|

جنجال دستمزدهای 35 تا 100 میلیون تومانی در ماه

فدراسیون فوتبال مسیر سقوط را با سرعت فزاینده‌ای در حال سپری‌کردن است؛ این نهاد که بعد از صعود بی‌دردسر یا کم‌دردسر به جام جهانی، رو به اعمال تغییرات شتابزده در مدیریت فدراسیون آورده حالا در اقدامی بحث‌برانگیز با بیرون‌دادن اسناد مالی خرد که ارتباطی با دستمزد ماهانه اعضا دارد، وارد چالشی جدید شده است

جنجال دستمزدهای 35 تا 100 میلیون تومانی در ماه

فدراسیون فوتبال مسیر سقوط را با سرعت فزاینده‌ای در حال سپری‌کردن است؛ این نهاد که بعد از صعود بی‌دردسر یا کم‌دردسر به جام جهانی، رو به اعمال تغییرات شتابزده در مدیریت فدراسیون آورده حالا در اقدامی بحث‌برانگیز با بیرون‌دادن اسناد مالی خرد که ارتباطی با دستمزد ماهانه اعضا دارد، وارد چالشی جدید شده است. انتشار این اسناد که مشخصا با نیت قبلی و ظاهرا جهت تسویه‌حساب شخصی با شهاب عزیزی‌خادم رئیس سابق فدراسیون فوتبال و افراد نزدیک به او صورت گرفته، پای اعضای هیئت رئیسه (همان‌هایی که احتمالا در انتشار این اسناد دست داشته‌اند) را به میان کشیده و حالا عملکرد آنها را بیشتر زیر ذره‌بین برده است؛ اما در این میان اتفاقات جالبی درباره ارقام منتشرشده رخ داده که مرور آنها خالی از لطف نیست. مواردی که در ادامه مشخص می‌کند پشت پرده‌ای برای انتشار آنها در کار است.

کریم باقری،   100 میلیون تومان برای هر   بازی

می‌توان شروع رخدادهای جدید در فدراسیون فوتبال را به انتشار رقم قرارداد کریم باقری با فدراسیون فوتبال ربط داد. آن‌طورکه هفته گذشته یکی دو رسانه خبر دادند، کریم باقری به ازای هر بازی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند 100 میلیون تومان می‌گیرد. این رقم به ظاهر زیاد است ولی از آنجا که تعداد بازی‌های تیم ملی در سال چندان زیاد نیست، کریم باقری از این طریق شاید سالی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد که با توجه به نقش تأثیرگذار او به ویژه در مسائل انضباطی چندان رقم درشتی محسوب نمی‌شود. البته این بخشی از ماجراست چون کریم باقری به عنوان یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی، هم پاداش برد و مساوی در بازی‌های تیم ملی را گرفته و هم رقم پاداش صعود به جام جهانی را. ارقامی که دستمزد این مربی را که هم‌زمان در کادر فنی باشگاه پرسپولیس است، بسیار بالاتر از رقم یک میلیارد تومان می‌کند.

شهاب عزیزی‌خادم   ماهی   55   میلیون   تومان

با وجود آنکه رقم انتشار دستمزد کریم باقری در تیم ملی سروصدای زیادی به پا نکرد، در یکی دو روز گذشته اسناد مالی دیگری منتشر شده که مستقیما رئیس فعلا عزل‌شده فدراسیون را هدف قرار داده است. طبق اسنادی که منتشر شده شهاب عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در مدت قریب به 10 ماه حضورش در فدراسیون فوتبال رقم 667 میلیون تومان دریافتی داشته که شامل دستمزد و پاداش صعود به جام جهانی است. به طور میانگین عزیزی‌خادم در این مدت ماهانه 55 میلیون تومان دستمزد داشته است. البته رقم توافق‌شده دستمزد او 25 میلیون تومان در ماه است. نکته بحث‌برانگیز این ماجرا مربوط به دریافت پاداش 306 میلیون تومانی برای مرحله اول انتخابی جام جهانی است. او این رقم را دریافت کرده ولی از دریافت پاداش صعود به جام جهانی در مرحله دوم که 700 میلیون تومان بوده سر باز زده است. عزیزی‌خادم با انتشار بیانیه‌ای گفته داوطلبانه این رقم را از فدراسیون آن هم در شرایطی که حقش بوده دریافت نکرده است.

مجتبی خورشیدی ماهی   35 میلیون تومان

به نظر می‌رسد خورشیدی، سرپرست جنجالی فدراسیون فوتبال که در دوره عزیزی‌خادم این سمت را داشته، قربانی اصلی انتشار اسناد اخیر است. در اسناد منتشرشده قرارداد او با فدراسیون ماهی 35 میلیون تومان است. البته که این رقم جنجالی در پی نداشته بلکه دریافت 915 میلیون تومان پاداش صعود به جام جهانی است که بحث زیادی به راه انداخته است. او در مجموع قریب به هشت ماهی که در فدراسیون فعالیت کرده نزدیک به یک‌میلیارد‌و 135 میلیون تومان عایدی داشته است. این رقم حالا بهانه‌ای جدید برای حمله به فدراسیون فوتبال عزیزی‌خادم شده و از آن به عنوان حیف و میل کردن اموال فدراسیون فوتبال یاد شده است. منتقدان عزیزی‌خادم می‌گویند این رقم پاداش غیرقابل قبول است و مصوبه‌ای ندارد. این صحبت‌ها با واکنش تند خورشیدی مواجه شده و او گفته تمامی ارقامی که دریافت کرده مصوبه هیئت‌رئیسه را داشته و مطابق با قانون است. خورشیدی به دو نکته مهم دیگر اشاره کرده و خواسته رقم دریافتی سرپرست‌های قبلی فدراسیون فوتبال ایران منتشر شود؛ ضمن اینکه او گفته آنها خودرو هم وارد و دریافت کرده‌اند.

حقوق 100 میلیون تومانی حمید   استیلی

بعد از حمله مخالفان عزیزی‌خادم و انتشار اسناد مالی که مشخصا رئیس و فرد نزدیک او را نشانه رفته است، خورشیدی در اقدامی متقابل پرده از قرارداد حمید استیلی در فدراسیون فوتبال برداشته و گفته او ماهانه 100 میلیون تومان از فدراسیون فوتبال دستمزد می‌گیرد. حمید استیلی به این موضوع واکنش نشان داده و گفته هدفش کمک به تیم ملی است و به خاطر منافع مالی نیامده است. نزدیکان استیلی هم به خورشیدی تاخته و گفته‌اند که این رقم برای فردی مثل حمید استیلی کم است و خورشیدی نباید خودش را با استیلی مقایسه کند.

و   حالا   پرسش‌های   بی‌شمار

انتشار اسناد مالی، با فرض اینکه با نیت قبلی نباشد، امری است که به شفاف‌سازی کمک می‌کند ولی این قبیل انتشار اسناد مشخصا جهت شفافیت نیست و با برنامه‌ای از قبل، برای مسدودسازی احتمالی راه برگشت عزیزی‌خادم به فدراسیون فوتبال صورت گرفته است. روز 10 خرداد قرار است مجمع فدراسیون فوتبال درباره عزل یا بازگشت عزیزی‌خادم به فوتبال تصمیم‌گیری کند و مشخصا این قبیل گزارش‌ها برای تأثیر روی اعضای مجمع منتشر شده است. مورد اصلی در این بین ابهامات بی‌شماری است که در این پرونده وجود دارد؛ اول اینکه چطور قرارداد عزیزی‌خادم و خورشیدی منتشر می‌شود ولی قرارداد مالی و پاداش‌هایی که اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال دریافت کرده‌اند منتشر نمی‌شود. چطور اعضای هیئت‌رئیسه کنونی که مدعی شفافیت هستند حاضر به انتشار دریافت‌هایشان در این بازه زمانی نیستند. طبق شنیده‌ها تمامی اعضای هیئت‌رئیسه در مسیر صعود تیم ملی به جام جهانی پاداش گرفته و رقم دریافتی ماهانه آنها به طور میانگین 20 میلیون تومان است. نکته مهم در این بین این است که به‌قرار سازمان بازرسی و حسابرسی حالا روی دریافتی اعضای هیئت‌رئیسه کنجکاو شده و اعلام کرده از آنجا که این اعضا کار اجرائی نمی‌کنند، نباید حقوقی از فدراسیون دریافت کنند! اگر این گزارش به مرحله اجرا درآید آن وقت مشخص نیست رقمی که به حساب اعضای هیئت‌رئیسه واریز شده چطور باید از آنها پس گرفته شود.

نکته دیگر درباره پولی است که عزیزی‌خادم گرفته است. آیا دستمزد 300 میلیونی یا پاداش 300 میلیونی زیاد است؟ در مقایسه با حقوق کارگری بله، این رقم زیاد است ولی نزدیکان عزیزی‌خادم ادعای دیگری مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند در این ماجرا «انصاف» گم شده است. فدراسیون با صعود به جام جهانی 400 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است؛ ضمن اینکه عزیزی‌خادم از دو دولت، 186 میلیارد تومان آورده برای آماده‌سازی تیم ملی داشته و چیزی نزدیک به 45 میلیارد تومان هم پرواز رایگان برای تیم ملی فراهم کرده است. آنها می‌گویند اگر قرار به گرفتن پورسانت از همین 45 میلیارد تومان بود او باید دست‌کم سه میلیارد تومان از فدراسیون پول می‌گرفت. با احتساب همین موارد، اعتقاد دارند که رقم 667 میلیونی که به حساب عزیزی‌خادم واریز شده بسیار اندک و ناچیز است. ادعای جدید آنها این است که در مقایسه با سایر رؤسای فدراسیون‌هایی که تیمشان به جام جهانی رسیده و اکثر آنها درآمد سالانه 100 هزار یورویی دارند، عزیزی‌خادم رقم خاصی دریافت نکرده است. موضوعی که در این بین رخ داده این است که این افراد مدعی شده‌اند عزیزی‌خادم که پیش‌تر پاداش صعود 700 میلیون تومانی‌اش که مصوبه هیئت رئیسه را داشته و آن را داوطلبانه نگرفته، بعد از «بی‌اخلاقی»‌های صورت‌گرفته، این رقم را درخواست خواهد کرد و به یکی از استان‌های محروم خواهد داد. در پاسخ به این سؤال که شاید این ادعا برای «نمایش» باشد آنها به زمانی که عزیزی‌خادم عضو هیئت رئیسه فدراسیون بود، اشاره می‌کنند و می‌گویند حق سفرش به جام جهانی برزیل را به استان کرمان و پاداش صعودش به جام جهانی را به زاهدان اهدا کرد و قرار است رقم پاداش جدید را هم به همین منوال خرج کند.

معمای دیگری که در این بین کار اعضای هیئت‌رئیسه را زیر تیغ می‌برد رقم قرارداد حمید استیلی است. تعدادی از این اعضا با هدف اینکه نشان دهند دستمزد مجتبی خورشیدی، سرپرست سابق فدراسیون فوتبال زیاد است، در رساندن اسناد به رسانه‌ها، ظاهرا دست داشته‌اند ولی همین افراد در اقدامی بحث‌برانگیزتر اقدام به افزایش سه‌برابری دستمزد سرپرست فدراسیون فوتبال کرده‌اند! پرسش اینجاست که اگر 35 میلیون تومان برای سرپرست تیم ملی زیاد است پس 100 میلیون تومان برای سرپرست بعدی که شغلی موقتی است و در ماه گرفتاری زیادی ندارد، زیاد نیست؟ خورشیدی در روزهایی که تیم ملی بازی داشته روی نیمکت نشسته ولی حمید استیلی این روزها بدون اینکه تیم ملی بازی خاصی داشته باشد حقوق ماهانه‌اش را می‌گیرد. این حقوق منهای رقم پاداش برد یا مساوی تیم ملی در بازی‌های دوستانه پیش‌رو خواهد بود.

بحث مهم‌تر اما مربوط به همین اعضای هیئت‌رئیسه در این پرونده‌هاست؛ جایی که تمامی پرداخت‌ها با امضا و مصوبه آنها صورت گرفته است. پس اگر تخلفی در این بین صورت گرفته باید سهم تخلف اعضای هیئت‌رئیسه کنونی هم لحاظ شود. نمی‌شود که افراد فعلی که به آشوب موجود دمیده‌اند بیرون از گود نشسته و فقط تخلفات به پای یکی دو نفر نوشته شود. آنها باید دریافتی را منتشر کرده و مسئولیت‌شان در رخدادهای پیش‌آمده را بپذیرند. بارها این موضوع عنوان شده که تخلف حتی اگر کوچک و ریز باشد باید به آن رسیدگی شود؛ این موضوع درباره شهاب عزیزی‌خادم و اعضای نزدیک به او صدق می‌کند. اگر رئیس موقتا عزل‌شده، تخلفی ولو کوچک مرتکب شده باید با او برخورد شود ولی آیا اعضای هیئت‌رئیسه کنونی می‌توانند الان مدعی شفافیت باشند؟ به طور کلی آیا آنها صلاحیت رسیدگی به تخلفات رخ‌داده را دارند؟ همین اعضا زیر نظر مجمع فعالیت می‌کنند و اتفاقا باید پاسخ‌گو باشند. آنها مگر جایی غیر از همین فدراسیون کار کرده‌اند که حالا مدعی هستند؟ اگر تخلفی رخ داده، آنها نه مدعی بلکه اتفاقا متهم هستند. اتفاقا اعضای هیئت‌رئیسه کنونی باید پاسخ این سؤال را به طور شفاف بدهند که بعد از به‌دست‌گرفتن قدرت در فدراسیون فوتبال، چه کاری برای فوتبال ایران انجام داده‌اند؟ فاجعه مشهد، نشاندن بازیکنان تیم ملی در هواپیمای غیرچارتری در پرواز مشهد به تهران یا روشدن فسادهای مالی بیرون از فدراسیون که منجر به دستگیری یکی از آنها شده؛ آیا دستاوردی دیگر از سوی این اعضا در این مدت حاصل شده است؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها