|

جزئیاتی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الخلیج اونلاین،روسیا الیوم،اسپوتنیک، و خبرگزارى رسمى عراق .

جزئیاتی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان

به گزارش شبکه شرق، در این میان روسیا الیوم،در گزارشی به جزئیاتی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان پرداخته است.

 

 

روسیا الیوم: 

جزئیاتی از میانجیگری چین بین ایران و عربستان

 

 یک مسئول عربستانی گفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در اواخر سال گذشته پیشنهاد میانجیگری برای آشتی بین ایران و عربستان را مطرح کرد.

 این مسئول که نخواست نامش فاش شود، گفت که مذاکرات اولیه بین رئیس جمهور چین و بن سلمان طی دیدار دوجانبه آنها در نشست سران در دسامبر 2022 در ریاض صورت گرفت.

وی افزود که رئیس جمهور چین ابراز تمایل کرده که چین پلی بین عربستان و ایران باشد و ولیعهد عربستان نیز از این مساله استقبال کرده است.

مسئول عربستان اشاره کرد که ریاض معتقد است پکن در وضعیت منحصر به فردی برای گسترش نفوذ خود در منطقه است.

وی گفت که به خصوص در رابطه با ایران، چین رتبه یکم یا دوم در رابطه با شرکای بین المللی را دارد، بنابراین، نفوذ در این رابطه مهم است و امکان ندارد جایگزینی به همان اندازه اهمیت وجود داشته باشد.

این مسئول گفت که نقش چین احتمالا به پایداری توافق ایران و عربستان کمک می کند و این کشور کمک کننده اصلی به امنیت و ثبات منطقه است.

 

 

اسپوتنیک: 

اسد برای دیدار با اردوغان شرط گذاشت

 

 بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که افزایش شمار پایگاه های نظامی روسیه در اراضی سوریه، شاید در آینده ضروری باشد زیرا حضور روسیه در سوریه با توازن قوی در جهان مرتبط است.

وی در مصاحبه ای با این خبرگزاری افزود که نگاه به پایگاه های نظامی نباید با موضوع مبارزه با تروریسم مرتبط باشد، مبارزه با تروریسم اکنون وجود دارد اما موقتی خواهد بود و حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری موقتی نخواهد بود، ما از توازن بین المللی سخن می گوییم، حضور روسیه در سوریه، اهمیتی با توازن قوی در جهان دارد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که معتقدیم گسترش حضور روسیه در سوریه، امری خوب است که به این ایده خدمت می کند، ممکن است حضور روسیه در سوریه در آینده ضروری باشد.

اسد توضیح داد که کشورهای بزرگ امروز نمی توانند از خود در مرزهایشان دفاع کنند بلکه باید از خارج از مرزها از طریق متحدانی که دارند یا از طریق پایگاه های نظامی از خود دفاع و ایفای نقش کنند.

 

 

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 آغاز جشنواره ملی تئاتر عراق

 

جشنواره ملی تئاتر عراق از امروز آغاز شد و تا 21 مارس به فعالیت خود ادامه خواهد داد.ششمین دوره از جشنواره تئاتر عراق، از امروز پنجشنبه 16 مارس آغاز می شود.

این جشنواره که توسط اداره سینما و تئائر عراق برگزار می شود تا 21 مارس فعالیت خواهد کرد.

احمد حسن موسی، رئیس جشنواره تئاتر عراق گفت که پس از بازگشت فعالیت جشتواره ها که متوقف شده بود، مجددا جشنواره ملی تئاتر عراق را در ششمین دوره خود با مشارکت گروه های داخلی از همه شهرهای عراق برگزار می کنیم.

 

 

الخلیج اونلاین: 

گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و رئیس جمهور تونس

 

امیر قطر و رئیس جمهور تونس طی مکالمه ای تلفنی به بررسی روابط دوجانبه و راه های گسترش آن پرداختند.

 تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، با قیس سعید، رئیس جمهور تونس تلفنی گفت وگو کرد.دو طرف درباره تقویت همکاری دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک گفت وگو کردند.

آل ثانی و سعید به بررسی راه های تقویت روابط دوجانبه نیز پرداختند.

رئیس جمهور تونس تاکید کرد که روابط بین دو کشور متمایز است و به تقویت بیشتر همکاری دوجانبه و چشم اندازهای گسترده تر که بازتاب دهنده روابط دوجانبه بین دو کشور است، اشاره کرد.

پیش از این و در 28 فوریه، خالد بن خلیفه، نخست وزیر سابق قطر به تونس رفته و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها