|

طالبان در اندیشه برگزاری «لویه جرگه»

قرار است طالبان در همین هفته نشستی را تحت عنوان «شورای علما» در تالار دانشگاه پلی‌تکنیک کابل برگزار کنند. بر‌اساس بیانیه ریاست هیئت وزیران طالبان، «شورای وزیران» در نشستی به رهبری ملا هبت‌الله رهبر طالبان در قندهار، تصمیم گرفته است که نشست بزرگی در کابل درمورد افغانستان برگزار شود. بر پایه این بیانیه، شورای وزیران در پی خواست مکرر «شورای علما» این امریه را صادر کرده است.

 انیسه شهید: قرار است طالبان در همین هفته نشستی را تحت عنوان «شورای علما» در تالار دانشگاه پلی‌تکنیک کابل برگزار کنند. بر‌اساس بیانیه ریاست هیئت وزیران طالبان، «شورای وزیران» در نشستی به رهبری ملا هبت‌الله رهبر طالبان در قندهار، تصمیم گرفته است که نشست بزرگی در کابل درمورد افغانستان برگزار شود. بر پایه این بیانیه، شورای وزیران در پی خواست مکرر «شورای علما» این امریه را صادر کرده است. در بیانیه طالبان آمده است که کمیسیونی برای چگونگی راه‌اندازی این نشست بزرگ ایجاد شده که ملا برادر، معاون رئیس وزیران طالبان، در رأس آن قرار دارد. قرار است این نشست دهم تیر در «تالار لویه جرگه» در ساختمان دانشگاه پلی‌تکنیک کابل برگزار شود. ریاست وزیران طالبان گفته است که ریاست‌ وزارتخانه‌های «مرافعه، امر به معروف و نهی از منکر، استخبارات، حج و ارشاد و شورای علما در کشور» افراد بانفوذ را برای شرکت در این نشست بزرگ معرفی کنند. طبق بیانیه ریاست وزیران طالبان، کسانی که برای شرکت در این نشست بزرگ معرفی می‌شوند، یا باید افرادی «باتقوا» باشند، یا در «جهاد» شرکت کرده باشند، یا به امر جهاد کمک کرده باشند. در این بیانیه آمده است که از هر شهرستان «دو نفر از عالمان دینی و یک نفر از افراد بانفوذ» باید به این نشست معرفی شود. در استان‌هایی که «شورای علما» در آنها وجود دارد، رئیس و معاون این شورا می‌توانند سه نفر دیگر را نیز معرفی کنند. شمار شرکت‌کنندگان این نشست روشن نیست؛ اما این بیانیه را به استان‌ها فرستاده‌اند تا بر‌اساس‌آن، افرادی برای شرکت در این نشست معرفی شوند.

در همین حال نامه دیگری به رسانه‌ها رسیده است که نشان می‌دهد طالبان از ریاست دانشگاه پلی‌تکنیک کابل خواسته‌اند که این نهاد آموزش عالی را از روز پنجم تا دوازدهم تیر تعطیل اعلام کند. در بیانیه طالبان به موضوعات مورد بحث در این نشست اشاره نشده است. طالبان در ۱۰ ماه گذشته و پس از تسلط مجدد خود بر افغانستان، محدودیت‌های سنگینی را بر بخش اعظم شهروندان کشور تحمیل کرده‌اند. به‌عنوان مثال دخترهای افغانستانی از ادامه تحصیل پس از کلاس ششم محروم شده‌اند، زنان حق کار و سفر ندارند و هنگام خروج از خانه باید حجاب بلند و سراسری بپوشند و چهره خود را بپوشانند. هیدر بار، مسئول پیشین بخش زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در توییتی نوشت طالبان زنان را نادیده می‌گیرند؛ اما مردم امیدوارند در وضعیت زنان تغییری ایجاد شود. هیدر بار می‌گوید کسانی که زنان را در تصمیم‌گیری‌های خود نادیده می‌گیرند، نمی‌توانند مشروعیت داشته باشند.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به خبر برگزاری این نشست، می‌گوید در‌حالی‌که جهان و مدافعان حقوق بشر به چگونگی کمک‌رسانی به قربانیان زمین‌لرزه در پکتیکا و خوست مشغول‌اند، طالبان می‌خواهند «لویه جرگه» برگزار کنند؛ اما ‌این جرگه مشروعیت ندارد و نشستی میان طرفداران طالبان خواهد بود. حمیدی می‌گوید که برگزاری این نشست به رسانه‌های جهانی فرصت خواهد داد تا این گروه شریر را تبلیغ کنند. او طالبان را گروهی نالایق خطاب می‌کند و می‌گوید که سرنوشت ۴۰ میلیون شهروند افغانستان در گرو گروهی است که به هیچ قانونی احترام نمی‌گذارند و در برابر نقض حقوق بشر در افغانستان پاسخ‌گو نیستند.

سمیرا حمیدی همچنین با انتقاد شدید از سازمان ملل متحد و نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، این نهادها را به حمایت از طالبان متهم می‌کند. او می‌گوید برخورد سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان و نهاد‌های جهانی دفاع از حقوق بشر با طالبان نشان می‌دهد که انگار خشونت‌های این گروه در برابر زنان و مردان در افغانستان به اندازه‌ای نبوده است که بتواند این نهاد‌ها را از حمایت از طالبان باز‌دارد.

منبع: ایندیپندنت

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها