|

آتابای برگزیده منتقدان شد

چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به‌صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان در بخش‌های مختلف از کارگردانی و بازیگری تا بخش‌های فنی معرفی شدند. دبیر جشن، جعفر گودرزی، درباره دلایل مجازی برگزارکردن این جشن نوشت: «نخواستیم با توجه به شرایط و اوضاع نابسامان و نامناسب اقتصادی و روحی و بی‌کاری سینماگران و وضعیت معیشتی سخت و جانفرسا، مراسمی بگیریم و چون سابق در کنار هم صحنه هنرمندی و جشن بیافرینیم اما کوشیدیم در بضاعت و ثروت معنوی اعضای این انجمن، قدرشناس بخشی از «خوب‌بودن»ها در این صنف و این روزگار باشیم».

آتابای برگزیده منتقدان شد
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

شرق: چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به‌صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان در بخش‌های مختلف از کارگردانی و بازیگری تا بخش‌های فنی معرفی شدند. دبیر جشن، جعفر گودرزی، درباره دلایل مجازی برگزارکردن این جشن نوشت: «نخواستیم با توجه به شرایط و اوضاع نابسامان و نامناسب اقتصادی و روحی و بی‌کاری سینماگران و وضعیت معیشتی سخت و جانفرسا، مراسمی بگیریم و چون سابق در کنار هم صحنه هنرمندی و جشن بیافرینیم اما کوشیدیم در بضاعت و ثروت معنوی اعضای این انجمن، قدرشناس بخشی از «خوب‌بودن»ها در این صنف و این روزگار باشیم». اعضای آکادمی جشن آثار نمایش داده‌شده در چهاردهمین دوره، فیلم‌های جشنواره ملی فیلم فجر و همچنین آثار ایرانی سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را که در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده بود، بررسی و از بین آنها بهترین‌ها را به شرح زیر برگزیدند:

بهترین فیلم: آتابای (تهیه‌کننده نیکی کریمی) / بهترین کارگردان: نیکی کریمی (آتابای)/ بهترین فیلم‌نامه: هادی حجازی‌فر (آتابای)/ جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (بهترین فیلم اول): بهمن و بهرام ارک (پوست)/ بهترین بازیگر نقش اول مرد: سعید آقاخانی (خون شد)/ بهترین بازیگر نقش اول زن: الناز شاکردوست (تی‌تی)/بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: جواد عزتی (آتابای)/بهترین بازیگر نقش مکمل زن: باران کوثری (بی‌همه‌چیز و عامه‌پسند)/ بهترین تدوین: میثم مولایی (روز صفر)/ بهترین موسیقی متن: حسین علیزاده (آتابای)/ بهترین فیلم‌برداری: مرتضی نجفی (تومان)/ بهترین صدای فیلم (صداگذاری و صدابرداری): زالاوا (صدابردار: رشید دانشمند، صداگذار: امیرحسین قاسمی)/بهترین دستاورد فنی: مرتضی فربد (طراحی صحنه تومان)، مارال جیرانی (طراحی لباس تومان). همچنین جعفرگودرزی دبیر جشن منتقدان در پیامی گفت : «این دو سال و اندی که در دو دوره متفاوت مدیریتی از سر ما گذشت، پیرمان کرد. شگفتا که این فراق‌ها و رفتن‌ها و پیوستن‌ها به اصل روشن خورشید هم، دیگر در آنهایی که باید، اثری نمی‌گذارد و دوره و مدیریت این و آن هم نمی‌شناسد! آیا بر دل‌ها مهر است؟ نه که «خوبی» نیست، هست و زمین بی‌حجت نمی‌ماند. ما با چراغ هم گشته‌ایم، «خوب‌بودن» در این روزگار سکه نایاب بازار است انگار!

باری! ما کار خودمان را می‌کنیم که دو صد گفته نیم کردار هم نیست. آنهایی که مسئول‌اند، مسئول‌اند؛ حتی اگر از اهل قلم و اهل هنر روی برگردانند و بدانند که از دایره قضاوت‌های تاریخی در امان نخواهند بود و کاش تا وقتی که فرصت هست، دل شکسته‌بالان و دردمندان و دلسوزان این عرصه را به‌دست آورند. باید که جبران کنند این‌ همه کاستی و این‌ همه نابلدی‌ها را». او در بخش دیگر از پیامش نوشت: «امروز دو چشم را خندان خواهیم و دل‌ها را امیدوار به سوسوی چراغ سینمای ایران. امیدواریم چشمه آب این سینما دو‌چندان شود».

20 سینما تعطیل می‌شود

اما سخنان رئیس هیئت‌مدیره انجمن منتقدان درباره شرایط نامناسب سینما و سینماگران هر روز به شکلی خود را نشان می‌دهد. در دو سال گذشته خبر تعطیلی یا تغییر کاربری چند سینمای قدیمی سروصدای زیادی داشت و خیلی‌ها را برای نابودی نوستالژی‌های سینمایی‌شان اندوهگین کرد؛ اما رکود اقتصادی سینما در کنار هزینه‌های بالای نگهداری و تجهیز سالن‌ها، در دوران کرونا تشدید شد و فقط سال قبل حدود 20 سینمادار متقاضی انحلال یا تغییر کاربری سالن‌های خود شدند. برای رسیدگی به وضعیت این سینماها و درخواست‌های ارائه‌شده، کمیته‌ای در سازمان سینمایی وجود دارد که تاکنون با چند درخواست موافقت کرده است. طبق پیگیری ایسنا از انجمن سینماداران و بر اساس فهرست موجود در آنجا، سینماهای صحرا، پایتخت، پردیس کیان، ماندانا، ایران، عصر جدید، پارس، حافظ، میلاد و کارون در تهران و سینما دریا در آستارا، مهتاب در قزوین، عصر جدید در اراک، مصلی‌نژاد در جهرم، کیهان در درود، ساویز در کرج، گل سرخ در بندرانزلی، پرشین مهرشهر در کرج و طلوع در فومن از‌جمله متقاضیان برای انحلال یا تغییر کاربری هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها