|

به دنبال مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون عمران انجام می‌شود

ورود مجلس به متروپل

تنها یک روز مانده به سوم خرداد، سالگرد آزادی خرمشهر، ساعت ۱۲:۳۰ ظهر برج دوقلوی ۱۰‌طبقه متروپل آبادان واقع در منطقه ته‌لنجی امیری فرو‌ریخت. حادثه‌ای که یادآور ریزش پلاسکوی تهران در سال 95 و مدفون‌شدن جان‌های زیادی زیر آوار شد. حادثه‌ای که باز هم خانواده‌های زیادی را داغدار کرد و گرد ماتم بر چهره ایران پاشید. حادثه‌ای که مثل همیشه قابل پیشگیری بود، اما به دلایلی خاص تا وقوع فاجعه کسی از خطرات و نقص‌های فنی آن سازه چیزی بر زبان نیاورد!

ورود مجلس به متروپل

شرق: تنها یک روز مانده به سوم خرداد، سالگرد آزادی خرمشهر، ساعت ۱۲:۳۰ ظهر برج دوقلوی ۱۰‌طبقه متروپل آبادان واقع در منطقه ته‌لنجی امیری فرو‌ریخت. حادثه‌ای که یادآور ریزش پلاسکوی تهران در سال 95 و مدفون‌شدن جان‌های زیادی زیر آوار شد. حادثه‌ای که باز هم خانواده‌های زیادی را داغدار کرد و گرد ماتم بر چهره ایران پاشید. حادثه‌ای که مثل همیشه قابل پیشگیری بود، اما به دلایلی خاص تا وقوع فاجعه کسی از خطرات و نقص‌های فنی آن سازه چیزی بر زبان نیاورد! حالا پس از تکرار فاجعه‌ای تلخ که تعدادی کشته و مجروح و مفقودی زیر آوارها به جای گذاشته است، قرار شد طبق مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون عمران، هیئتی برای واکاوی ابعاد ماجرا به آبادان سفر کند.

فاجعه متروپل آبادان، در شرایطی رخ داد که فشارهای اقتصادی به معنای واقعی نفس مردم را گرفته است، اما افزون بر آن زخمی عمیق به دل ملت، به‌ویژه مردم آبادان نشاند. اگرچه همان روز واقعه، برخی اخبار تأیید‌نشده حکایت از خروج عبدالباقی از کشور دارد و برخی رسانه‌ها هم مدعی بازداشت حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار برج دوقلوی متروپل آبادان شدند، اما یک روز بعد دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت که «۱۰ نفر از مقصران» این حادثه از‌جمله «حسین حمیدپور، شهردار فعلی و دو شهردار سابق» دستگیر شده‌اند. صادق جعفری‌چگنی هم به خبرگزاری قوه قضائیه گفت در جیب لباس یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل شناسایی بود، اسناد هویتی «حسین عبدالباقی» پیدا شده است که «در نهایت هویت او مورد تأیید قرار گرفت». مسئله‌ای که واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به همراه داشته و برای برخی ایجاد ابهام کرده است! اگرچه حادثه ریزش سازه‌ها در کشورمان موضوع جدیدی نیست و هر چند وقت یک بار از یک گوشه جدید سر بر‌می‌آورد و داغی به دل‌ها می‌نشاند، اما برخی بر این باورند که هر بار صرفا عده‌ای سیاهی‌لشکر به‌عنوان مقصران ماجرا بازداشت می‌شوند و مسببان اصلی در حاشیه‌ای امن قرار دارند.

واکنش مجلس به فاجعه آبادان

به دنبال واکنش‌های جامعه، روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، به کمیسیون عمران مأموریت داد که برای بررسی ابعاد سانحه ریزش ساختمان متروپل، به آبادان سفر کنند. در این راستا صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:‌ «هیئتی از کمیسیون عمران مجلس ظرف چند روز آینده با سفر به آبادان از محل سانحه ریزش ساختمان متروپل بازدید و اسناد و مدارک موجود را بررسی می‌کند».

او ادامه داد: «بدون بررسی دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد که عاملان و مسببان این سانحه چه کسانی هستند. به نظر بنده مسائل فنی به‌ویژه در حوزه ساختمان اصلا شوخی‌بردار نیست. ساختمان با جان انسان درگیر است. حتما باید مسائل فنی در حوزه ساختمان با جدیت دنبال شود. جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم، در تذکری شفاهی با مطرح‌کردن این پرسش که چرا شهرداری آبادان بر‌ اساس گزارش ناظران نظام مهندسی پروژه ساختمان متروپل را متوقف نکرد، از وزیر کشور و راه و شهرسازی خواست تا به این موضوع ورود کنند.

همچنین سیدمحمد مولوی، نماینده دیگر مردم آبادان در مجلس نیز در تذکری شفاهی با بیان اینکه خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌هاست، از قوه قضائیه خواست تا مسببان این حادثه را شناسایی و با جدیت پیگیری و اقدام کند. او با طرح این سؤال که «آیا وقت آن نرسیده است که فریاد مظلومیت آبادان شنیده شود؟» خواستار برخورد با مقصران ماجرا شد. اگرچه نمایندگان آبادان از تریبون مجلس خواستار رسیدگی به حادثه اخیر شدند، اما پس از پیگیری چند‌باره خبرنگار «شرق» هیچ‌یک از سه نماینده آبادان یا حاضر به پاسخ‌گویی نشدند یا تلفن همراه آنها خاموش بود یا تلفن خود را از دسترس خارج کرده بودند!

لازم به ذکر است که رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان تأکید کرده است یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه به مالک و مراجع مربوطه داده است. حتی حسینی، نماینده اهواز در مجلس نیز گفته است: «تذکرات و هشدارهای لازم به حسین عبدالباقی، پیمانکار و مالک ساختمان متروپل، داده شده بود؛ اما او یا مجوز لازم را از سوی مراجع قانونی نگرفته بود یا اگر هم گرفته با رانت و رشوه بوده است». بااین‌حال، سؤال اینجاست که چرا این ابلاغ‌ها و اخطار‌ها تا قبل از بروز فاجعه و زدو‌بندهای پنهانی، رسانه‌ای و عمومی نمی‌شوند تا مانع از‌دست‌رفتن جان‌های عزیز شود؟ تا کی باید ایستاد و فقط نظاره‌گر رانت‌بازی‌ها شد و واکنشی نشان نداد؟

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها