|

در نشست خبری 2 عضو شورای شهر تهران مطرح شد

رونمایی از ابرپروژه جدید پایتخت

امروز جلسه شورای شهر تهران برگزار نمی‌شود. قرار است شهردار تهران در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورا درخصوص قرارگاه حمل‌ونقل توضیح دهد. جلسات شورای شهر پس از نوروز دوباره به رسم جلسات نخستین که از طرح و لایحه خبری نبود و کمیسیون‌های تخصصی شورا هنوز فعال نشده بودند، به گزارش‌دهی شهردار و معاونانش می‌گذرد. جلساتی که معمولا به همه ابهامات اعضا هم پاسخ داده نمی‌شود و همچنان پرسش‌های بی‌جوابی باقی می‌ماند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، روز گذشته در نشستی خبری عملکرد هفت‌ماهه گذشته مدیریت شهری را قابل دفاع خواند.

رونمایی از ابرپروژه جدید پایتخت

‌نورا حسینی: امروز جلسه شورای شهر تهران برگزار نمی‌شود. قرار است شهردار تهران در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورا درخصوص قرارگاه حمل‌ونقل توضیح دهد. جلسات شورای شهر پس از نوروز دوباره به رسم جلسات نخستین که از طرح و لایحه خبری نبود و کمیسیون‌های تخصصی شورا هنوز فعال نشده بودند، به گزارش‌دهی شهردار و معاونانش می‌گذرد. جلساتی که معمولا به همه ابهامات اعضا هم پاسخ داده نمی‌شود و همچنان پرسش‌های بی‌جوابی باقی می‌ماند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، روز گذشته در نشستی خبری عملکرد هفت‌ماهه گذشته مدیریت شهری را قابل دفاع خواند. او گفت در گام نخست موتور خدمت را روشن کرده‌اند و ماشین به‌گِل‌نشسته شهرداری را آزاد کرده تا حفره‌های خدمات در شهر فعال شود.

او بخشی از وعده‌های محقق‌نشده شهردار را ابرپروژه‌های این دوره مدیریت شهری عنوان کرد و کوتاه‌شدن روند صدور پروانه ساختمانی و کاهش آن به دو ماه را یکی از پروژه‌های بزرگ مدیریت شهری این دوره عنوان کرد. در این نشست دو بار از سوی خبرنگاران درباره دستگیری برادر یکی از اعضای شورای شهر تهران که خبرگزاری فارس که از لحاظ مواضع خبری نزدیک به شهرداری تهران است، آن را منتشر کرده بود، پرسیده شد که هم سخنگوی شورای شهر و هم نایب‌رئیس شورای شهر از کنار این پرسش گذشتند. همچنین یکی از خبرنگاران معتقد بود شورا آن‌طور که باید به تخلفات شهرداری ورود نمی‌کند. مثال این خبرنگار نحوه انتصاب رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که بدون برگزاری جلسه هیئت امنا برگزار شده بود و ایجاد سازمان جدید فناوری‌های نوین که سروری گفت اینها مصداق تخلف در شهرداری نیست. این سازمان مصوبه شورای شهر تهران را دارد و ما آن را دستاورد شورای شهر می‌دانیم، پیشنهادی از سوی شهرداری مطرح شد و این شورا بود که ایجاد چنین سازمانی را مصوب کرد.

او درخصوص انتصاب رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بدون حضور و اطلاع رئیس شورای شهر که یکی از اعضای هیئت امنای این سازمان است، گفت در جریان این موضوع نیست. اما علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، توضیح داد دو بار فراخوان تشکیل هیئت امنا برای انتصاب رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری داده شد؛ اما این جلسه تشکیل نشده و رسم است وقتی دستور جلسه مهمی است و امکان برگزاری جلسه نیست، به صورت دست‌گردان امضاها گرفته می‌شود؛ بنابراین تخلفی صورت نگرفته است. نادعلی توضیح داد به دلیل بیماری مهدی چمران امکان دیدار و گفت‌وگو با او امکان‌پذیر نبود. سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: از مدت‌ها قبل بحث تغییر مدیر این سازمان مطرح بود و این‌گونه نبود که یک‌دفعه مدیر آن تغییر کند و تا لحظه آخر نیز آقای امرودی فعالیت خود را با حمایت شورا انجام داد. در ادامه سروری به گزارش عملکرد شورا و شهرداری در این مدت پرداخت و درحالی‌که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نسبت به توقف 800 دستگاه اتوبوس گلایه کرده و گفته بود تنها هزارو 500 دستگاه اتوبوس فعال در تهران داریم، گفت: با روی‌کارآمدن مدیریت شهری جدید اقدامات مؤثری برای این مسئله صورت گرفت و در این مدت کوتاه بالغ بر 175 دستگاه اتوبوس خریداری و خرید 500 دستگاه دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. همچنین اورهال چندین دستگاه اتوبوس نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به خرید سه‌هزارو 300 دستگاه اتوبوس جدید از سوی شهرداری تهران در سال 1401 گفت: این مسئله حاکی از آن است که مدیریت شهری تهران در پاسخ‌گویی مطالبات مردم گام برداشته است. علاوه بر اینکه در بخش مترو نیز اقدامات خوبی در چند ماه گذشته صورت گرفته و دولت نیز مصوبه خوبی را برای تأمین واگن‌های جدید داشته و بر ‌اساس ‌آن قرار است 105 واگن تأمین و خریداری شود که البته این مسئله زمان‌بر است؛ اما همین که آغاز شده است، گام بلندی است و شهرداری تهران نیز از این ظرفیت مهم استفاده خواهد کرد. او با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای استفاده حداکثری از خطوط مترو گفت: در‌حال‌حاضر به دلیل کمبود واگن‌ها استفاده حداقلی از مجموعه مترو انجام می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با کاهش زمان توقف‌ها، شرایط بهتری را برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان فراهم کنیم تا با این اقدامات تمایل شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی نسبت به خودروهای شخصی افزایش پیدا کند. توقف به‌روزرسانی سامانه شفافیت و عملکرد مدیریت شهری در حوزه مقابله با فساد یکی دیگر از پرسش‌های پر‌تکرار خبرنگاران بود که سروری در این زمینه گفت: ما به مردم وعده داده‌ایم که می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم و خدمات روان ارائه دهیم. شورای شهر بیش از ۵۰ درصد از مصوباتش برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت بوده است. می‌توانم این خبر را بدهم که تا خردادماه این زمان را به دو تا سه ماه کاهش می‌دهیم. زمینه‌های این کار انجام شده و معاونت شهرسازی شهرداری تهران ملزم به فعالیت تا ساعت هشت شب شده تا خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه دهد.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم مراجعه حضوری شهروندان را در دستور کار قرار داده‌ایم، بیان کرد: یکی از راه‌های فساد مواجهه مراجعه‌کنندگان با کارکنان شهرداری است که ما این مواجهه را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌ایم و مردم از طریق سامانه می‌توانند کارهای خود را بدون مراجعه به شهرداری تهران انجام دهند.

به گفته سروری شفافیت دو بخش است که یک بخش آن اصلاح فرایندهاست. او درباره سامانه شفافیت و بحث گزارشگران فساد هم گفت که مصوبه شورای پنجم در این زمینه قابل اجرا نبود و کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به‌سرعت در حال پیگیری اصلاح این مصوبه است. این عضو شورای شهر تهران درباره بحث نظارتی شورا یادآور شد: نظارت بر شهرداری و تذکرات اعضای شورا را جزء محسنات این شورا می‌دانم. بعد از رأی‌آوردن شورای ششم عنوان شده بود که یک شورای قبرستانی داریم؛ اما نشان داد که ۱۷۸ تذکر در این مدت به شهرداری داده شده است که نشان از زنده‌بودن و مطالبه‌گر‌ی شورا دارد. او یادآور شد: تاکنون شهرداری تهران به ۱۵۶ تذکر شورا پاسخ داده است. در مجموع شورا در جایی تخلف ببیند حتما تذکر می‌دهد و در کنار مطالبه‌گری نقش حمایتی از شهردار نیز دارد. نایب‌رئیس شورای شهر تهران درخصوص قرارگاه جمعیت هم توضیح داد:‌ یکی از موضوعات مهم جمعیت است که در رسانه‌های خارجی به سخره گرفته می‌شود؛ اما برای این مسئله شهرداری تهران قرارگاه تشکیل داده است که در زمینه تبلیغ و ایجاد مشوق‌ها گام برمی‌دارد. به گفته سروری کشورهای اروپایی بیلبوردهای بزرگی در این زمینه زده‌اند و مشوق‌های بزرگی را برای فرزند‌آوری تبلیغ کرده‌اند که این نشان می‌دهد که شهرداری‌ها در این تبلیغ تأثیرگذار هستند. نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، هم درخصوص قرارگاه گفت: این یک مسئله ملی است و برای موضوعات مهم می‌توان قرارگاه تشکیل داد و با نگاه قرارگاهی می‌توانیم هماهنگی ایجاد کنیم، ولی در این زمینه نباید افراط و تفریط صورت گیرد؛ چراکه می‌بینیم گاهی برای یک مسئله می‌توان ستاد کوچکی تشکیل داد؛ اما مسئله جمعیت موضوع مهمی است که ما در آن عقب‌ماندگی نیز داریم و شهرداری می‌تواند در زمینه فرهنگی، تبلیغات و کارهایی از این مدل مؤثر باشد.

نادعلی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص نام‌گذاری معبری به نام نادر طالب‌زاده گفت: نام‌گذاری معابر به نام افراد یک ترتیبی دارد که یا اهالی محل یا منطقه درخواست می‌کنند که یک نام در معبری گذاشته شود و بعد در مرکز ارتباطات شهرداری تهران بررسی‌ها انجام خواهد گرفت و بعد از ارجاع به شورا نسبت به بررسی بیشتر در کمیسیون نام‌گذاری و پس از آن تصویب در صحن شورا اقدام می‌کنیم. از روز گذشته تاکنون نیز تماس‌هایی درخصوص نام‌گذاری معبری به نام نادر طالب‌زاده داشتیم و از آنجایی که این فرد شخصیت تأثیرگذاری بوده، حتما در جلسه آتی کمیسیون نام‌گذاری انجام وظیفه خواهیم کرد.

او درباره اجرای طرح تئاتر شهر گفت: مسئله در حواشی تئاتر شهر بیشتر از جگرکی‌ها است و آسیب‌های اجتماعی که به دلیل بی‌توجهی‌های مکرر در اطراف این محل ایجاد شده، سبب شده است ما جلسات زیادی با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد داشته باشیم که با محوریت سازمان زیباسازی طرح بهسازی در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها