|

جای خالی اطلاع‌رسانی دقیق چه آسیب‌هایی می‌زند ؟

حادثه‌ای در نزدیکی ییلاق ماکو رخ داد، گروهی قاچاقبر انسان با زورگیرهایی که می‌خواستند پناه‌جوها یا همان مسافران قاچاقبرها را بدزدند تا از آنها زورگیری کنند درگیر شدند، در این درگیری چهار نفر کشته شدند که یک نفر نه از قاچاقبرها بود و نه از گروه زورگیرها.

اعظم محبی: حادثه‌ای در نزدیکی ییلاق ماکو رخ داد، گروهی قاچاقبر انسان با زورگیرهایی که می‌خواستند پناه‌جوها یا همان مسافران قاچاقبرها را بدزدند تا از آنها زورگیری کنند درگیر شدند، در این درگیری چهار نفر کشته شدند که یک نفر نه از قاچاقبرها بود و نه از گروه زورگیرها.

حال در پی این حادثه مسئولان این منطقه مرزی تصمیم گرفتند‌ عشایر را از ییلاق ناحیه نادو و سنگ‌سفید تخلیه کنند. اینکه این تصمیم از سوی نهادهای امنیتی گرفته شده و ملاحظات امنیتی برای اینکه حفظ جان خود عشایر هم مد نظر بوده‌، مسئله دیگری است؛ ضمن اینکه در سال‌های گذشته هم گاه‌ برخی از عشایر با تعامل و هماهنگی با نیروی انتظامی و مسئولان امنیتی منطقه محل ییلاق را تغییر می‌دادند یا ییلاق را تخلیه می‌کردند.

اما در حادثه اخیر چند نکته را باید در نظر گرفت، اول اینکه موضوع رسیدگی به ورود و خروج پناهنده‌ها و فعالیت قاچاقبرها یک ضرورت است و کشور ما از ورود و خروج غیرقانونی مسافران خارجی بسیار آسیب می‌بیند که یکی از آنها ناامن‌شدن منطقه و آسیب‌دیدن روستایی‌ها و عشایر منطقه است. اما نکته دیگر موضع‌گیری به‌موقع و دقیق مسئولان محلی و اطلاع‌رسانی از تصمیمات گرفته‌شده است که می‌تواند جلوی بسیاری از جنجال‌های تبلیغاتی و شایعه‌‌پراکنی‌ها را بگیرد؛ در این حادثه در‌حالی‌که هنوز منتظر اطلاع‌رسانی درمورد مدت‌زمان ممنوعیت استفاده عشایر از ییلاق‌ها و چگونگی جبران خسارت عشایر هستیم اما می‌بینیم که بیانیه یک گروهک تروریستی منطقه زودتر می‌رسد! و در ادامه روزنامه ینی شفق ترکیه حادثه‌ای تخیلی درمورد آنچه‌ درون مرزهای ایران رخ داده است، می‌نویسد و گویی اختلافات و تحولات درون کشور همسایه زیر سایه سکوت بی‌موقع مسئولان ما‌ به داخل کشور کشیده می‌شود. شاید امروز مهم‌ترین نکته‌ای که در این‌گونه حوادث باید در نظر داشته باشیم، جداکردن کشور از اختلافات و مسائل درونی کشورهای همسایه است، اصل مهمی که نادیده‌گرفتن و اشتباه در آن هزینه سنگینی به سیستم امنیتی کشور تحمیل می‌شود. اگر از‌این‌رو به حادثه اخیر نگاه کنیم، غیر از یک نماینده مجلس که یک‌طرفه به مسئله وارد شده، چه موضع‌گیری و اطلاع‌رسانی شفافی که برای پایان‌دادن به اختلافات قومی صورت گرفته باشد، رخ داده است؟

حال اینکه موضع‌گیری آقای نماینده ماکو که اتفاقا در مراسم عزاداری یکی از کشته‌شده‌ها شرکت کرده بود، چقدر در آرام‌کردن فضا و روشن‌کردن ابعاد این حادثه مؤثر بود، زمانی که وی به تخلیه ییلاق‌ها و ممنوعیت استفاده از این محدوده توسط عشایر تأکید می‌کند، بدون اینکه مدت‌زمان این ممنوعیت را اعلام کند‌ یا به اقداماتی برای جبران خسارات عشایر اشاره داشته باشد؟

هرچند‌ تا این لحظه تلاش برای مصاحبه با این نماینده مجلس نتیجه‌ای در بر نداشته است اما انتظار می‌رود آقای نماینده که سابقه فعالیت اطلاعاتی در این استان را دارد و به حساسیت‌های منطقه بیشتر از ما آشنا‌ست، توضیحاتی درباره اظهارات افرادی که در حضور وی به کل عشایر توهین کردند، بدهد و همچنین به‌عنوان نماینده کل مردم منطقه ماکو از چگونگی جبران خسارت عشایر و جلوگیری از ضایع‌شدن حقوق این جمعیت کشور خبر بدهد تا بیش از این بازار شایعات و اختلاف‌افکنی‌ها که همه می‌دانیم یک سر در کشورهای دیگر دارد، گرم نشود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها