|

در نامه ای به دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد؛

اعتراض ایران به آثار منفی تحریم‌های آمریکا بر محیط زیست و زندگی ایرانیان

سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، با اعتراض به آثار منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر محیط زیست، سلامت و رفاه و زندگی ایرانیان گفت که واشنگتن باید تمامی تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه مردم ایران را با اثرات زیست محیطی لغو کند.

اعتراض ایران به آثار منفی تحریم‌های آمریکا بر محیط زیست و زندگی ایرانیان

به گزارش شبکه شرق، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل و کابا کروشی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه آمریکا بر حوزه محیط زیست و سلامت، رفاه و زندگی شهروندان کشورمان اعلام کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در این نامه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران بویژه از طریق اعمال مجموعه‌ای از دستورات اجرایی و وضع قوانین و مقررات ظالمانه اشاره کرد .

ایروانی با مغایر دانستن تحریم های فوق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد، برخی از اقدامات آمریکا مانند ممانعت از سرمایه گذاری در بخش پروژه های زیست محیطی و دستیابی به فناوری‌های نوین زیست محیطی، ممانعت از تامین منابع مالی لازم برای چنین پروژه هایی و اختلاف در شرکت دانشمندان کشورمان در پروژه های همکاری های زیست محیطی و اجرای پروژه های زیست محیطی را یادآور شد.

سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اثرات مخرب چنین اقداماتی بر دستیابی کشورمان به انرژی های پاک و در مقابل اشاعه گازهای گلخانه ای، تاکید کرد که آمریکا با مجموعه اقدامات فوق و با ممانعت از اجرای پروژه های زیست محیطی، سلامت و رفاه شهروندان جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار گرفته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا شبکه گسترده و پیچیده‌ای از تحریم‌های مالی، اقتصادی و تجاری غیرقانونی و ناعادلانه را با هدف منزوی کردن مردم ایران از سازکارهای مالی و بین المللی و ترتیبات بین المللی زیست محیطی ایجاد کرده است.

ایروانی در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به چالش های زیست محیطی ایران، گزارش سازمان بهداشت جهانی را در مورد عوامل زیست محیطی مرگ و میر تعدادی از شهروندان ایران را یادآور شد و گفت که تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مشکلات محیط زیستی را تشدید و سلامت بخشی از شهروندان جمهوری اسلامی ایران را با خطر مواجه کرده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه همکاری در حوزه مسائل زیست محیطی را یک مسئولیت جهانی و اقدام آمریکا را مغایر با برنامه های محیط زیستی و توسعه پایدار جهانی برشمرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد همچنین با تاکید بر اینکه ایالات متحده آمریکا باید به تعهدات و وظایف بین‌المللی خود بر اساس معاهدات بین المللی وفادار تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا باید تمامی تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه مردم ایران با اثرات زیست محیطی را لغو کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست به مثابه میراث مشترک بشری و بخش جدایی ناپذیر از توسعه پایدار محسوب می شود و ایالات متحده آمریکا باید ضمن پذیرش مسئولیت عواقب اقدامات نادرست خود در قبال مردم ایران، ضمانت‌ها و تضمین‌های لازم را برای عدم بکارگیری چنین اقدامات غیرقانونی بدهد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها