|

نخست وزیر عراق برای دیدار با بشار اسد وارد دمشق شد

نخست وزیر عراق امروز یکشنبه در یک سفر رسمی وارد دمشق شد و در جریان آن با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر عراق برای دیدار با بشار اسد وارد دمشق شد

به گزارش شبکه شرق، محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق امروز برای یک سفر رسمی به سوریه وارد دمشق شد و در جریان آن با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق با تاکید بر اهمیت آغاز همکاری ثمر بخش و سازنده با سوریه، از سفر قریب الوقوع خود به دمشق سخن گفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور در جریان دیدار «صطام جدعان الدندح» سفیر سوریه در بغداد با وی، روابط دوجانبه میان دو کشور را مورد بررسی قرار داد و در مورد تعدادی از موضوعات مورد توجه بغداد و دمشق گفت و گو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عراق، در این دیدار بر اهمیت حرکت به سمت همکاری‌های دوجانبه ثمربخش و سازنده در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌گونه‌ای که روابط مشترک دو کشور را توسعه دهد و منافع دو ملت در زمینه توسعه و رفاه را محقق کند.

سوریه و عراق روابط نزدیکی دارند و بغداد در سال‌های گذشته همواره از دولت سوریه به رهبری «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه حمایت کرده است.

این احتمال وجود دارد که روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد و باتوجه به موفقیت دمشق در شکستن انزوای عربی خود و بازگشت به اتحادیه عرب همکاری، هر دو طرف در تعدادی از پرونده‌های حیاتی از جمله موضوع صادرات نفت افزایش یابد زیرا باتوجه به فعالیت‌های ترکیه در شمال عراق و سوریه، بغداد و دمشق از لحاظ امنیتی نگرانی مشترک دارند.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در ماه گذشته برای سفر به دمشق دعوت نامه‌ای از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دریافت کرد و گفت که امنیت عراق با امنیت سوریه مرتبط است.

«فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه ماه گذشته با سفر به بغداد با شیاع السودانی دیدار کرد و دعوت رئیس جمهور سوریه از نخست وزیر عراق برای سفر به دمشق را به وی تحویل داد و درباره چشم اندازهای بیشتر زمینه‌های همکاری دوجانبه و هماهنگی اقدامات مشترک به منظور تحکیم امنیت و ثبات در منطقه با نخست وزیر عراق گفت و گو کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار با اشاره به اینکه یکپارچگی سرزمین‌های سوریه و حفظ وحدت ملی در این کشور برای عراق از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد که امنیت ملی عراق وابستگی متقابل به امنیت سوریه دارد.

وی آمادگی کامل بغداد برای کمک به مردم سوریه جهت غلبه بر مشکلات و بحران‌هایی را که مردم این کشور با آن مواجه هستند، اعلام کرد.

پیش بینی می‌شود که در سفر آینده محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به دمشق دو کشور بسته‌ای از توافقات را امضا کنند و به اعتقاد کارشناسان سیاسی بعید نیست که در این سفر توافقی برای فعال‌سازی خط لوله نفت «کرکوک - بانیاس» به عنوان جایگزین بندر جیهان ترکیه برای صادرات نفت عراق منعقد شود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها