|

اعجوبه 63 ساله ایرانی در مسیر فتح اورست؛ عزیز عبدی کیست؟

آنهایی که رشته کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند، احتمالا اسم عزیز عبدی را شنیده‌اند؛ کوهنوردی که به خاطر فعالیت‌های خاصش در ایران و البته صعودهای بی‌شمار خارجی‌اش نامی شناخته‌شده است. با وجود این کمتر کسی می‌تواند تصور کند که عزیز عبدی در 63‌سالگی خودش را مهیای صعود به اورست می‌کند. عزیز عبدی که پیش از این نامش در ماجرای فتح کلیمانجارو و البته قله مون‌بلان مطرح شده، حالا یکی، دو ماهی می‌شود راهی نپال شده و بعد از سپری‌کردن چند صعود آزمایشی برای تطبیق‌دادن شرایط ریوی، به کمپ اصلی برگشته تا صعود به اورست را از سر بگیرد

آنهایی که رشته کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند، احتمالا اسم عزیز عبدی را شنیده‌اند؛ کوهنوردی که به خاطر فعالیت‌های خاصش در ایران و البته صعودهای بی‌شمار خارجی‌اش نامی شناخته‌شده است. با وجود این کمتر کسی می‌تواند تصور کند که عزیز عبدی در 63‌سالگی خودش را مهیای صعود به اورست می‌کند. عزیز عبدی که پیش از این نامش در ماجرای فتح کلیمانجارو و البته قله مون‌بلان مطرح شده، حالا یکی، دو ماهی می‌شود راهی نپال شده و بعد از سپری‌کردن چند صعود آزمایشی برای تطبیق‌دادن شرایط ریوی، به کمپ اصلی برگشته تا صعود به اورست را از سر بگیرد. او بیش از 30 سال است که مشغول کوهنوردی است و آن‌طور که اطرافیانش مدعی هستند، عدد دقیق‌ترش به 38 سال می‌رسد. می‌گویند بیش از 200 بار دماوند را فتح کرده و از جبهه‌های مختلف به این قله صعود کرده است. فعالیت‌های برون‌مرزی‌اش را از سال 86 شروع کرده ولی به دلیل بروز بیماری گوارشی برای یکی از همراهانش و البته شرایط بد جوی موفق به فتح قله 7134 متری لنین در قرقیزستان نمی‌شود. از سه سال بعد او دیگر، تقریبا به تمامی قله‌های مرتفع در دنیا صعود کرده است؛ سال ۱۳۸۹ به قله ۷۱۰۵ متری کورژنفسکایا صعود کرده، سال ۱۳۹۴ به قله ایلند پیک و کالاپاتار و بیس کمپ اورست صعود کرده، سال ۱۳۹۵ قله کمونیزم به ارتفاع ۷۴۹۵ متر را که بلندترین قله منطقه پامیر است، به‌صورت انفرادی و بدون شرپا و راهنما طی کرده و بعدا فتح قله‌های چیترخ (آزادی) به ارتفاع ۶۲۸۰ متر در تاجیکستان، مونبلان به ارتفاع ۴۸۰۷، آلبروس بلندترین قله قاره اروپا در روسیه، آکونکاگوا به ارتفاع ۷۰۰۰ متر بلندترین قله قاره آمریکا (آرژانتین‌) و کلیمانجارو به ارتفاع ۵۸۹۵ متر در تانزانیا را به کارنامه اضافه کرده است. موردی که عزیز عبدی را خاص‌تر می‌کند، این است که او تقریبا یک سال پیش عمل تعویض مفصل هیپ لگن انجام داده و با چنین شرایطی قصد دارد به اورست که مرتفع‌ترین قله دنیاست صعود کند. 

نکته جالب درباره عبدی اینکه یک ماه بعد از عمل سنگینی که داشته تمریناتش را از سر گرفته که این موضوع باعث شگفتی پزشکانش شده است. به غیر از این موارد، او تمرینات فشرده و بسیار سختی را هم با وجود سن‌و‌سال به نسبت زیادش به صورت روزانه انجام می‌دهد که آن‌هم جای شگفتی دارد. دوچرخه‌‌سواری در تپه‌های ناهموار یکی از تمرینات روزمره او است. عنوان می‌شود که روزانه تقریبا ده‌ها کیلومتر را رکاب می‌زند. بخش دیگر فعالیت‌های تمرینی او مربوط به پیاده‌روی‌های سنگین است. با این حال، شرایط سنی و عمل جراحی تعویض مفصل هیپ چپ که یک سال پیش انجام داده موضوعی نیست که بشود به‌سادگی از کنارش گذشت. همین مورد به تنهایی کافی است تا عزیز عبدی زیر ذره‌بین برود. او برای محقق‌کردن کار دشواری که پیش‌رو دارد، یک ماه پیش با بستن قراردادی با یک شرکت نپالی راهی این کشور و شهر کاتماندو شده است. در یک ماه گذشته او تمرینانش برای هم‌هوایی را سپری کرده تا بتواند ریه‌هایش را با کمبود اکسیژن در آن ارتفاع سازگار کند. او در جریان تمریناتی که اخیرا داشته صعود به کمپ‌های یک، دو و سه اورست را در دستور کار قرار داد و همگی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. بعد از این صعودها، او به بیس‌کمپ برگشته و بعد از یک ریکاوری صعود اصلی‌اش به قله 8848 متری اورست را از سر گرفته‌ است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها