|

توضیحات وزارت نفت درباره گزارش «شرق»

صادرات نفت هوشمند است نه خاکستری

نهادهای مسئول داخل و خارج دولت و منابع بین‌المللی افزایش صادرات نفت ایران را تأیید می‌کنند

روزنامه «شرق» روز چهارشنبه مورخ 31/1/1401 در حالی گزارش «صادرات خاکستری نفت» را به عنوان تیتر یک صفحه نخست خود برگزید که این متن حاوی نکات انحرافی بسیاری است. روابط عمومی وزارت نفت به‌منظور تنویر افکار مخاطبان این روزنامه و آگاهی نویسنده گزارش توضیحاتی ارائه می‌کند:

روزنامه «شرق» روز چهارشنبه مورخ 31/1/1401 در حالی گزارش «صادرات خاکستری نفت» را به عنوان تیتر یک صفحه نخست خود برگزید که این متن حاوی نکات انحرافی بسیاری است. روابط عمومی وزارت نفت به‌منظور تنویر افکار مخاطبان این روزنامه و آگاهی نویسنده گزارش توضیحاتی ارائه می‌کند:

1- نویسنده گزارش در حالی معتقد است «مقامات نفتی دولت سیزدهم مدعی هستند که میزان صادرات نفت به میزان پیش از تحریم‌ها برگشته است» که این موضوع هیچ سندیتی ندارد. زیرا هیچ‌گاه هیچ‌یک از مقامات نفتی دولت سیزدهم در هیچ رده‌ای چنین ادعایی مطرح نکرده‌اند. آنچه نویسنده گزارش شرق به آن استناد می‌کند، مصاحبه‌هایی است که وزیر نفت و برخی مدیران ارشد شرکت ملی نفت پیش از این درخصوص «افزایش ظرفیت تولید نفت به میزان پیش از تحریم‌ها» عنوان کرده‌اند. البته برای اهل فن، تفاوت میزان ظرفیت تولید با میزان عرضه و میزان صادرات نفت کاملا مشخص و واضح است، اما گویی نویسنده تازه‌کار روزنامه شرق تفاوت این مفاهیم را نمی‌داند و براساس یک گزاره نادرست ذهنی گزارش خود را قلمی کرده است و متأسفانه تا پایان گزارش خود به‌دنبال کشف موضوعی می‌گردد که آدرس آن را اشتباه داده است.

2- نویسنده گزارش شرق، خبر افزایش 40 درصدی صادرات نفت کشور در دولت سیزدهم را معمایی عجیب فرض کرده و به دلیل ناآگاهی‌اش نسبت به مفاهیم رایج نفتی و عدم تسلط به گزارش‌های ماهانه اوپک تصور کرده است که افزایش صادرات نفت حتما باید مراد، افزایش تولید نفت باشد و بنابراین چون افزایش صادرات نفتی کشور را متناسب با میزان افزایش تولید نفت گزارش‌شده از سوی ایران مندرج در گزارش اخیر اوپک ندیده است، نتیجه‌گیری کرده که حتما آمار وزارت نفت مخدوش است. در پاسخ به این مفروضات غلط باید گفت اساسا گزارش‌های اوپک براساس اعلام کشورهای عضو از ارقام تولید خود تنظیم شده و ارقام صادرات نفت کشورها براساس اطلاعات منابع ثانویه استخراج می‌شود که این ارقام نیز هیچ‌گاه معیار تصمیمات این سازمان نبوده و نیست. البته بدیهی است کشورهای عضو اوپک به‌ویژه در شرایط قیمت‌های صعودی نفت، ارقام تولید رسمی خود را عینا منعکس نمی‌کنند و همواره میزانی از تفاوت تولید گزارش‌شده و واقعی وجود دارد و بر همین اساس آمار منابع ثانویه از صادرات کشورهای عضو اوپک در گزارش‌های این سازمان نیز انتشار می‌یابد.

3- تنها به عنوان یک نشانه قابل لمس از افزایش صادرات هیدروکربورهای مایع در ماه‌های اخیر می‌توان به افزایش دو تا سه برابری صادرات میعانات گازی پارس جنوبی اشاره کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، امکان تولید حداکثری گاز از میدان پارس جنوبی و شکستن رکوردهای تولید گاز در زمستان گذشته فراهم نمی‌شد و به جای کم‌شدن از حجم ذخایر میعانات روی آب شاهد افزایش بیش از پیش آن روی آب بودیم. چنان‌که اواخر دولت قبل مجوزهایی جهت اجاره و خرید چندین نفتکش غول‌پیکر برای ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی گرفته شده بود که خوشبختانه با تلاش صورت‌گرفته و افزایش فروش میعانات روی آب، از این مجوزها استفاده نشد.

4- گزارش فعالیت‌های صنعت نفت در بخش تولید و صادرات در دولت سیزدهم، مطابق روال مرسوم در دوران تحریم و جنگ اقتصادی و با ملاحظات خاص امنیتی در اختیار مراجع و نهادهای نظارتی و بالادستی قرار گرفته و بدیهی است امکان انتشار آن به دلیل احتمال سوءاستفاده دشمنان از آن وجود ندارد. آمار افزایش صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر به تأیید تمامی مراجع ذی‌صلاح در داخل و خارج دولت رسیده است و از سوی دیگر آمار منابع ثانویه و رسانه‌های تخصصی خارجی حوزه نفت هرچند مورد استناد رسمی قرار نمی‌گیرد، این افزایش صادرات را در ماه‌های اخیر به دفعات گزارش داده‌اند.

5- درخصوص افزایش میزان صادرات نفت کشور نیز این توضیح لازم است که بخشی از این افزایش صادرات، از محل افزایش عرضه از طریق ذخایر موجود صورت گرفته و بخشی نیز ناشی از افزایش تولید نفت بوده است. تحقق این امر نیز در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی و کارشکنی‌های دشمنان کشور، جز با تلاش جهادگونه، درایت و شجاعت و مقاومت مثال‌زدنی پرسنل خدوم صنعت نفت امکان‌پذیر نبوده است؛ بنابراین نویسنده گزارش شرق تا هنگامی که تفاوت عرضه و تولید را نداند همچنان بر این گمان خواهد بود که آمارها نمایشی، مغالطه و صادرات نفت کاغذی است و متأسفانه در این خصوص نمی‌توان برای ایشان و کارشناسانی که با آنها مصاحبه کرده‌اند کاری کرد، مگر اینکه به خود زحمت دهند و از کارشناسان مبرز حوزه نفت و انرژی بخواهند مفاهیم اولیه را برایشان توضیح دهند.

6- نویسنده گزارش شرق در حالی مدعی است پول نفت به کشور نمی‌رسد که گزارش‌های بانک مرکزی و نهادهای مسئول در زمینه وصول مطالبات نفتی عکس آن را گزارش می‌دهند. هرچند مسئولیت وصول مطالبات نفتی و واریز آن به خزانه کل کشور به عهده وزارت نفت نیست و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص مسئول‌اند، اما همین‌قدر که دولت در ماه‌های اخیر مجبور به استقراض از بانک مرکزی برای تأمین هزینه‌های خود نشده است و قیمت دلار نیز در هشت ماهی که از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر رسیدن آن به 50 هزار تومان شده بود، افزایش نیافته است و تورم نقطه به نقطه در اقتصاد کشور روند کاهشی به خود گرفته و از شتاب آن کم شده؛ کافی است که بدانیم وزارت نفت در عمل به تعهدات ارزی خود موفق و سربلند بوده است.

7- ذکر این نکته نیز ضروری است که قراردادهای فروش نفت ایران نوعا از قراردادهای بلندمدت (ترم) بوده و براساس این قراردادها وصول مطالبات آن 

90 روز پس از فروش محموله تسویه می‌شود؛ بنابراین درآمدهای ناشی از افزایش قیمت نفت در زمستان سال گذشته در بهار سال جاری وصول خواهد شد.

8- افزایش صادرات نفت کشور در ماه‌های اخیر و پس از استقرار دولت سیزدهم در حالی محقق شده است که آمریکایی‌ها تلاش گسترده‌ای برای تخریب بازار ایران انجام داده‌اند و به‌ سراغ مشتریان نفت ایران می‌روند و چون تلاش بی‌نتیجه‌ای داشتند، در اقداماتی از سر استیصال به محموله‌های نفتی ایران دست‌اندازی کردند و با دزدی دریایی محموله‌های نفتی، سعی در اختلال در این زمینه داشتند که البته با عملیات‌های غرورآفرین و مقتدرانه نیروهای نظامی کشور تیرهایشان به سنگ خورده و اکنون مأیوس‌تر از همیشه هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها