|

مرگ ملکه انگلیس و ترور شینزوآبه از مهم‌ترین وقایع سال بوده‌اند

۱۰ اتفاق مهم جهان در سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱، برای رهبران سیاسی جهان سال خوبی نبود. شینزوآبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن در اتفاقی حیرت‌انگیز ترور شد، ملکه انگلیس از دنیا رفت و پوتین تحت تعقیب قرار گرفت.

۱۰ اتفاق مهم جهان در سال ۱۴۰۱

مهسا مژدهی-اینجا مروری داریم بر مهم‌ترین وقایع سال ۱۴۰۱ در صحنه بین‌الملل.

 

شلیک به شیرین ابوعاقله

شیرین ابوعاقله با شلیک نظامیان رژیم‌ اسراییل بر سرش جان خود را از دست داد. او خبرنگار ارشد الجزیره بود که برای پوشش درگیری‌ها بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در شهر جنین حضور داشت. شلیک به سر این خبرنگار فلسطین – آمریکایی، شلیک مستقیم اسرائیلی‌ها به خبرنگاران آزاد بود. ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواهان رسیدگی به ادعای عمدی بودن این جنایت شدند اما مقامات اسراییلی این اتفاق را غیرعمدی دانستند. این در حالیست که خبرنگاران همراه با این زن ۵۱ ساله که در ۲۱ اردیبهشت کشته شد، می‌گویند در هنگام شلیک گلوله به او هیچ فلسطینی معترضی در محل حضور نداشته است.

 

ترور آبه شینزو

شلیک در شهر نارا ژاپن به نخست‌وزیر پیشین این کشور از آن اتفاقاتی بود که کسی انتظارش را نداشت و انتشار خبر در روز ۱۷تیرماه جهان را شوکه کرد. شینزو آبه یا آبه شینزو، توسط گلوله‌ای که یک جوان ژاپنی با نام تتسویا یاماگامی شلیک کرد کشته شد. در زمان تیراندازی آبه در حال سخنرانی بود و محافظ چندانی نداشت. یاماگامی به پلیس گفته که به‌علت ورشکستگی مادرش، از کلیسای اتحاد کینه داشته و آبه را به‌دلیل این‌که معتقد بود به این گروه نزدیک است، به قتل رساند. نخست‌وزیرپیشین ژاپن در زمان مرگ ۶۷ سال سن داشت.

 

مرگ شیخ زائد

بیست و سوم اردیبهشت ماهه ۱۴۰۱، خبر درگذشت شیخ زائد آل نهیان منتشر شد. او دومین رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی بود که این مقام را از سال ۲۰۰۴ تا زمان مرگش حفظ کرد. شیخ زائد از سال ۲۰۱۴ و پس از سکته مغزی عملا در اداره امور امارات نقشی نداشت اما نام او به عنوان رئیس این کشور کماکان مطرح بود و وظایف سیاسی به برادرناتنی‌اش منتقل شد.

 

مرگ رهبرالقاعده

ایمن‌الظواهری رهبر القاعده ۱۰ سال پس از روزی که هدایت این گروه را برعهده گرفت، روز ۹ مردادماه در بالکن خانه‌اش توسط یک موشک کشته شد. پس از مرگ او القاعده یکی از شاخص‌ترین چهره‌های خود را بعد از اسامه‌بن‌لادن از دست داد. با اینکه ایالات متحده برای سر این مرد ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود اما این چشم‌پزشک ۷۱ ساله آنقدر به طالبان اطمینان داشت که خانه‌ای در قلب کابل اختیار کند و عصر به عصر در بالکن آن ظاهر شود. در نهایت هم مرد مخوف مصری بر اثر همین بی‌احتیاطی جانش را از دست داد.

 

حمله به سلمان رشدی

نویسنده کتاب آیات‌شیطانی در روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ مورد حمله یک جوان ۲۴ ساله به‌نام هادی‌مطر قرار گرفت. در روز حادثه سلمان رشدی، نویسنده هندی – آمریکایی قصد داشت تا در یک سخنرانی عمومی در نیویورک ظاهر شود. حمله به او با چاقو صورت گرفت و رشدی از ناحیه چشم، شکم و گردن آسیب دید. شش ماه بعد از این اتفاق سلمان رشدی بالاخره از سایه بیرون آمد و در حالیکه یک چشمش را پوشانده بود با رسانه‌ها به گفتگو نشست.

 

مرگ ملکه انگلستان

پل لندن بالاخره در روز هفدهم شهریور ۱۴۰۱ فروریخت و ملکه الیزابت دوم در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت. دو روز قبل از اینکه اعلام شود حال الیزابت وخیم است، او نخست‌وزیر بریتانیا را به حضور پذیرفته بود اما تصویرش نشان می‌داد که وزن زیادی از دست داده و دستانش پر از لکه‌های خون مردگی بود. ملکه الیزابت ۷۰ سال بر بریتانیا حکمرانی کرد. او یک سال قبل همسرش را در آستانه ۱۰۰ سالگی از دست داده بود.

 

آغاز سلطنت چارلز سوم

چارلز سوم، فرزند ۷۳ ساله ملکه بریتانیا، ساعتی پس از مرگ مادرش رسما به عنوان پادشاه انگلستان کار خود را آغاز کرد. بسیاری از انگلیسی‌ها او را با نام چارلز نازپرورده می‌شناسند. این مرد انگلیسی در طول سال‌های زندگی خود با بحران‌های شخصی زیادی دست و پنجه نرم کرده که مهم‌ترین آنها مرگ همسر سابقش پرنسس دایانا بود. در ابتدا مشخص نشد که آیا کامیلا همسر دوم چارلز می‌تواند ملکه انگلیس باشد یا نه. اما در نهایت این زوج پرحاشیه پادشاه و ملکه بریتانیا شدند.

 

جام‌جهانی ۲۰۲۲

جام‌جهانی ۲۰۲۲ در انتهای آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و یک ماه به‌طول انجامید. این نخستین بار بود که یک کشور عرب مسلمان میزبانی مهم‌ترین اتفاق ورزشی جهان را برعهده داشت. برخی از افراد و شخصیت‌ها به‌دلیل نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها در قطر، از شرکت در مراسم جام‌جهانی سرباز زدند. این جام با قهرمانی آرژانتین به پایان رسید و یکی از پرحاشیه‌ترین وقایع ورزشی بود.

 

زلزله ترکیه و سوریه

بامداد روز ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، زمین‌لرزه‌ای ۷.۸ ریشتری بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و بیش از ۵۰ هزار قربانی برجای‌گذاشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها