|

دیدار وزرای خارجه عربستان و کویت

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الخلیج اونلاین،خبرگزارى رسمى کویت ،روسیا الیوم، وخبرگزاری رسمی عراق (واع).

دیدار وزرای خارجه عربستان و کویت

به گزارش شبکه شرق، در این میان الخلیج اونلاین،در گزارشی به دیدار وزاری خارجه عربستان و ایران پرداخته است.

افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی

 

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الخلیج اونلاین،خبرگزاری رسمی عراق (واع)،اسپوتنیک ، و الجزیره.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق (واع)،در گزارشی به افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی پرداخته است.

 

روسیا الیوم: 

آسیب شدید تأسیسات نفتی سوریه از حملات ترکیه

 

وزیر نفت سوریه اعلام کرد که حملات هوایی ترکیه در 10 روز پیش به شمال سوریه آسیب شدیدی به تأسیسات نفتی سوریه زده است.

 «بسام طعمه»، وزیر نفت سوریه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که حمله 10 روز پیش ترکیه یک کارخانه تولید گاز مایع را که تأمین‌کننده گاز استان حسکه بود تخریب کرده است.

وی افزود که همچنین چندین چاه نفت سوریه در مناطق شمالی از این حمله آتش گرفته که موجب آلودگی زیست‌محیطی شدید در منطقه شده است.

ارتش ترکیه 10 روز پیش مواضعی در شمال سوریه را هدف قرار داد و تأکید کرد که این حملات مواضع شبه‌نظامیان کرد را هدف قرار داده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که کنترل منطقه را در اختیار دارند آنکارا را متهم کرده‌اند که زیرساخت‌های منطقه را عامدانه هدف حمله خود قرار داده است.

 

 

الخلیج اونلاین: 

رشد 360 درصدی ترافیک هوایی بین امارات و قطر طی جام جهانی

 

 ترافیک هوایی بین امارات و قطر طی ماه نوامبر و همزمان با آغاز جام جهانی 2022 قطر، در مقایسه با ماه اکتبر شاهد رشد 360 درصدی بود.

احمد ابراهیم الجلاف، معاون مدیرکل خدمات هوانوردی در سازمان کل هواپیمایی امارات گفت: امارات ورودی اصلی ترافیک مشترک با قطر است و در برقراری بسیاری از پروازهای جام جهانی نقش داشته است.

وی افزود: با مقامات قطری برای تضمین و سلامت ترافیک هوایی بین دو کشور همکاری شد و یادداشت تفاهمی شامل شروط و اقدامات ویژه ترافیک هوایی امضا کردیم و روزانه نشست هایی برای هماهنگی مستمر با شرکای استراتژیک برگزار می شود.

احمد ابراهیم الجلاف تاکید کرد: همکاری منطقه ای برای آمادگی برای جام جهانی با شرکا از سال 2019 آغاز شد و به صورت مستمر بین کشورها برای وضع سازوکارها و طرح ها و تعامل با سازمان های مرتبط در زمینه مدیریت ترافیک هوایی طی زمان برگزاری جام جهانی ادامه یافت.

اکبر الباکر، مدیرعامل هواپیمایی قطر پیشتر از همکاری با شرکت های هواپیمایی کشورهای عضو شورای همکاری طی جام جهانی 2022 خبر داده بود.

 

 

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

تشکیل اولین جلسه کمیته وزارتی حل اختلافات بغداد و اربیل

 

 کمیته دولتی برای بررسی و حل و فصل اختلافات بغداد و اربیل در اولین جلسه خود درباره تشکیل کمیته‌های فرعی تصمیم گرفت.

وزارت برنامه‌ریزی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین جلسه کمیته رسیدگی به اختلافات بغداد و اربیل که به دستور هیئت دولت عراق و به ریاست وزیر برنامه‌ریزی عراق تشکیل شده امروز در بغداد برگزار شد.

بر اساس این بیانیه در این جلسه هیئتی از اقلیم کردستان عراق به ریاست «دارا رشید محمود»، وزیر برنامه‌ریزی دولت ایالتی کردستان عراق، حضور داشت.

در این بیانیه آمده در این جلسه نحوه حل اختلافات بر اساس قانون اساسی و برنامه مصوب دولت بررسی شد.

حاضر در جلسه تصویب کردند که کمیته‌های فرعی برای بررسی جزئی اختلافات تشکیل شود و این کمیته در روزهای آینده به جلسات خود ادامه دهد تا بتوان به راه حل همه مسائل رسید.

 

 

خبرگزاری رسمی کویت :

دیدار وزرای خارجه عربستان و کویت در ریاض

 

«سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت در اولین سفر خود به عربستان پس از انتخاب به این منصب، با همتای عربستانی خود «فیصل بن فرحان» دیدار و تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.

طرفین در این دیدار بر «اصول و دیدگاه‌های خردمندانه رهبران دو کشور تأکید و روابط تاریخی عربستان و کویت و همکاری‌ها در عرصه‌های گوناگون را بررسی کردند».

آنان همچنین توافق کردند که دومین نشست شورای هماهنگی کویت و عربستان در بهار سال 2023 در کویت برگزار شود.

این دیدار پس از آن برگزار شده که در هفته جاری 2 نامه مکتوب از پادشاه عربستان به امیر کویت ارسال شد.

همچنین قرار است در ماه جاری میلادی نشست سران کشورهای عربی و چین در ریاض برگزار شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها