|

‌حمایت از فلسطین، آرمانی دینی و حقوق بشری است

‌روز قدس دیگری در راه است و طبق آرمان‌های انقلاب تا مظلومی هست، دست از حمایت آن برنمی‌داریم. حمایت از مردم فلسطین علاوه بر اینکه یک آرمان اسلامی است، در عین حال یک آرمان انسانی و حقوق بشری هم است. یعنی از منظر آموزه‌های دینی و اسلامی، مبارزه با اشغالگری و تجاوز توصیه شده است، به نحوی که هر مظلومی در هرجای دنیا اگر فریاد کمک سر دهد و کسی حمایت نکند، مسلمان نیست. در این باره پیامبر فرمودند: «اگر کسی صدای کمک مسلمانی را بشنود و او را یاری نکند، از ما نیست». بنابراین از منظر اسلامی و دینی ما به حمایت از مظلوم تأکید شده است.

محمود صادقی دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین

‌روز قدس دیگری در راه است و طبق آرمان‌های انقلاب تا مظلومی هست، دست از حمایت آن برنمی‌داریم. حمایت از مردم فلسطین علاوه بر اینکه یک آرمان اسلامی است، در عین حال یک آرمان انسانی و حقوق بشری هم است. یعنی از منظر آموزه‌های دینی و اسلامی، مبارزه با اشغالگری و تجاوز توصیه شده است، به نحوی که هر مظلومی در هرجای دنیا اگر فریاد کمک سر دهد و کسی حمایت نکند، مسلمان نیست. در این باره پیامبر فرمودند: «اگر کسی صدای کمک مسلمانی را بشنود و او را یاری نکند، از ما نیست». بنابراین از منظر اسلامی و دینی ما به حمایت از مظلوم تأکید شده است. از منظر حقوق بشری هم تکوین و شکل‌گیری رژیم صهیونیستی مغایر با مبانی حقوق بشری است و سلب حق مالکیت و حق تعیین سرنوشت از مردم فلسطین است. نکته دیگر اینکه قدس طی ادوار مختلف یک مأمن برای همه ادیان بوده و برای همه ادیان محترم بوده است. البته ما صهیونیسم را برخلاف آنچه در جهان عرب مطرح است، جدای از یهودیت می‌دانیم و از منظر انقلاب اسلامی میان این دو تفکیک قائلیم. در اسلام هم بر زندگی مسالمت‌آمیز ادیان سه‌گانه تأکید شده است.

حدودا نزدیک به یک قرن است که اسرائیل عامل بی‌ثباتی در منطقه شده است و بسیاری از مردم فلسطین را آواره ‌ و خانه آنها را غصب کرده است؛ بنابراین از همان دوران قبل از پیروزی انقلاب یعنی دهه 30 به بعد، حمایت از مردم فلسطین از آرمان‌های مبارزان بوده است و جمهوری اسلامی هم این آرمان را فراموش نکرد. بعد از آن امام خمینی به عنوان بنیان‌گذار انقلاب جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس تعیین کردند که مورد حمایت بسیاری از کشورهای مسلمان قرار گرفت. این روز روزی است که همه مسلمانان سراسر دنیا فریاد حمایت از مردم مظلوم فلسطین را سر می‌دهند و فریاد مبارزه با اسرائیل را بلند می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که همه گروه‌های سیاسی در ایران با وجود اختلاف‌نظرهای گوناگون برای حمایت از مردم فلسطین اتفاق نظر دارند و به‌منظور همبستگی، همه جناح‌های سیاسی ایران در این راهپیمایی شرکت می‌کنند. البته این حمایت مختص به ما نیست و به عنوان یک آرمان در بین ملت‌های جهان زنده است؛ اما در میان دولت‌ها مماشات می‌شود. گرایش‌های سازشکارانه در جهان عرب و جهان اسلام در بین دولت‌ها وجود دارد. برخی گرایشات سازش‌کارانه به نحوی است که دولت خودمختار فلسطین که به صورت نیم‌بند تشکیل شده، باید حمایت شود اما این‌طور نیست. دولت‌ها تأکید دارند باید تنش در بین دنیای عرب و اسرائیل کاهش پیدا کند و برخی هم به‌سوی عادی‌سازی این رابطه متمرکز شده‌اند. نباید فراموش کرد که این سازش‌کاری و مماشات و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل قبح زیادی خصوصا در بین ملت‌ها دارد؛ اما شرایطی که در منطقه وجود دارد، تحرکاتی که خود رژیم اسرائیل دارد، برخی بهانه‌هایی که مهم‌ترین آن تفرقه بین کشورهای منطقه است و همچنین سوءاستفاده‌هایی از وضعیت سیاست منطقه‌ای ایران، باعث شده مستمسکی برای ایران‌هراسی به دستشان بدهد. آنها با دمیدن بر آتش ایران‌هراسی، برخی رژیم‌های منطقه را وادار به مشارکت در پروژه سازش و رابطه با اسرائیل کرده‌اند؛ بنابراین برخلاف ظاهر که ادعا می‌شود ایجاد رابطه اسرائیل با کشورهای عربی منطقه در جهت جنگ‌زدایی و ایجاد صلح در منطقه است، به تشدید تفرقه و تنش در بین کشورهای منطقه بینجامد. ضمن اینکه این بی‌ثباتی امنیتی برای خود اسرائیل هم در داخل و خارج وجود دارد. به این نحو که اسرائیل یک تنش دائمی با بخش‌های فلسطین‌نشین دارد و شعله مبارزه با چندین انتفاضه و جنبش و قیام خود را زنده نگه داشته است. در بین مردم فلسطین و اکثریت آنها آتش مبارزه داغ است و حملات شهادت‌طلبانه یا به اشکال مختلف به صورت قیام‌ها صورت می‌گیرد. از طرفی ‌‌از درون رژیم اشغالی هم تحرکاتی برای ضربه‌زدن به منافع دولت فلسطین انجام می‌شود که اخیرا تشدید هم شده است. در خارج و در جهان اسلام هم اگرچه سازش‌کاری بین دولت‌ها وجود دارد، اما از سوی ملت‌ها گرایش با اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین همواره داغ بوده است. به‌ویژه در روزهای اخیر درگیری در داخل مناطق اشغالی بیشتر شده است و در ماه رمضان به دلیل تجمع بیشتر مسلمانان در بیت‌المقدس و محدودیت‌هایی که پلیس اسرائیل ایجاد می‌کند، این درگیری‌ها تشدید می‌شوند. به هر حال نقشه کابینه‌های اسرائیل چه چپ‌گرا و چه راست‌گرا این است که از طریق شهرک‌سازی قلمروی نفوذشان را توسعه دهند، اما مردم فلسطین در سال‌ها و ماه‌های اخیر مبارزاتشان را تشدید کرده‌اند و بیش از هر وقت دیگر نیازمند حمایت هستند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها