|

داده‌ها درباره هشتگ #وریا_تنها_نیست چه می‌گویند؟

حمایت از وریا غفوری فراتر از موضوعات ورزشی است

تمدیدنشدن قرارداد وریا غفوری با تیم استقلال، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در روزهای اخیر به خود جلب کرده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق را به منزله حذف وریا غفوری از تیم استقلال به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی دانسته‌اند و به همین دلیل اعتراض گسترده‌ای را نسبت به این موضوع ترتیب داده‌اند.

حمایت از وریا غفوری فراتر از موضوعات ورزشی است

محمد رهبری- هادی صفری: تمدیدنشدن قرارداد وریا غفوری با تیم استقلال، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در روزهای اخیر به خود جلب کرده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق را به منزله حذف وریا غفوری از تیم استقلال به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی دانسته‌اند و به همین دلیل اعتراض گسترده‌ای را نسبت به این موضوع ترتیب داده‌اند. در توییتر، کاربران معترض با راه‌اندازی کارزار و توفان توییتری، هشتگ #وریا_تنها_نیست را به ترند اول توییتر فارسی در روز پنجشنبه نهم تیر تبدیل کردند.

اما کاربران توییتر دراین‌باره چه می‌گفتند؟ نگاهی به پرلایک‌ترین توییت‌های منتشرشده در این زمینه، به خوبی بیانگر فضای غالب توییتر است. اکثر این کاربران عمدتا بر وجه مردمی‌بودن وریا غفوری تأکید کرده و معتقدند وریا غفوری در کنار مردم مانده و باید از او حمایت شود. نگاهی به توییت‌هایی که بیشترین لایک را در مورد وریا غفوری گرفته‌اند به خوبی این را نشان می‌دهد. پرلایک‌ترین توییت منتشرشده راجع به وریا غفوری، 19.8هزار لایک دارد که در آن نوشته شده است:

در کنار مردم بودن و با مردم بودن بزرگی و شرافت می‌آفریند #وریا در قلب همه مردم ایران جای دارد #وریا_حذف_شدنی_نیست.

 اگرچه به نظر می‌رسد فضای غالب توییتر عمدتا در دفاع از وریا غفوری بوده است، اما شبکه بازنشر توییت‌های مربوط به او نشان می‌دهد صدایی در مخالفت با او نیز در توییتر بلند بوده است. همان‌گونه که در گراف زیر مشخص است، کاربران اصولگرا و تعدادی از کاربران طرفدار پرسپولیس، منتقد وریا غفوری بوده و در نقد او نوشته‌اند. البته در سوی دیگر برخی دیگر از حامیان پرسپولیس، به همراه طرفداران استقلال از وریا غفوری حمایت کرده‌اند و در میان کاربران سیاسی توییتر نیز براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی حمایت گسترده‌ای از وریا غفوری داشته‌اند.

در میان طرفداران پرسپولیس برخی از کاربران در نقد وریا غفوری نوشته‌اند؛ یکی از این کاربران با نام «رضا شکیب» خطاب به دیگر پرسپولیسی‌ها در توییتی با 480 لایک نوشته است: «پروژه اسطوره‌سازی از یک فوتبالیست معمولی و متظاهر و دروغگو کلید خورده لطفا یک بار من خودم پرسپولیسی‌ام ولی...، نباشید و با این موج استقلالی‌ها همراه نشید». منتقدان اصولگرای وریا غفوری نیز در توییت‌هایشان بر ضعف فوتبالی وریا غفوری تأکید کرده و علت تمدیدنشدن قرارداد او را به این موضوع مرتبط می‌دانند. کاربری به نام «ابن حوا» در توییتی با 2768 لایک، نوشته است: «وریا غفوری توی این فصل کلا تو ۸ تا بازی بوده که ۷ تاش تعویضی بوده؛ نه گلی زده؛ نه پاس‌ گلی داده و نه حتی دفاع و قطع توپی داشته و تقریبا هیچ تأثیری نداشته؛ حالا که میخوان از استقلال بیرونش کنن میگن بخاطر نظرات سیاسیه! د آخه اگه همون چارتا مزخرف هم نمی‌گفت که باید می‌رفت گدایی:))))».

نزدیکی شبکه مخالفان سیاسی و ورزشی وریا غفوری در گراف نشان می‌دهد این کاربران تا حدی اقدام به بازنشرکردن توییت‌های یکدیگر نیز کرده‌اند. مشابه با آنچه در مخالفان وریا غفوری دیده می‌شود، در سمت حامیان او نیز هست. کاربران ورزشی و سیاسی حامی وریا غفوری، توییت‌های حمایتی یکدیگر را بازنشر کرده‌اند و میزان نزدیکی شبکه این گروه‌ها در گراف نشان می‌دهد که شدت حمایت‌های آنها از یکدیگر به مراتب بیش از منتقدان وریا غفوری بوده است. این امر نشان می‌دهد در این زمینه نیز ما بیشتر از آنکه یک دوقطبی ورزشی بر سر استقلال و پرسپولیس را شاهد باشیم، یک دوقطبی سیاسی را شاهد بوده‌ایم. البته ماهیت و دلیل حمایت از وریا غفوری نیز به موضوعات اجتماعی و سیاسی بازمی‌گردد. البته آنچه در این گراف مشخص است آن است که اساسا منتقدان وریا غفوری درصد بسیار بیشتری از حامیان او را تشکیل داده‌اند؛ داده‌ها نشان می‌دهد حدود 53 درصد از توییت‌ها و ری‌توییت‌های مربوط به این موضوع، توسط کاربران منتقد و مخالف جمهوری اسلامی در حمایت از وریا غفوری زده شده است. حدود 25 درصد از این توییت‌ها و ری‌توییت‌ها نیز از سمت کاربران استقلالی بوده است. این در حالی است که منتقدان سیاسی و فوتبالی وریا غفوری روی هم رفته حدود 17 درصد از توییت‌ها و ری‌توییت‌ها را در این راستا منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فضای غالب توییتر در حمایت از وریا غفوری بوده است. البته حمایت‌ها از وریا غفوری محدود به توییتر و گروه‌های سیاسی خاص نمانده است و درصد بیشتری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش داده‌اند. فقط در اینستاگرام هشتگ #وریا_تنها_نیست به تنهایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، هزاران بار تکرار شده و این جدای از پست‌های فاقد هشتگ مرتبط، پست‌های غیرعمومی و استوری‌های حمایتی است؛ امری که نشان می‌دهد حمایت از وریا غفوری محدود به توییتر نمانده و در اینستاگرام هم بازخوردهای فراوانی داشته است. این در حالی است که صدای منتقدان وریا غفوری در اینستاگرام چندان بلند نبوده است. حمایت از وریا غفوری فراتر از شبکه‌های اجتماعی نیز بوده است. در پلتفرم کارزار نیز نزدیک به 46 هزار نفر در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان، با هشتگ #وریا_تنها_نیست، ضمن حمایت از وریا غفوری خواستار تداوم حضور او در تیم استقلال شده‌اند. گستردگی این حمایت‌ها از وریا غفوری نشان می‌دهد اگرچه برخی از گروه‌های سیاسی در داخل یا خارج از کشور از وریا غفوری حمایت گسترده‌ای کردند، اما این امر زمینه ورزشی و اجتماعی در جامعه ایران دارد و حفظ وریا غفوری در تیم استقلال واقعا خواسته بخشی از جامعه است و بخش گسترده‌ای از مردم حذف او را بنا بر دلیل غیرورزشی و فوتبالی تلقی می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها