|

رئیس‌ قوه‌ قضائیه در دیدار با مددجویان زندان زنان وعده داد

تعیین مسئولی برای رسیدگی به درخواست‌های زندانیان زن

رئیس دستگاه عدلیه که یکی از برنامه‌های قضائی خود را بازدید سرزده از زندان‌ها قرار داده، دیروز به زندان زنان در قرچک رفت؛ زندانی ‌که هرازگاهی در رابطه با شرایط سخت نگهداری مددجویان زن، خبرهایی از آن منتشر می‌شود و این بازدید به جهت تسهیل در اجرای دستورات قضائی رئیس قوه قضائیه، مبنی بر رفتار مناسب با زندانیان و بازپروی اجتماعی آنان در طول محکومیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

تعیین مسئولی برای رسیدگی به درخواست‌های زندانیان زن

شرق: رئیس دستگاه عدلیه که یکی از برنامه‌های قضائی خود را بازدید سرزده از زندان‌ها قرار داده، دیروز به زندان زنان در قرچک رفت؛ زندانی ‌که هرازگاهی در رابطه با شرایط سخت نگهداری مددجویان زن، خبرهایی از آن منتشر می‌شود و این بازدید به جهت تسهیل در اجرای دستورات قضائی رئیس قوه قضائیه، مبنی بر رفتار مناسب با زندانیان و بازپروی اجتماعی آنان در طول محکومیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

او پیش از این از زندان‌های مختلف بازدید داشته و یکی از مهم‌ترین آنها در اواسط تابستان‌ گذشته، بازدید از زندان اوین بود که برای اولین‌ بار رئیس دستگاه قضا به بند محکومان امنیتی هم سری زد و پای سخنان متهمان امنیتی نشست و دستورات مهمی همچون ضرورت کاهش قرار بازداشت موقت را صادر کرد. در آن دیدار، محسنی‌اژه‌ای تأکید کرده بود: «قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آنهایی هم که ضروری است، با ملاحظه دقیق قانون باشد».

 

 رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرده بود: «در این‌گونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود».

حال در ادامه بازدید از زندان‌ها که مدتی بود منحصر به زندان‌های شهرستان‌ها شده بود، نوبت به زندان زنان در تهران رسیده است که همراه با وعده حل مشکلات زنان زندانی با تعیین مسئولی از سمت قاضی‌القضات بود.

محسنی‌اژه‌ای در یک برنامه چهارساعته، صبح جمعه از همه سالن‌ها و بخش‌های مختلف زندان زنان قرچک بازدید کرد که با توصیه‌های مهمی برای زندانیان و خبر احتمال عفو بسیاری از این زندانیان در اعیاد اسلامی پیش‌رو همراه بود.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این بازدید گفت: نقش و رسالت مسئولان و کارکنان زندان زنان در اصلاح و بازاجتماعی‌کردن مددجویانی که دچار انحراف و لغزش شده‌اند، بسیار حائز اهمیت و خطیر است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در زندان، ما با افرادی مواجهیم که از جنبه‌های گوناگون فردی و اجتماعی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و بعضا ناامید هستند. همین جهات و جنبه‌هاست که کار زندانبانی را متفاوت از سایر مشاغل کرده و ایجاب می‌کند یک زندانبان، به‌ویژه زندانبان زندان زنان، در کارش و در نحوه مواجهه‌اش با مددجویان، مجهز به ظرافت‌ها و شگردهایی باشد که نهایتا به هدایت، اصلاح و بازاجتماعی‌شدن زندانی بینجامد.

رئیس قوه قضائیه، حلم و صبوری را در کنار تخصص و تجربه از ضروریات شغل زندانبانی، به‌ویژه در حوزه زندان زنان دانست و بیان کرد: مسئولان و کارکنان زندان‌های ما، به‌ویژه زندان زنان، باید با رفتار حسنه و صبوری در برابر حتی بی‌مهری‌های احتمالی برخی زندانیان، به آنها ثابت کنند که دلسوز و خیرخواهشان هستند و هدفی جز بازگشت آبرومندانه آنها به آغوش خانواده و جامعه ندارند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به مسئولان و کارکنان زندان زنان توصیه کرد با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مستمر و مداوم، نسبت به انتقال تجربیات به یکدیگر مبادرت ورزید و برای بازپروری و بازاجتماعی‌کردن زندانیان، برنامه‌های منسجم و مدونی را اتخاذ کنید.

رئیس دستگاه قضا همچنین خطاب به مددجویان زندان زنان هم‌ گفت: در کمتر از دو ماه آینده، دو مناسبت مهم یعنی اعیاد قربان و غدیر را در پیش داریم؛ لذا شما مددجویان می‌توانید با حسن خلق در زندان و اظهار ندامت و پشیمانی واقعی، شرایطی را فراهم آورید که زمینه‌های شمول عفو و آزادی برای شما فراهم شود. تأکید رئیس عدلیه بر «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان‌یافتن مسئولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» به‌عنوان سه شاخصه مهم برای قرار‌دادن اسامی زندانیان در فهرست عفوهای مناسبتی بود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به مددجویان زندان زنان قرچک تأکید کرد طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید. قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مددجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی رسیدگی خواهد شد.

رئیس عدلیه همچنین خطاب به مددجویان زندان زنان قرچک گفت: همچنین اشخاصی را مسئول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید، با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده، در جهت اعمال ارفاقات قانونی رایزنی داشته باشند.

در جریان این بازدید، به دستور رئیس قوه قضائیه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آنها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آنها ترتیب اثر داده شود.

مسئول زندان زنان قرچک نیز با قدردانی از نگاه ویژه رئیس دستگاه قضا بر امر بهبود وضعیت زندانیان، به‌ویژه مددجویان زن گفت: در سال 1400 بالغ بر 74 نفر از محکومان مالی زندان زنان قرچک با کمک خیرین و مساعدت‌های قضائی آزاد شدند و بسته‌های کمک‌های معیشتی به خانواده‌های محکومان این زندان تعلق گرفت. او افزود: در حال حاضر 113 نفر در زندان زنان قرچک اشتغال نشسته دارند و 149 نفر نیز دارای رأی باز هستند و 85 نفر هم در کارگاه‌های زندان مشغول به کار هستند و امرار معاش می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها