|

ژاپن، اسلحه! شوخی می‌‌کنید؟

جهان در بهت ترور آبه!

نه تنها ژاپن که جهان از شنیدن خبر ترور شینزو آبه شوکه شده است. خبر شلیک و حادثه‌سازی‌ اسلحه جزء نادرترین خبرهای ژاپن است و از آن غریب‌تر شنیدن خبر ترور یک سیاستمدار ژاپنی! این حادثه را مرور می‌کنیم.

جهان در بهت ترور آبه!

سحر طلوعی- نه تنها ژاپن که جهان از شنیدن خبر ترور شینزو آبه شوکه شده است. خبر شلیک و حادثه‌سازی‌ اسلحه جزء نادرترین خبرهای ژاپن است و از آن غریب‌تر شنیدن خبر ترور یک سیاستمدار ژاپنی! این حادثه را مرور می‌کنیم

 

آبه که بود؟

شینزو آبه، سیاستمدار ۶۷ ساله متعلق به جبهه محافظه‌کاران (لیبرال دموکرات)، نخست‌وزیر سابق ژاپن بود؛ ابتدا در سال ۲۰۰۶ در مسند نخست‌وزیری نشست و یک سال بعد کناره‌گیری کرد. 

در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار نخست‌وزیر ژاپن شد و با هدف احیای اقتصاد راکد و ارزش‌‌های محافظه‌کارانه ( موفق ) و همچنین اصلاح قانون صلح‌طلبانه کشورش ( ناموفق ) پا به میدان گذاشت و در تابستان ۲۰۲۰ در واکنش به رسوایی وزیر دادگستری و همچنین عدم توفیق در مبارزه با پاندمی دوباره استعفا داد.

ژاپن و جهان او را با سیاست‌های اقتصادی موفق و موسوم به « آبه‌نومیک» و حضور طولانی‌مدت در مسند نخست‌وزیری به یاد می‌آورد.

آبه مخالف حمله روسیه به اوکراین بود و پس از آن درباره حمله چین به تایوان و لزوم هوشیاری ژاپن هشدار داد و از افزایش بودجه نظامی و دفاعی کشورش حمایت کرد. 

 

آبه چگونه ترور شد؟

شینزو آبه حین سخنرانی انتخاباتی در شهر غربی نارا هدف گلوله قرار گرفت؛ صدای دو گلوله شنیده شد. آبه با گلوله اول سرپا ایستاده بود و به محض برخورد گلوله دوم روی زمین افتاد. 

به گزارش منابع خبری گلوله‌ها به سمت چپ قفسه سینه آبه و نزدیکی گردن او برخورد کرده است. چند دقیقه‌ای پس از حادثه و انتقال با هلی‌کوپتر به بیمارستان تلویزیون ملی ژاپن اعلام کرد آبه علائم حیاتی ندارد. عملیات ۵ ساعته احیا جواب نداد و سرانجام مرگ او تایید شد.

 

ضارب کیست؟ 

تیم امنیتی حاضر در محل به محض وقوع حادثه، مردی را در فاصله پشت سر آبه دستگیر کردند؛ مظنون ماسک جراحی به صورت داشت، حین دستگیری مقاومت نمی‌کرد و اسلحه‌اش را روی زمین انداخته بود. تلویزیون ملی ژاپن اعلام کرد این مرد ۴۱ ساله و اهل نارا است و تتسویا یاماگامی نام دارد. 

سخنگوی تفنگداران دریایی ژاپن می‌گوید فردی به این نام از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ عضو این گروه نظامی بوده است، اما با قطعیت نمی‌شود این ادعا را تایید کرد.

 

اسلحه از چه نوع است؟ 

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد، سلاح ضارب از نوع سلاح‌های دست‌ساز است؛ دو استوانه فلزی موازی هم که به وسیله باندی مشکی به هم چسبیده اند. جزییات بیشتری درباره این سلاح و علت تیراندازی تا کنون منتشر نشده است.  

 

چرا ژاپن و جهان از این حادثه شوکه شد؟

ترور آبه شوک بزرگی به ژاپن و جهان وارد کرده است. شاید به این دلیل که حوادث ناشی از اسلحه جز نادرترین حوادثی است که در ژاپن رخ می‌دهد. دیگر این که حمل اسلحه در ژاپن ممنوع و نرخ جرایم اسلحه در این کشور بسیار پایین است.

گزارش‌های آمار قربانیان اسلحه در ژاپن می‌گوید در سال ۲۰۱۴ تنها ۶ نفر جان خود را از دست داده اند. این عدد به ندرت در طول یک سال به ۱۰ نفر یا بیشتر از آن می‌‌رسد. ژاپن ۱۲۶ میلیون نفر جمعیت دارد.  

 

آخرین ترور سیاسی در ژاپن چه زمانی رخ داد؟

آخرین ترور سیاسی در ژاپن پیش از ترور شینزو آبه، مربوط می‌شود به سال ۱۹۶۰ و تلاش برای کشتن آقای اینجیرو آسانوما، رهبر حزب سوسیال ژاپن. نوجوانی ۱۷ ساله به نام اوتویا یاماگوچی این سیاستمدار را روی سن کمپین انتخاباتی‌اش با شمشیر کوچک به قتل رساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها