|

رکوردداران شورا

روزی منتقد سرسخت رحمت‌الله حافظی در شورای شهر بود. حالا در شورای ششم همان راهی را می‌رود که او رفت. هرچند بعد از شورای چهارم، بسیاری تلاش کردند از الگوی حافظی برای ماندگاری استفاده کنند.

روزی منتقد سرسخت رحمت‌الله حافظی در شورای شهر بود. حالا در شورای ششم همان راهی را می‌رود که او رفت. هرچند بعد از شورای چهارم، بسیاری تلاش کردند از الگوی حافظی برای ماندگاری استفاده کنند.

ناصر امانی رکورد بیشترین تذکر به شهرداری در سال نخست فعالیت شورای شهر ششم را دارد. هر هفته محله‌گردی می‌کند و لیست چالش‌های آن محله را در صحن شورا مطرح می‌کند. هدفش رسیدن به ریاست کمیته شفافیت و شهر هوشمند بود اما این کمیته به او نرسید. همان مدیر اجرائی که روزی سخت تن به نظارت شورا می‌داد، حالا روی صندلی نظارت و قانون‌گذاری برای شهر نشسته است، همچنان دغدغه‌های کارکنان شهرداری را دنبال می‌کند و بارها نسبت به وعده‌های بزرگ شهردار تذکر داده است.

شهرسازی؛ پاشنه آشیل شهرداری

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، یکی از اعضای جوان شورای شهر است که سابقه شهرداری منطقه ۱۷ را نیز در کارنامه خود دارد. او بارها نسبت به ایمن‌سازی گودهای رهاشده تهران، ارائه لایحه کوتاه‌شدن زمان صدور پروانه ساخت، انتشار رسمی لیست ناایمن‌ها و... در صحن شورای شهر تذکر داده است. شاید یکی از دلایلی که او را در لیست پرتذکرترین اعضا قرار داده، حوزه پرچالش شهرسازی است. حوزه‌ای که بیشترین موضوع تذکرات اعضا هم به آن اختصاص دارد.

عقب‌نشینی‌های قانونی در این حوزه، بارها مورد انتقاد تعدادی از اعضای شورای شهر قرار گرفته است. مانند سه بخش‌نامه‌ای که به مناطق ابلاغ شد و به گفته رئیس شورای شهر تهران، این بخش‌نامه‌ها خلاف طرح تفصیلی و رواج بی‌قانونی در این حوزه بود. او معتقد بود بخش‌نامه‌های شهرداری رسمی‌کردن خلاف و بازکردن راه بی‌قانونی است که در صورت ادامه آن، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

گام  دومی  که  برداشته  نشد

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا که تندی‌های روزهای نخست شورای شهر را ندارد، چند باری به شهردار گفته است که اگر پاسخ تذکرهایش داده نشود، از ابزارهای دیگری که شورا برای نظارت دارد، استفاده می‌کند. هرچند تذکرها به جواب نرسیده اما گام‌های بعدی هم برداشته نشده است. او چند باری نسبت به انتصابات برخی از مدیران سازمان‌های شهرداری که برخلاف اساسنامه منصوب شده بودند، تذکر داد اما این تذکرها به تغییر مدیران ختم نشد. یکی از نخستین تذکرهای او در صحن شورا، به چالش‌های مهم حریم پایتخت اختصاص داشت.

نظارت جامع مناطق و نظارت جامع محلات که در طرح نجم دنبال می‌شود، یکی از فعالیت‌های کمیسیون نظارت شورای ششم در یک سال گذشته است، اما او ترجیح داده در برابر برخی از پرونده‌های مهم در شهرداری از جمله بازپس‌گیری شکایت شهرداری در پرونده رساتجارت که در دوران سرپرستی علیرضا جاوید انجام شد، سکوت کند. این عضو پرتذکر شورا می‌گوید اگر جایی احساس کنیم که حقوق عامه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، آن را پیگیری می‌کنیم. آنجا هم که حق مردم است، نسبت به شهرداری، کوتاه نیامده‌ایم و نمی‌آییم.

کم‌تذکرترین  اعضا

رکورد کمترین تذکر در صحن شورای شهر تهران را پرویز سروری دارد. او البته یک بار به شهرداری تذکر داده و خواسته است بیشتر عملکرد و فعالیت‌های شهرداری را رسانه‌ای کنند.

پرویز سروری بارها به جای شهردار، پاسخ اعضای منتقد را در صحن داده و بیشترین همراهی را با شهردار تهران داشته است. او گاهی به منتقدان یادآوری می‌کند که عملکرد شهردار جدا از عملکرد آنها نیست و نباید در نقد، زیاده‌روی کرده یا به قول او، سیاه‌نمایی کنند. در زمانی که قوه قضائیه، شهردار منطقه 15 را به دلیل مرگ دختر پنج‌ساله‌ -که در فضای سبز حاشیه بزرگراه بسیج در یک چاه 50متری سقوط کرده بود- بازداشت کرد، به قوه قضائیه گلایه کرد که چرا شهردار انقلابی این منطقه را دستگیر کرده است. او گاهی در جلسات داخلی شهردار و معاونانش هم حضور دارد که این نشان‌دهنده اعتماد بالای او به مدیران کنونی شهر و همراهی با آنهاست، اما برخی این سطح تعامل را در تضاد با حوزه نظارتی می‌دانند. بیشتر لوایح مورد تأکید شهرداری مانند ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری که منتقدانی در شورا داشت، در زمان غیبت چمران و مدیریت سروری در صحن به سرانجام رسید و بیشترین حضور شهردار و معاونانش هم در همین ایام بود.

چمران  منتقد  اما   کم‌تذکر

شورای ششم برای مهدی چمران، مصادف با روزهای بیماری بود. او دو بار از حضور در صحن به دلیل بیماری منع شد. غیبت اولیه، کوتاه‌تر بود اما زمانی که او به کرونا مبتلا شد، چند ماهی توان حضور در صحن را نداشت. او نیز در کنار سروری کم‌تذکرترین عضو شورای شهر تهران است، هرچند در سخنانش، کنایه‌های زیادی می‌زند و یک بار هم نسبت به بی‌توجهی به قانون در حوزه شهرسازی تذکر داده و در هشدار جدی به شهردار و معاونشان گفته بی‌قانونی در حوزه شهرسازی، می‌تواند پای آنها را به قوه قضائیه هم باز کند. او بارها در صحن شورا گفته که ممکن است اگر برخی از مدیران شهرداری را در خیابان ببیند، نشناسد. کنایه او بر عدم تعامل این مدیران با شورایی‌هاست.

در فهرست کم‌تذکرترین اعضای شورای شهر تهران می‌توان به محمد آخوندی، مهدی بابایی، مهدی پیرهادی، نرجس سلیمانی و علیرضا نادعلی هم اشاره کرد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی هم در میان اعضای کم‌تذکر جای می‌گیرد اما می‌توان عملکرد او را در یک سال گذشته به دو بخش تقسیم کرد؛ دوره سکوت و دوران پرتذکری که به نظر می‌رسید از وعده‌های مطرح‌شده در حوزه ترافیک خسته و گلایه‌مند شده است. یکی از نطق‌های پرشور او، محک وعده‌های حمل‌ونقلی شهرداری تهران بود. از حقیقت واگن ملی تا گلایه از بخشش واگن‌های تهران به شهرهای قم و کرج. از اتوبوس‌های وعده‌داده‌شده که به تهران نرسیده‌اند تا پشت پرده قرارداد 630 واگن... .

زهرا شمس‌احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در فهرست پرتذکرهای شورا قرار می‌گیرد. او بارها در حوزه اجتماعی و ورزشی، نکاتی را به شهرداری تذکر داد و چند باری خواستار شفافیت عملکرد قرارگاه اجتماعی برای اعضای شورای شهر تهران شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها