوشتار خود آورده است:‌ «طبق آخرین نظرسنجی ایسپا میزان عدم اعتماد ملت به ملت به 68.2 درصد رسیده است. این یعنی بیش از نیمی از مردم ایران حتی به یکدیگر نیز اعتماد ندارند و این زنگ خطر شاید از همه زنگ خطر‌های دیگر موجود در جامعه ما شنیدنی‌تر است.‌». ‌در پایان این بیانیه نیز آمده است: «انجمن اسلامی مهندسان ایران همواره در تلاش بوده است که صادقانه با تکیه بر وظایف قانونی و عرفی، به‌عنوان یک تشکل صنفی-سیاسی در حوزه کاری خود نسبت به شناخت وضعیت موجود در حوزه سیاست و اقتصاد و صنعت، چشم سیاسی خود را نسبت به قضاوت صادقانه دولت هیچ‌گاه نبندد تا ضمن ارائه نظرات خود برای اصلاح وضع موجود و ساختار‌های معیوب، به سوی ایرانی همسو با عدالت گام بردارد. ما ضمن تأکید بر تداوم ائتلاف با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب به رصد و نقد عملکرد سیاست‌گذاران و دولتمردان خواهیم پرداخت. در کنار اکثریت جامعه می‌مانیم و تا سرحد توان از حقوق ملت و منافع ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان دفاع خواهیم کرد».

گفتنی است، سید‌محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، نیز برای دهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران پیامی صادر کرد که در کنگره خوانده شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها