|

فرش‌های موزه فرش کجاست؟

موزه فرش تعطیل کرد. این تعطیلی پس از اعتراض‌هایی نسبت به وضعیت موزه فرش اتفاق افتاده است. بسیاری از بازدیدکنندگان به نمایش فرش‌ها در سالن‌هایی با چراغ‌های خاموش، گرمای داخل سالن‌ها، خرابی ترانسفورماتور برق و سیستم تهویه، وجود گرد‌و‌خاک و نظافت‌نکردن موزه معترض شده‌اند. برخی از بازدیدکنندگان نیز گفته‌اند گنجینه‌های نفیس و اهدایی، مانند آنچه را پرویز تناولی اهدا کرده بود، نتوانسته‌اند در این موزه ببینند.

فرش‌های موزه فرش کجاست؟

ایسنا: موزه فرش تعطیل کرد. این تعطیلی پس از اعتراض‌هایی نسبت به وضعیت موزه فرش اتفاق افتاده است. بسیاری از بازدیدکنندگان به نمایش فرش‌ها در سالن‌هایی با چراغ‌های خاموش، گرمای داخل سالن‌ها، خرابی ترانسفورماتور برق و سیستم تهویه، وجود گرد‌و‌خاک و نظافت‌نکردن موزه معترض شده‌اند. برخی از بازدیدکنندگان نیز گفته‌اند گنجینه‌های نفیس و اهدایی، مانند آنچه را پرویز تناولی اهدا کرده بود، نتوانسته‌اند در این موزه ببینند. رئیس موزه فرش از مهرماه سال ۱۴۰۰ تغییر کرد که در نخستین اقدام، ‌حوض موزه به باغچه تبدیل شد. میثم امامی، راهنمای گردشگری همچنین گفته است فرش‌های بزرگ موزه که شاهکار فرش‌بافی ایران است، از یکی از تالارها جمع شده است. گزارش‌های زیادی هم از غیبت‌های طولانی‌مدت مدیر موزه فرش به ایسنا رسیده است. موزه فرش از‌جمله مجموعه‌هایی بود که عزت‌الله ضرغامی پس از حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورهایی درباره اعمال برخی تغییرات در آن داده بود. او گفته بود: «منزل من نزدیک موزه فرش است و برای قدم‌زدن زیاد حوالی موزه فرش می‌روم، می‌دیدم که ورودی موزه بسیار کثیف است، گربه‌ها از سر و کول هم بالا می‌روند و کودکان کار آنجا تجمع می‌کنند، درخواست کردم ورودی موزه را پاک کنند و دستور دادم بخشی از فضای گسترده محوطه موزه فرش را به بازارچه دائمی صنایع دستی تبدیل کنند، الان هیچ‌ کجا محلی برای عرضه صنایع دستی وجود ندارد».

یکی از راهنماهایی گردشگری پیش‌تر به جمع‌آوری برخی فرش‌ها از تالار و لابی موزه اشاره کرد و افزود: دلیل این کار را توضیح نداده‌اند، اما جای برخی از فرش‌ها خالی است. او گفت: «در اولین بازدید زمستان سال گذشته وقتی به موزه فرش رفتم، شاهد دمای به‌شدت پایین موزه بودم و همچنان سیستم تهویه کار نمی‌کرد و در لابی موزه تمام فرش‌های بزرگ را جمع کرده بودند. ‌علت را که پرسیدم گفتند سلیقه مدیر جدید موزه است که گفته «باید تغییری در موزه ایجاد شود». در چند بازدید بعدی از موزه، ‌سیستم تهویه همچنان کار نمی‌کرد».

امامی، کارشناس تور، به ایسنا گفت: «در هر بازدیدی که از موزه فرش داشتم و پیگیر مدیر مجموعه شدم تا درباره مشکلات صحبت کنم، ‌ایشان تشریف نداشتند و همکاران‌شان گفتند که در ارگ آزادی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) است و یک پسر جوان را به‌عنوان جانشین تعیین کرده است!».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها