|

حاشیه‌نگاری از راهپیمایی سراسری روز قدس

حمایت یکپارچه ایران از مردم فلسطین

روز ۱۶ مرداد ۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ قمری، آغاز راهی بود که اجازه تحریف تاریخ را به رژیم جعلی صهیونیستی نداد؛ روزی که امام خمینی‌(ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام «قدس» قبله نخستین مسلمانان نام‌گذاری کرد تا گرامیداشت آن از سوی مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان، اجازه فراموشی ستم‌های غاصبان صهیونیست بر مردم فلسطین را ندهد. 43 سال پس از این نام‌گذاری، مردم ایران نهم اردیبهشت‌، یک‌صدا و فارغ از جناح‌بندی‌ها، گروه‌گرایی‌ها و قومیت‌ها، مظلومیت قدس و غزه را فریاد زدند و در 900 نقطه ایران در 90 شهر شاهد برگزاری این راهپیمایی بودیم.

حمایت یکپارچه ایران 
از مردم فلسطین

روز ۱۶ مرداد ۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ قمری، آغاز راهی بود که اجازه تحریف تاریخ را به رژیم جعلی صهیونیستی نداد؛ روزی که امام خمینی‌(ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام «قدس» قبله نخستین مسلمانان نام‌گذاری کرد تا گرامیداشت آن از سوی مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان، اجازه فراموشی ستم‌های غاصبان صهیونیست بر مردم فلسطین را ندهد. 43 سال پس از این نام‌گذاری، مردم ایران نهم اردیبهشت‌، یک‌صدا و فارغ از جناح‌بندی‌ها، گروه‌گرایی‌ها و قومیت‌ها، مظلومیت قدس و غزه را فریاد زدند و در 900 نقطه ایران در 90 شهر شاهد برگزاری این راهپیمایی بودیم. دیروز کوچه و خیابان‌های ایران، صحنه دیدنی‌های بسیار در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین شد؛ از نوجوانانی که «نام‌گذار» روز قدس را ندیدند اما پای آرمان بلندی که دلیل این نام‌گذاری بود ایستاده‌اند، تا زنان و مردانی که قدس را فراتر از هر مفهوم سیاسی دانسته و در حمایت از آن به صحنه آمدند. راهپیمایی عظیم و حماسی مردم روزه‌دار و استکبارستیز ایران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، در تهران و دیگر شهرستان‌ها از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شد؛ هرچند بسیاری از مردم از ساعات اولیه صبح برای حضور در راهپیمایی در مبادی مسیرهای اعلام‌شده گردهم آمده‌ بودند.

 

راهپیمایی دیروز همراه شده بود با نمایش تجهیزات و تسلیحات دفاعی ایران از‌جمله موشک «خیبرشکن»؛ جدیدترین موشک بالستیک ایران با بُرد ۱۴۵۰ کیلومتر که دوربُردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان به شمار می‌آید و موشک «عماد» که آخرین موشک ساخت سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. موشک «قدر» نیز از دیگر تسلیحات دفاعی ایران اسلامی است که هم‌زمان با روز قدس در میدان‌های تهران به نمایش درآمد. همچنین در حاشیه راهپیمایی، موشک قاسم جهاد اسلامی، موشک عیاش ۲۵۰ جنبش حماس، موشک فاتح ۱۱۰ حزب‌الله لبنان، موشک تشرین ارتش سوریه، موشک بالستیک جمال ۶۹ نجبای عراق، موشک قدس ۲ انصارالله یمن و موشک سجیل سپاه پاسداران در نمایشگاه موشک‌های محور مقاومت در معرض دید عموم قرار گرفت. تصاویر یادگاری و سلفی‌های مردم به‌ویژه جوانان با موشک‌های ایرانی نیز صحنه‌هایی جالب و هیجانی در خیابان‌های تهران رقم زد. حضور دهه‌نودی‌ها در راهپیمایی امسال روز قدس، به‌ویژه در میدان‌ انقلاب، چشم‌نواز بود و نشان از آن داشت که نسل جدید در هر موضوعی تفاوت نظر داشته باشد، حمایت از مظلومیت مردم فلسطین نقطه مشترک همه نسل‌هاست.

‌جوانان و نوجوانان فلسطینی محور مقاومت هستند

مقامات لشکری و کشوری هم از دقایق اولیه راهپیمایی به صفوف مردمی پیوستند تا هم‌صدا با ملت بزرگ ایران، انزجار خود را از صهیونیست‌ها و حمایت‌شان را از فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کنند. سید‌ابراهیم رئیسی صبح جمعه با حضور در جمع عظیم راهپیمایان روز جهانی قدس، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پیام حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در این راهپیمایی چیست؟ گفت: پیام این حضور این است که امروز این جوانان و نوجوانان فلسطینی و محور مقاومت هستند که ابتکار عمل را در میدان عمل به دست گرفته و در حال رقم‌زدن سرنوشت مقاومت طولانی ملت فلسطین هستند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آینده سرزمین فلسطین را همین مجاهدین جوان و نوجوان به دست خواهند گرفت‌، اظهار کرد: ما بر اساس وعده خداوند و پیامبر گرامی اسلام‌(ص) آزادی قدس را حتمی می‌دانیم و این حرکت عظیم که امروز در قالب راهپیمایی شاهد آن هستیم، نماد همبستگی امت اسلامی است که به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد.

انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای ضمن شرکت در راهپیمایی باشکوه روز قدس، در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مردم مظلوم فلسطین دهه‌هاست زیر ظلم و ستم صهیونیست‌ها قرار دارند، جریان مقاومت در جهان اسلام را جریانی پویا، زنده و رو به جلو خواند و اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که علی‌رغم نزدیکی زوال و هزیمت صهیونیست‌ها، برخی کشورهای مرتجع در پی عادی‌سازی روابط خود با این رژیم غاصب و جنایتکار هستند؛ لذا مردم حق‌طلب و ظلم‌ستیز در سراسر جهان، به‌ویژه ایران اسلامی، در پاسداشت روز قدس، این میراث ارزشمند امام راحل، با شکوه و عظمت بیشتری در راهپیمایی شرکت به هم رساندند تا پیام حمایت همه‌جانبه خود از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین را فریاد بزنند و به گوش جهانیان برسانند. وی با اشاره به اقدامات منزجر‌کننده برخی حکام و سردمداران منطقه‌ای در حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: شواهد و قرائن بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی رو به زوال و نابودی است؛ لذا اقدام نابخردانه برخی حکام و سردمداران مرتجع منطقه‌ای در عادی‌سازی روابط با این رژیم منحوس، از هر جهت غیرمعقول است.

روحیه وحدت و مبارزه با استکبار در امت اسلامی پابرجاست

محمدباقر قالیباف نیز در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران بیان کرد: حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان می‌دهد هنوز روحیه وحدت و مبارزه با استکبار در امت اسلامی پابرجاست. امسال دیدیم مجاهدین فلسطینی در قلب تل‌آویو با اقتدار عملیات انجام دادند و مردم با حضور خود در راهپیمایی، نشان دادند همیشه پشتیبان فلسطین هستند. وی در ادامه اظهار کرد: از همین‌جا به تمام دولتمردان خیانتکار کشورهای اسلامی که به دنبال عادی‌سازی روابط و حیات سیاسی رژیم صهیونیستی هستند، می‌گویم که بدانند امت اسلامی بر باورهای خود نسبت به فلسطین ایستاده و این راهپیمایی باشکوه نشانگر استحکام این باورهاست. ان‌شاءالله هرچه زودتر شاهد آزادی قدس و پیروزی فلسطینی‌ها خواهیم بود.

نمی‌توان با ظالمان سازش کرد

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در روز قدس گفت: فلسطینی‌ها به این حقیقت رسیدند که با کاغذ‌پاره‌ها نمی‌توان امنیت، استقلال و بازگشت به سرزمین مادری را آرزو کرد و با ظالمان سازش کرد. این درس بزرگی است که تاریخ به همه ما داده است و امامان بزرگوار ما بر این حقیقت حکیم و آگاه‌اند که سازش با ظالم، راه زیستن امن و آرام نیست. مستکبران راه غلبه بر خودشان را به ما نمی‌آموزند. این منطق روح جهاد را در فلسطین و لبنان و دیگر نقاط جهان اسلام علیه مستکبران برانگیخت؛ این تفکر که راه سعادت مسلمانان در برابر ‌مستکبران از مسیر جهاد عبور می‌کند. دشمن زبان شمشیر را خوب ‌می‌فهمد. او به منطق قدرت معتقد است و می‌داند با قوی‌شدن می‌توان پیروز شد. به قدرت احترام می‌گذارد و این سررشته راهی بود که امامان انقلاب ما، به‌ویژه در دوره طولانی امامت رهبری عزیزمان موجب شکل‌گیری یک نقشه راه جدی شد.

ارتش اشغالگر به اذن خداوند شکست خواهد خورد

خلیل الحیه، نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در سخنرانی خود در مراسم روز جهانی قدس در تهران گفت: ما به کسانی که گمان می‌کنند صهیونیست‌ها شکست‌ناپذیرند، می‌گوییم که ارتش اشغالگر به اذن خداوند شکست خواهد خورد. وی گفت: به سازشگر می‌گویم که ما این ارتش شکست‌ناپذیر را شکست دادیم. ما در نبرد شمشیر قدس، رژیم صهیونیستی را شکست دادیم. ما با جلوگیری از پیشروی صهیونیست‌ها به سمت بیت‌المقدس، آنها را شکست دادیم. الحیه تأکید کرد: ما زمانی که بار دیگر مسئله فلسطین را در قلب امت اسلامی بازگرداندیم، رژیم صهیونیستی را شکست دادیم. این مقام فلسطینی تأکید کرد که ارتش اشغالگر صهیونیستی به سمت یهودی‌سازی قدس است، اما ما در مقابل آنها ایستاده‌ایم.

فلسطین مظلوم است

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در آخرین نماز جمعه ماه رمضان در دانشگاه تهران گفت: فلسطین مظلوم است؛ چون 74 سال است در چنگال دژخیمان بی‌هویت و رژیم جعلی است. مردم عزیز فلسطین بیش از هفت دهه است در کشتار، شکنجه و آوارگی، خانه و کاشانه‌شان با خاک یکسان شده است. امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: فلسطین مقتدر است؛ چون بعد از این مدت همچنان سربلند است و اصالت خودش را در برابر رژیم پلید صهیونیستی حفظ کرده‌. در سرزمین‌های اشغالی که تحت تنظیمات فرهنگی رژیم صهیونیستی است، توانسته ایمان خودش را حفظ کند و گفتمان مقاومت را از مقاومت با سنگ به مقاومت به موشک ارتقا داده است. وی ابراز خرسندی کرد: بحمدالله امروز در منطقه فلسطین برای گفتمان مقاومت اجماع وجود دارد.

در پایان راهپیمایی روز قدس بیانیه‌ای قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: «‌آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین از سلطه رژیم اشغالگر صهیونیستی و تلاش برای محو غده سرطانی اسرائیل را آرمان بلند جهان اسلام دانسته و با محکوم‌کردن، هرگونه سازش و همچنین عادی‌سازی روابط با اسرائیل غاصب را که با بی‌توجهی به تجارب و خطاهای بزرگ تاریخی گذشته صورت پذیرفته است، خیانتی غیرقابل بخشش و توطئه‌ای پلید برای تضعیف جبهه مقاومت اسلامی و نابودی آرمان فلسطین مظلوم قلمداد و هر تلاشی را که بخواهد اذهان امت اسلامی از این نقشه شوم را منحرف سازد، تقبیح می‌نماییم».

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها