|

مصطفی تاج‌زاده، رسول‌اف و آل‌احمد بازداشت شدند

بازداشت در تعطیلات

فعال رسانه‌ای اصولگرا: «‏مصطفی تاج‌زاده آخرین نفر نخواهد بود»

مصطفی تاج‌زاده شش سال بعد از آزادی از زندان بار دیگر به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی بازداشت شد. فخرالسادات محتشمی‌پور با تأیید این خبر اعلام کرد که زمان بازداشت همسرش در منزل نبوده است.

بازداشت در تعطیلات

مصطفی تاج‌زاده شش سال بعد از آزادی از زندان بار دیگر به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی بازداشت شد. فخرالسادات محتشمی‌پور با تأیید این خبر اعلام کرد که زمان بازداشت همسرش در منزل نبوده است. بازداشت تاج‌زاده با واکنش گسترده فعالان سیاسی و رسانه‌ای همراه بوده است؛ به‌ویژه آنکه با بازداشت رسول‌اف و آل‌احمد نیز همراه شده و نگرانی از موج جدیدی از بازداشت‌ها ایجاد شده است. در همین زمینه علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت اصولگرای رجانیوز، در توییتی نوشت: «‌مصطفی تاج‌زاده آخرین نفر نخواهد بود». در روزهای گذشته برای فائزه هاشمی هم کیفرخواست صادر شده است. تعداد دیگری از فعالان سیاسی هم احضار شده‌اند.

‌آیا به جز بازداشت راه دیگری نمانده؟

به گزارش خبر آنلاین، در واکنش به بازداشت تاج‌زاده، صادق زیباکلام هم در یادداشتی با عنوان «آیا به‌جز بازداشت راه دیگری نمانده؟» در صفحه تلگرامی خود نوشت: «بازداشت آقای تاج‌زاده و سینماگران، آقایان «مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف»، روی دیگر به راه انداختن بگیر و ببندهای حجاب است. از اصولگرایان رادیکال به جز اعمال قدرت، انتظار دیگری نمی‌رود. آنان در مهار تورم، ایجاد اشتغال، جلوگیری از گرانی، گسترش فقر، بی‌عدالتی و فساد، مسئله کم‌آبی کشور، حل بحران مذاکرات هسته‌ای، بهبود رابطه با همسایگان و دنیا، همان‌قدر می‌توانند موفق بشوند که در رفع ناامیدی در میان جوانان، کاهش سرخوردگی تحصیل‌کرده‌های کشور و سایر مصیبت‌هایی که کشور را گرفتار کرده. هنر آنان خلاصه شده در نشان‌دادن قدرت. اما از چهره‌های دلسوز نظام انتظار اعتراض به سیاست‌های انقلابی تندروها می‌رود. از جناب سید‌محمد خاتمی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی و سایر دلسوزان نظام و کشور انتظار می‌رود که سکوت‌شان را ادامه ندهند». به گزارش صبح ما جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به بازداشت سیدمصطفی تاج‌زاده گفته است: سیدمحمد خاتمی در تماسی با فخرالسادات محتشمی‌پور، از این اتفاق اظهار تأسف کرده است. جبهه اصلاحات ایران نیز در واکنش به بازداشت تاج‌زاده با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب شد. در بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است: آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سیاست‌های نامناسب دولت و مجلس و ضعف‌های فزاینده مدیریتی کشور زندگی اکثریت مردم ایران را با مشکلات حادی رو‌به‌رو کرده و به یک نارضایتی گسترده منجر شده است. در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «بازداشت ناگهانی آقای سید‌مصطفی تاج‌زاده در یک روز تعطیل و با گسیل تعداد زیادی مأمور عجیب و حیرت‌انگیز است و موجب شد که مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران جلسه فوق‌العاده برگزار کند و موضوع را مورد بررسی قرار دهد. هنوز مسئولان مربوطه در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و دلیل بازداشت او، آن هم به این شکل، روشن نیست. همه می‌دانند که آقای تاج‌زاده اصلاح‌طلبی است که همیشه بر قانون‌گرایی و خشونت‌پرهیزی تأکید داشته و به آن پایبند بوده است». جبهه اصلاحات ایران با اشاره به «فعالیت سیاسی فردی اصلاح‌طلبانه» تاج‌زاده، او را «در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان» دانست و افزود: گمان می‌رود همین جایگاه و صراحت و شجاعت او در بیان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع شفاف و بی‌پیرایه موجب این برخورد با او شده است. در پایان این بیانیه آمده است: «از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم مطابق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود این موضوع را بررسی کند، در صورت مداخله بی‌رویه ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضائی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند».

‌ماجرای بازداشت رسول‌اف و آل‌احمد

همچنین خبرگزاری ایرنا جمعه‌شب گذشته درباره بازداشت رسول‌اف و آل‌احمد نوشت: «محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد از مرتبطان با ضد‌انقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب‌آفرینی و برهم‌زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند، با حکم دستگاه قضائی بازداشت شدند». این خبرگزاری دولتی در‌این‌باره نوشت: «این دو نفر مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند. محمد رسول‌اف در سال‌های گذشته به خاطر اقدامات مخل امنیت سابقه محکومیت قضائی داشت که با سوء‌استفاده از رأفت اسلامی آزادانه مشغول فعالیت و فیلم‌سازی بوده است». خبرگزاری فارس نیز در خبری مشابه، نوشت: «ماه گذشته محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند. این بیانیه‌ که آشکارا لحنی براندازانه داشت، در فضای مجازی در قالب ترغیب به شکستن امنیت ملی کشورمان منتشر شد، در‌نهایت با اعلام برائت ۴۳ تن از هنرمندانی همراه بوده که نام‌شان به‌صورت غیرقانونی در فهرست اعلامی درج شده بود». هشتم خردادماه، جمعی از سینماگران در بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» با اشاره به اعتراضات آبادان در واکنش به فروریختن برج متروپل و دیگر اعتراضات، از نیروهای نظامی در برخورد با معترضان فروریختن متروپل خواستند سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. با توجه به متن گزارش رسانه‌های دولتی این دو هنرمند به دلیل تهیه و امضای این بیانیه بازداشت شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها