|

نظام پرستاری هم شاکی وضع موجود پرستارهاست

در روزهای اوج شیوع کرونا از طرف رئیس نظام پرستاری قول‌هایی برای پیگیری مطالبات پرستارها عنوان شد، ولی همچنان بعد از دو سال هنوز پرستارها پاسخ کافی در قبال درخواست‌های خود دریافت نکرده‌اند.

در روزهای اوج شیوع کرونا از طرف رئیس نظام پرستاری قول‌هایی برای پیگیری مطالبات پرستارها عنوان شد، ولی همچنان بعد از دو سال هنوز پرستارها پاسخ کافی در قبال درخواست‌های خود دریافت نکرده‌اند. از همین روی حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری کشور در بخشی از صحبت‌هایش اشاره می‌کند از دولت و وزارت بهداشت و مجموعه نظام سلامت شدیدا گله‌مند هستیم که چرا با پرستارهایی که در دوران کرونا همه چیزشان، از خانواده و عزیزانشان را رها کردند و در خط اول برای جانفشانی ایستادند و برخی عوارض کرونا را هنوز در بدنشان دارند یا شهید شدند این‌طور رفتار می‌شود.

با این وجود بعد از کاهش آمار کرونا با بسیاری از پرستارها همچون کارگر فصلی برخورد شد و کنارشان گذاشتند؛ این در حالی است که نظام سلامت به‌شدت نیاز به پرستار دارد و پرستارهای بسیاری در بیمارستان به دلیل کمبود نیرو دچار فشار هستند.

با پرستارها مثل کارگر فصلی برخورد نکنید

حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری کشور با وجود انتقاد پرستارها و بی‌نتیجه‌ماندن مطالباتشان به «شرق» می‌گوید: توجه کنید سازمان پرستاری خود به دنبال احقاق حقوق پرستارهاست و شایان ‌ذکر است موقعیت سازمان اجرا نیست، برای همین ما هیچ‌وقت به پرستارها قول ندادیم چون در این مقام نیستیم که این کار را انجام دهیم. به عنوان مطالبه اصلی از دولت و وزارت بهداشت و مجموعه نظام سلامت شدیدا گله‌مند هستیم که چرا با پرستارهایی که در دوران کرونا همه‌چیزشان، از خانواده و عزیزانشان را رها کردند و در خط اول برای جانفشانی ایستادند و برخی عوارض کرونا را هنوز در بدنشان دارند یا شهید شدند، این‌طور رفتار می‌شود. الان که یک مقدار شرایط پایدار شده و به ثبات نسبی رسیده، در کمال بی‌انصافی و قدر‌نشناسی بسیاری از آنها را به بهانه اینکه طرحشان تمام شده و تمدید طرح‌شان قابلیت اجرا ندارد، تسویه کردند؛ ما به‌شدت از این قضیه گله‌مند هستیم و مراتب اعتراض ما را اعلام کردیم.

عزیزی اضافه می‌کند: در‌واقع فرمایشات مقام معظم رهبری به‌عنوان یک فرمان بالا‌دستی محسوب می‌شود که فرمودند نباید با پرستارها مثل کارگر فصلی رفتار شود، زمانی که به آنها نیاز است، ازشان استفاده کنیم و وقتی آب از آسیاب افتاد با آنها نوع دیگر رفتار کنیم که احساس کنند کارگر فصلی هستند. ایشان توصیه کردند اگر به حوزه پرستاری کشور نرسید و پرستارها را توانمند نکنید، در بزنگاه‌ها می‌مانید. ما از نظام سلامت، مجلس، قوه قضائیه پیگیری کردیم و در این قضیه به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم. همان‌طور‌که برای ایثارگران دفاع مقدس امتیاز قائل شدیم و به آنها سهمیه دادیم، به نظرم باید به نیروهای ایام کرونا هم نگاه ویژه داشته باشیم. همان زمان که خیلی از پزشکان مطلب‌ها و کلینیک‌های خود را بستند و در خانه ماندند، پرستارها جان بر کف در اوج خطر ماندند و واقعا این رسمش نیست که با آنها به این شکل رفتار شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری کشور در رابطه با مطالبات پرستارها از نظام سلامت می‌گوید: اعتقاد من این است که نباید با کلمات بازی کنیم که گاه وزارت بهداشت از کلمات وزینی استفاده می‌کند، دلجویی می‌کند، قول و قرارهایی می‌دهد و بعد توپ را در سازمان برنامه‌ یا سازمان امور استخدامی می‌اندازد، در‌صورتی‌که این ادبیات وزارت بهداشت کام همکاران ما را شیرین نمی‌کند. با مکاتباتی که با نهاد ریاست‌جمهوری و معاونان رئیس‌جمهور داشتیم، خواستیم مطالبات ما بین معاونین دولت پاس‌کاری نشود و به مسائل نخ‌نما همچون وجود شرایط بد اقتصادی اشاره نکنند که بعد به مطالبات پرستاران بی‌توجهی نشود؛ چون همه از وضعیت اقتصادی کشور خبر داریم اما جان مردم یکی از مطالبه‌های اصلی ما است و اگر داد می‌زنیم و شعار می‌دهیم که باید پرستار استخدام کنید، به خاطر مردم و حق مردم است تا از خدمات باکیفیت استفاده کنند. الان هم شاه‌بیت صحبت‌های حوزه پرستاری این است که درد مردم درد پرستاری است و اگر نیرو در بیمارستان کم باشد، جان مردم به خطر می‌افتد و حتی طبق بررسی متوجه شدیم اخیرا در برخی بیمارستان‌ها به علت کمبود پرستار خیلی از خدمات ارائه نمی‌شود.

ایشان می‌گوید: در همین شهر تهران، ساعت‌هایی از شیفت شب یک پرستار و ۲۰ بیمار هستند که واقعا پرستار در این شرایط به کدام بیمار برسد؟ استاندارد هر بیمار و پرستار چگونه است؟ در این شرایط بازی با الفاظ و توپ را در زمین دیگر نهادها انداختند دردی را دوا نمی‌کند.

عزیزی اضافه می‌کند: طبق استاندارد به ازای هر تخت دو پرستار نیاز است که این در کشور ما زیر عدد یک است و در بعضی استان‌های کم‌برخوردار از این ‌هم پایین‌تر است. در سال‌های گذشته هم نسبت خروجی‌هایی که از مجموعه درمان داشتیم از قبیل مهاجرت، بازنشستگی، مرخصی زایمان و انواع دیگر با نسبت نیروهایی که جذب می‌کردیم، سعی بر ایجاد فاصله استاندارد داشتیم. الان هم وزارت بهداشت و مجموعه هیئت دولت باید نگاه ویژه داشته باشند تا استخدامی بیشتر داشته باشیم و این خروجی‌هایی که داشتیم را به نحوی جایگزین کنند تا جمعیت ما معقول‌تر شود. الان نسبت جمعیت پرستار معکوس شده و اینها هیچ‌کدام با فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصول اولیه اخلاقی همخوانی ندارد.  

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها