|

اندونزی طرحی را برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد داد

دولت اندونزی امروز (شنبه) با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین طرحی را شامل برگزاری همه‌پرسی با نظارت سازمان ملل در مناطق مورد مناقشه ارائه داد.

اندونزی طرحی را برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد داد

به گزارش شبکه شرق، «پروبوا سوبیانتو»، وزیر دفاع اندونزی این طرح را در نشست امنیتی «شانگریلا» در سنگاپور ارائه داد.

وزیر دفاع اندونزی در بیان توضیحاتی در خصوص طرح پیشنهادی دولت متبوع خود، پیشنهاد کرد که طرفین در مواضع کنونی، جنگ را رها کرده و هر کدام ۱۵ کیلومتر عقب بروند تا بین آن‌ها «منطقه‌ای غیرنظامی‌شده» ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این منطقه باید توسط نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد محافظت شود، خواستار برگزاری همه‌پرسی توسط این نهاد شد تا مشخص شود خواست اکثریت مردم مناطق مورد مناقشه چیست؟

پرابوو گفت: پیشنهاد می‌کنم که در این نشست نوعی بیانیه داوطلبانه صادر کنیم که اوکراین و روسیه را به آغاز مذاکرات صلح دعوت کند.

بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر دفاع اندونزی با مخالفت شدید اولکسی رزینیکوف وزیر دفاع اوکراین روبرو شد.

پیش تر، میخاییل پودولیاک مشاور ریاست جمهوری اوکراین در تاریخ ۶ خرداد ماه جاری، طرح‌های صلح برزیل، واتیکان، چین و کشورهای آفریقایی را ابتکاراتی جانبدارانه به نفع روسیه خواند و این کشورها را به لابیگری برای مسکو متهم کرد.

پودولیاک گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مسوولان تجاری اعلام کرد که در گفت‌وگو با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل درباره طرح آن کشور برای حل مساله اوکراین رایزنی می‌کند.

وی افزود: مصاحبه پاپ فرانسیس با شبکه تله‌موندو را دیدیم که گفت جنگ باید فورا خاتمه پیدا کند و گفت‌وگوها در این زمینه باید شروع شود.

پودولیاک با اشاره به این اخبار و تحولات گفت: این یک آرایش مجدد و گسترده در فضای اطلاع‌رسانی است که روسیه پشت آن قرار دارد.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین اظهار کرد: همه از صلح و لزوم حرکت به سمت صلح و مصالحه صحبت می‌کنند.

وی مدعی شد که درخواست‌ها برای مصالحه «لابیگری برای روسیه» است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها