|

ابرمضمونی به نام فقر

نوشتن از فقر و نداری، کار ساده‌ای نیست. اهالی رسانه با مردم زندگی می‌کنند و با پوست و گوشت و استخوان، درد مردم را لمس می‌کنند، اما انعکاس آن می‌تواند معنایی فراتر داشته باشد. مسئولین انتظار دارند، اهل قلم شرایط را درک کنند و آبروی کشور و انقلاب را نبرند. آنها بر این باورند که وضع مردم نسبت به گذشته، بهبود نسبی یافته و خانواده امروزی به نسبت قبل از انقلاب، شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

ابرمضمونی به نام فقر

نوشتن از فقر و نداری، کار ساده‌ای نیست. اهالی رسانه با مردم زندگی می‌کنند و با پوست و گوشت و استخوان، درد مردم را لمس می‌کنند، اما انعکاس آن می‌تواند معنایی فراتر داشته باشد. مسئولین انتظار دارند، اهل قلم شرایط را درک کنند و آبروی کشور و انقلاب را نبرند. آنها بر این باورند که وضع مردم نسبت به گذشته، بهبود نسبی یافته و خانواده امروزی به نسبت قبل از انقلاب، شرایط بهتری را تجربه می‌کند. انتظارشان از رسانه‌ها هم این است که اهمیت مقاومت در برابر زورگوها را برای مردم یادآور شوند و برخی کمبودها و کاستی‌ها را در برابر بزرگی ایستادگی یک ملت در مصاف با دنیای غرب، ناچیز و قابل تحمل تبلیغ کنند. در این طرف ماجرا، مردم هستند که از رسانه‌ها انتظار دارند مشکلات روزافزون و سختی معیشت‌شان را انعکاس دهند. آنها وقتی شبکه‌های تلویزیون دولتی را می‌بینند که دستوری و بخش‌نامه‌ای، همه چیز را گل و بلبل نشان می‌دهند و اهتمامی به مصائبشان ندارند، به شبکه‌های ماهواره‌ای رو می‌آورند که با اغراض مشخص، از کاه کوه می‌سازند و شرایط را از آنچه هست، بسیار بدتر نشان می‌دهند.

برای رسانه‌های مستقل داخلی که میل دارند نقش حرفه‌ای خود را ایفا کنند، شرایط سخت است. دیدن درد و آلام خانواده‌ها در این شرایط اسفناک اقتصادی، مشاهده وضع برخی مدیران و مسئولان که رفاه خوب و مثال‌زدنی برای خانواده خود فراهم کرده‌اند، شکاف که نه گسل طبقاتی دهشتناک و مانور تجمل آقازاده‌ها و بچه‌پولدارهایی که حرص جوانان تحصیل‌کرده بی‌کار و ناامید را درمی‌آورند، رسانه‌ها را متوجه مسئولیت اجتماعی‌شان کرده و ترغیب می‌کند که نقش درستشان را ایفا کنند. برخی گزارش‌های رسانه‌ای بازنمایی فقر مثل «گورخوابی» یا «اجاره پشت‌بام»، در واقع تلنگری به مسئولان است که به خود آیند و برای بهبود اوضاع کاری کنند. البته که فاصله میان ترسیم سیاهی، تلخی و ناامیدی با ادای مسئولیت اجتماعی، باریک است؛ بستگی به آن دارد که رسانه را صاحب حق برای انعکاس آلام مردم بدانیم یا اینکه با عینک بدبینی، انگ بزنیم و همه را از منظر تضعیف سیستم بنگریم و صاحبان قلم را به یک چوب برانیم. محتوای رسانه‌ای می‌تواند نوعی از خیر و منفعت اجتماعی باشد. مسئولیت اجتماعی اهل رسانه، در زمانه‌ای که اطلاعات به عنوان منبع و منشأ قدرت شناخته می‌شود، ناگزیر آنها را در برابر مراجع قدرت قرار می‌دهد و فعالیت رسانه‌ای را به سیاست و قدرت پیوند می‌زند. اگرچه تنش با قدرت جزئی از ماهیت رسانه حرفه‌ای است، اما ارائه تصویر عینی و بدون تحریف از وضع مردم، مسئولیت اجتماعی و اخلاقی اهل قلم است. در جوامع توسعه‌یافته با پذیرش نقش رسانه به عنوان دیده‌بان قدرت، گام اساسی در کنترل فساد و تحقق نظارت عمومی بر مسئولان برداشته‌اند.

مسئله بازنمایی فقر در رسانه، زمانی اثربخشی بیشتری دارد که در کنار آن، موانع و مشکلات مربوط به رفع فقر نیز از زبان کارشناسان بیان شود. روشی که رسانه‌های حامی دولت در کمرنگ نشان‌دادن مشکلات معیشتی جامعه در پیش گرفته‌اند، حاصلی ندارد و صرفا آنها را در معرض اتهام پروپاگاندا قرار می‌دهد و به گریز مخاطب می‌انجامد. مواجهه با واقعیت در بازنمایی فقر و روراست‌بودن با مخاطب، نتیجه بهتری دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت، مخاطب امروز، به جهت تعدد و تنوع کانال‌های دریافت محتوا، زبده شده و به راحتی تحت تأثیر محتوای سفارشی قرار نمی‌گیرد. استفاده از افراد انبوه مزدبگیر در فضای مجازی هم کاملا اثر عکس می‌گذارد و فضای افکارعمومی را به سمت محتواهای برانداز بیرونی سوق می‌دهد. اخیرا جریانی در رسانه‌های حامی دولت دیده شده که خط کتمان فقر و متهم‌کردن مردم به ریاکاری و فقیرنمایی را پیش می‌برند. تأثیر چنین محتواهایی از قبل مشخص است؛ اقشار ضعیف و بیچاره‌ای را که دخل و خرجشان نمی‌خواند و با واقعی‌شدن قیمت‌ها، شرایط سخت‌تر از گذشته را تجربه می‌کنند، از موضع مخالف به موضع معاند می‌کشاند و اعتبار آن رسانه را هم نزدشان زائل می‌کند.

در دنیای به شدت رسانه‌ای‌شده امروز، صداقت، درستی و روراستی با مخاطب، باطل‌السحر هرگونه فضاسازی، دستکاری در محتوا، اغواگری و فریب مخاطب است. فقر فقط آن نیست که فرد نتواند شکم خود و خانواده‌اش را سیر کند، امروز فقر یعنی توقعی در مردم ایجاد کردیم و ناتوان از ادای آن هستیم. اگر قصوری هست بپذیریم و اگر نیست، واقعیت را صادقانه با مخاطب در میان بگذاریم. بازنمایی درست فقر در رسانه‌ها، هنری است که می‌تواند اهرمی برای سرعت‌بخشیدن به بهبود اقتصادی کشور باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها