|

تولد نخستین موش از دو موش نَر بیولوژیک

همچنان نبرد باخموت در اوکراین یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها در صفحه اول روزنامه‌هاست، اما در کنار همه خبرهای مهم سیاسی و اقتصادی جهان، خبر تولد موش‌های جدید در دنیای علم بیش از دیگر موضوعات جالب توجه است.

تولد نخستین موش از دو موش نَر بیولوژیک

به گزارش شبکه شرق، روزنامه‌های چاپ بریتانیا علاوه بر حواشی قانون جدید ضد پناه‌جویان بریتانیا، خبر تولد موش‌هایی که به جای پدر و مادر، دو پدر دارند را در صفحه اول خود آورده اند.

روزنامه‌های آمریکایی سرگرم تلاش‌های ترامپ، جنایت علیه آمریکایی‌ها در مکزیک و البته اعتراضات ضد نتانیاهو در آمریکا و اسرائیل هستند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها تلاش سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده انفجار بیروت، تمدید قرارداد غلات در اوکراین و روسیه و همچنین خبرهای سلطان النیادی از زندگی در فضا و کشته شدن تعدادی از شهروندان در سوریه در اثر حملات پهپادی و … بسیار اهمیت دارد. 

 

گاردین

تولد نخستین موش از دو موش نَر بیولوژیک

 

دانشمندان موفق شده اند نخستین موش حاصل از اسپرم‌‌های دو پدر بیولوژیک را به دنیا بیاورند. آنها بر خلاف معمول سلول تخم را از آمیزش تخمک مادری و اسپرم پدری به‌دست نیاورده اند. دانشمندان برای تولد این موش ها از اسپرم‌های دو موش نر که نقش پدر‌های بیولوژیک را به عهده داشتند، کمک گرفته اند. 

این دستاورد دانشمندان کمک بزرگی در زمینه رفع مشکلات باروری به انسان خواهد کرد. آنها همچنین گام‌های بزرگی در زمینه باروری زوج‌های همجنسگرا بر می‌دارند و برای این مشکل آنها هم پاسخی پیدا می‌کنند. 

پروژه تولد موش‌های حاصل از دو موش پدر در دانشگاه کیوشو در ژاپن عملی شده است. موش‌های دانشگاه کیوشو نخستین پستانداری هستند که از آمیزش سلول‌های نر ایجاد می‌شوند. 

نتایج این تحقیق و پژوهش در کنفرانس ویرایش ژنوم انسانی موسسه فرانسیس کریک لندن ارائه شده است. گام بعدی این پروژه تولد سلول تخمک انسانی زنده از سلول‌های پوست نر در طول یک دهه آینده است.

 

نشنال

موافقت اوکراین برای تمدید قرارداد غلات

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دبیر کل سازمان ملل در گفت و گویی خواستار تمدید قرارداد غلات شده اند. اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای تولید و صادر کننده غلات جهان است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین روند صادرات غلات در دریای سیاه دچار اختلالات عمده و گرانی عجیب و غریب قیمت مواد غذایی شد. اما با پا درمیانی ترکیه و سازمان ملل، روسیه و اوکراین امنیت دریای سیاه را به منظور صادرات غلات و عبور امن کشتی‌‌های باری تامین کردند و تا حدی از شدت بحران مواد غذایی کاستند. 

حالا سازمان ملل و اوکراین خواستار تمدید این وضعیت هستند تا بار دیگر قیمت مواد غذایی سر به فلک نکشد و امنیت صادرات غلات سوله‌های اوکراین که از مهم‌ترین مواد غذایی در جهان به شمار می‌روند، تامین شود. 

این قرارداد طبق قول و قرار قبلی باید در روز ۱۸ مارس تمدید شود، اما به نظر می‌رسد روسیه شرط جدیدی داشته باشد. آنها در عوض تامین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در دریای سیاه، خواستار رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی خود هستند. 

 

نیویورک تایمز

اعتراض یهودیان آمریکایی به طرح نتانیاهو

 

طرح بازنگری قضایی در اسرائیل نه تنها موجب اعتراض شهروندان اسرائیلی در تل‌آویو و اورشلیم شده است که سر و صدای جامعه یهودیان آمریکایی را هم در آورده است. جامعه یهودیان آمریکایی همواره محافظه‌کار و محتاط بوده اند و از اظهار نظر درباره سیاست‌های داخلی دولت‌ها در اسرائیل خودداری کرده اند. 

اما طرح بازنگری قضایی نتانیاهو به قدری تضعیف کننده جایگاه قوه قضاییه و مفهوم دموکراسی در اسرائیل است که حتی با واکنش جامعه یهودیان محافظه‌کار آمریکایی هم مواجه شده است.  

منتقدان داخلی و خارجی نتانیاهو می‌گویند این طرح استقلال قضات و قوه قضاییه را از بین می‌برد. علاوه بر این منتقدان خارجی یا همان یهودیان آمریکا معتقدند این طرح در نهایت بر رابطه میان اسرائیل و آمریکا تاثیر می‌گذارد و آن را شکرآب می‌کند. البته هنوز دولت بایدن علیه این طرح موضع نگرفته، گرچه بر ارزش‌های دموکراتیک و اجماع صحه گذاشته است. 

طرح بازنگری قضایی نتانیاهو در صورت تصویب در کنیسه، به دولت اجازه می‌دهد در عزل و نصب قضات دخالت کند. این طرح به پارلمان مجوز می‌دهد تصمیمات دیوان عالی را با اکثریت یک رای رد کند. 

عرب نیوز

درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده بیروت

 

خانواده‌های قربانیان فاجعه انفجار بندر بیروت از این که سازمان ملل خواستار ادامه تحقیقات شده، خوشحال شده اند. برخی گروه‌‌های سیاسی مانع از ادامه رسیدگی به پرونده شده بودند. 

سازمان ملل در متن تقاضای خود خواستار رسیدگی معتبر، شفاف، مستقل و سریع شده است. در این متن تاکید شده است پرونده فاجعه بیروت باید بدون مداخلات سیاسی و تاخیر بیشتر رسیدگی شود و نتیجه آن در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.

 

نماینده استرالیا در کمیساریای عالی حقوق بشر به نمایندگی از ۳۸ کشور این متن را در نشست سازمان ملل مطرح کرده و خواستار رفع مسدودیت سیاسی در این پرونده شده است. 

 

فاجعه انفجار بیروت در سال ۲۰۲۰ و در انبار نیریت آمونیوم سوله‌های پیرامونی بندر رخ داد. در اثر این انفجار ۲۱۵ نفر کشته شدند و خسارات فراوان به جا ماند. پرونده این ماجرا پس از فاجعه باز شد، اما به نتیجه مشخصی نرسید و مداخلات سیاسی برخی گروه‌‌ها آن را مسدود کرد. بیانیه‌ای با امضای ۴۸ نماینده مجلس لبنان باعث شد است که جامعه بین الملل نسبت به آن موضع بگیرند و خواستار ادامه تحقیقات شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها