|

تروردر حرم امام رضا (ع)

اقدامی تروریستی یا انگیزه شخصی

عصر روز سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه، حادثه‌ای متأثرکننده در حرم امام رضا (ع) رخ داد. حوالی ساعت 15 بود که کلیپی از حمله فردی ناشناس به دو طلبه در صحن حرم امام رضا منتشر شد. فردی که هنوز از انگیزه و چگونگی دقیق اقدام او اطلاعی در دست نیست، به دو طلبه حمله کرد و با ضربات چاقو به آنها آسیب شدیدی وارد کرد. در این درگیری طلبه‌ای دیگر به نام حجت‌الاسلام اصلانی پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید که حجت‌الاسلام فاطمی ارفع خبر شهادت او را در صفحه شخصی خود تأیید کرد. او در دوران دفاع مقدس رزمنده بوده و حالا نیز در حاشیه شهر مشهد سکونت داشت و در فعالیت‌های جهادی فعالیت می‌کرد.

اقدامی تروریستی یا انگیزه شخصی

‌شرق: عصر روز سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه، حادثه‌ای متأثرکننده در حرم امام رضا (ع) رخ داد. حوالی ساعت 15 بود که کلیپی از حمله فردی ناشناس به دو طلبه در صحن حرم امام رضا منتشر شد.

فردی که هنوز از انگیزه و چگونگی دقیق اقدام او اطلاعی در دست نیست، به دو طلبه حمله کرد و با ضربات چاقو به آنها آسیب شدیدی وارد کرد. در این درگیری طلبه‌ای دیگر به نام حجت‌الاسلام اصلانی پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید که حجت‌الاسلام فاطمی ارفع خبر شهادت او را در صفحه شخصی خود تأیید کرد. او در دوران دفاع مقدس رزمنده بوده و حالا نیز در حاشیه شهر مشهد سکونت داشت و در فعالیت‌های جهادی فعالیت می‌کرد.

بر‌اساس گزارش روابط‌عمومی آستان قدس رضوی، یگان حفاظت حرم و مأموران انتظامات ضارب را دستگیر کردند و مجروحان را به بیمارستان انتقال دادند. آستان قدس این تعرض و هتک حرمت به حرم مقدس را محکوم و اظهار کرد که موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی بررسی خواهد کرد و اخبار بعدی را به اطلاع مردم خواهد رساند.

سایت تحلیلی خبری «سرپوش» با انتشار تصویر چهره ضارب، مدعی شده که آن فرد تبعه کشور افغانستان است؛ اما به دلیل اینکه هنوز هیچ اعترافی از ضارب یا گزارشی از سوی پلیس منتشر نشده است، نمی‌توان از این ادعا یا ادعای کانال خبر فوری مبنی بر وهابی‌بودن ضارب یا سایر احتمالات مطمئن بود.

هنوز دو ساعت از وقوع این حادثه نگذشته بود که خبرگزاری صداوسیما، از به شهادت رسیدن یکی دیگر از طلبه‌های مضروب‌شده خبر داد.

تنها کمتر از یک هفته از به شهادت رسیدن دو طلبه گنبدکاووسی به دلیلی نامعلوم گذشته که حادثه‌ای شبیه به آن اتفاق در حرم امام رضا (ع) رخ داد؛ اما رخ‌دادن این حوادث با روشی شبیه به یکدیگر و در بازه زمانی نزدیک این شک را به وجود می‌آورد که شاید این اتفاقات به هم مربوط باشند؛ البته این حادثه‌ها در دست بررسی هستند و هیچ منبعی برای رد یا تأیید احتمالات و حدسیات وجود ندارد؛ بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت که شاید این حوادث با یکدیگر ارتباطی دارند یا اینکه هدف ضاربان انگیزه‌های شخصی بوده است.

البته این از اولین دفعاتی نیست که به طلبه‌ها یا روحانیون سوءقصد می‌شود. سال 1396 فردی برای به قتل رساندن طلبه‌ای در متروی تهران اسلحه درآورد و از میان جمعیت به سوی طلبه تیراندازی کرد. در سال 97 فردی موتورسوار با بستن راه ماشین یک روحانی در خیابان، به او سوءقصد و آسیبی جدی وارد کرد. شاید اگر بخواهیم ریشه این حادثه‌ها را پیدا کنیم، باید کمی حوزه روان‌شناختی عمومی و مردمی و جامعه‌شناسی را مطالعه کنیم.

هرچند درباره حادثه دیروز و هفته قبل جزئیاتی در دست نیست؛ اما برخی از سایت‌ها مانند صراط‌نیوز با انتشار ویدئوی این حادثه، اتفاق پیش‌آمده را «حمله تروریستی» دانسته‌اند. این احتمال برای مردم یادآور خاطرات تلخی است. آخرین بار که واژه حمله تروریستی تیتر یک اخبار شد 31 شهریور 1397 بود که تروریست‌ها به رژه نظامی اهواز حمله کردند و موجب مجروح‌شدن و به شهادت رسیدن چند نفر از غیرنظامیان و سربازان شدند. حدود یک سال و چند ماه پیش از حادثه اهواز، اعضای داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (س) حمله کردند و با شلیک به سمت مردم غیر‌نظامی 12 نفر را به شهادت رساندند.

در‌حال‌حاضر مشخص نیست که حادثه روز گذشته در حرم امام رضا (ع) مشکل شخصی ضارب با این سه طلبه مشهدی بوده است یا اقدامی تروریستی و خط‌گرفته از سوی گروهک‌های خاص. مسلم است تا زمانی که تحقیقات پلیس و بازجویی از ضارب به پایان نرسد، نمی‌توان گفت که این حادثه به چه علت رخ داده است. در هر حال سوءقصد و کشتار انسان‌ها با هر دلیلی محکوم است و باید با مجرم برخوردی قانونی صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها