|

صداوسیما درصدد حذف رقباست؟

مجلس طرفداری می‌کند صداو سیما مخالفت

ماجرای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های نمایش و اکران فیلم‌ها و سریال‌ها به مرحله حساسی رسیده است. چندی پیش دعوا و اختلاف بر سر اینکه مسئولیت ساترا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است یا صداوسیما مطرح بود، ولی اکنون بحث تعلیق و لغو مجوز این پلتفرم‌ها بیان شده است.

مجلس طرفداری می‌کند  صداو سیما مخالفت

ماجرای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های نمایش و اکران فیلم‌ها و سریال‌ها به مرحله حساسی رسیده است. چندی پیش دعوا و اختلاف بر سر اینکه مسئولیت ساترا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است یا صداوسیما مطرح بود، ولی اکنون بحث تعلیق و لغو مجوز این پلتفرم‌ها بیان شده است. هرچند یکی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای درخواست کرده جلوی این شیوه گرفته شود. مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس صداوسیما هشدار داده است: «هر ارگانی با ساترا برای محدودکردن نمایش خانگی همکاری کند، باید به مجلس پاسخ بدهد». در بخشی از این نامه هشداری آمده است: «با کم‌کاری و کج‌سلیقگی مخاطبان صداوسیما را به دامن ماهواره‌ها بردید! فشار به پلتفرم‌های داخلی آب به آسیاب دشمن ریختن است!».

نامه 12 بندی تعلیق

چند روز پیش نامه‌ای 12‌بندی از سعید مقیسه (رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) ) خطاب به رئیس صداوسیما ( پیمان جبلی) منتشر شد که در آن بر سپرده‌شدن کامل این مسئولیت به صداوسیما و اجرائی‌شدن قوانین نظارتی در صورت مشاهده تخلفات تأکید شده است. این مقام مسئول با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا‌وسیما، از عزم ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی خبر داده است. به گزارش ایسنا در این نامه اتمام حجت با پلتفرم‌های متخلف و تعیین ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای برای تمکین به قانون و مقررات ساترا و توقف اقدامات متخلفانه یادآوری و تأکید شده است در صورت تمکین‌نکردن از قوانین ساترا، صدور نامه تعلیق مجوز و فیلترکردن دامنه پلتفرم و طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و جرائم رایانه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت و در این مسیر ارسال نامه به وزارت ارتباطات برای خدمت‌ندادن به دیتاسنترها در دستور کار اجرائی ساترا قرار گرفته است. در این نامه همچنین خواستار محرومیت پلتفرم‌های متخلف از تبلیغات شهری و همچنین حمایت‌های مالی و لغو نشان اینماد شده است‌.

استمداد از  20 نهاد

به گزارش فرارو در طرحی که در این نامه ارائه شده، استمداد از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم‌ها شاید یکی از بی‌سابقه‌ترین نمونه‌ها از مصوبات منتشرشده برای خروج رقبای جدید از میدان رقابت با رسانه ملی است. اقداماتی که از ترغیب نمایندگان مجلس برای انجام مصاحبه شروع می‌شود و به نامه‌نگاری به معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای عدم حمایت مالی می‌رسد و در نهایت اعلام می‌کند علیه هر سازمانی که همراهی نکرد، اقدام رسانه‌ای شود. به گزارش کافه‌سینما در این نامه رئیس ساترا طرحی را ترسیم می‌کند که بر اساس آن به مساعدت از نهاد‌های نظارتی و لابی با ارگان‌های قانون‌گذار مجموعه اقداماتی را انجام دهند که شورای فضای مجازی در دورهمی خود جمع‌بندی کردند. در این نامه به جبلی اعلام شده که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عدم صدور مجوز تبلیغات شهری و با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجتناب از حمایت‌های مالی، با سازمان زیباسازی شهرداری برای جلوگیری از تبلیغات شهری، با پلیس امنیت اخلاقی برای اقدام لازم قانونی، با پلیس فتا برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم‌ها و با ناجا برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی محیطی در‌حال نامه‌نگاری هستند.

هشدار مجلس

در این میان هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست سکوت و پذیرش را در پیش گرفته، اما مجید توانگر، یکی از نمایندگان مجلس به رئیس صداوسیما نامه‌ای نوشته و نکاتی را یادآوری کرده است. رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، در این نامه نوشته است: «مطابق با بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته در مراجع مختلف از‌جمله مرکز ملی فضای مجازی اساسا اینکه صنعت نمایش سینمای خانگی مشمول تعریف صوت و تصویر فراگیر باشد یا خیر محل بحث است و در آن صورت تنظیم‌گری این حوزه بر عهده آن سازمان محترم نیست» و در پایان هشدار داده شده است: «همچنین ضروری است تا اعلام کنم در صورتی که مجموعه‌های دولتی مخاطب نامه صدرالاشاره رئیس ساترا –از‌جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری- به اعمال غیرقانونی بیان شده در نامه تمکین نمایند، مسئولین ارشد این وزارتخانه‌ها و معاونت علمی باید درباره آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی پاسخ‌گو باشند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها