|

افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی پرداخته است.

افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی

در بررسى رسانه‌های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، اسپوتنیک، و الجزیره.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی پرداخته است.

 

الجزیره: 

کمک جام جهانی قطر به اقتصاد اردن

برگزاری جام جهانی در قطر موجب افزایش صادرات محصولات کشاورزی اردن و نیز افزایش مبادلات تجاری و پروازهای ترانزیت میان دو کشور شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اردن تأکید کرد که با آغاز جام جهانی قطر و سفر هواداران تیم‌ها به قطر، حجم صادرات محصولات کشاورزی اردنی به این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

او گفت که در قطر اقبال بسیاری به محصولات کشاروزی اردنی دیده می‌شود هرچند این صادرات با چند مشکل مواجه است که از جمله آنها بالابودن هزینه حمل و نقل به علت انتقال هوایی است.

اردن صادرکننده انواع سبزیجات، میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنیر، لبنیات تازه، دانه‌های خوراکی، خرما، روغن گیانی، روغن حیوانی به قطر و واردکننده مواد شیمیایی و کود از قطر است.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات محصولات کشاورزی اردنی از آغاز سال جاری میلادی به ماهانه 1700 تُن رسیده در حالی که در سال گذشته کم‌تر از 1500 تُن در ماه بوده است.

مبادلات تجاری اردن و قطر در 8 ماه نخست امسال با افزایش 63 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 148 میلیون دلار رسیده است.

 

الخلیج اونلاین:

پیام مکتوب پادشاه عربستان به امیر کویت

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، امروز پیامی مکتوبی به نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت فرستاد.

مضمون این پیام روابط و پیوندهای تاریخی مستحکم بین دو کشور و ملت و راه های تقویت و گسترش همه جانبه آن است.

این پیام توسط سلطان بن سعد آل سعود، سفیر عربستان در کویت به محمد عبدالله الصباح، وزیر امور دیوان امیری تحویل داده شد.

این دومین پیام پادشاه عربستان به امیر کویت طی یک هفته است.

پیش از این و در 20 نوامبر، پادشاه عربستان از امیر کویت برای حضور در نشست سران کشورهای عربی با چین در ریاض دعوت کرد.

 

اسپوتنیک: 

رایزنی شکری و المالکی درباره آخرین تحولات فلسطین و اسرائیل

سامح شکری، وزیر خارجه مصر و ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین درباره آخرین تحولات فلسطین در سایه تنش های اخیر در اراضی اشغالی رایزنی کردند.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که شکری امروز در قاهره میزبان همتای فلسطینی خود بود.

دو طرف آخرین تحولات فلسطین و رایزنی های کنونی برای تشکیل دولت اسرائیل و تاثیرات احتمالی آن بر آینده قضیه فلسطین را بررسی کردند.

المالکی به تحولات و وخامت اوضاع امنیتی در اراضی اشغالی در سایه روند فزاینده و سریع خشونت علیه فلسطینیان علاوه بر یورش های مکرر و هتک حرمت مکرر اماکن مقدس اشاره کرد.

شکری نیز بر نگرانی بسیار مصر از تحولات اوضاع در اراضی اشغالی ابراز نگرانی کرد و گفت که مصر از نزدیک همه تحولات فلسطین و اسرائیل را دنبال می کند.

وزیر خارجه مصر بر موضع همیشگی مصر در حمایت از همه حقوق فلسطین به ویژه برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد و گفت مصر از هیچ تلاشی برای به کارگیری همه ظرفیت های دیپلماتیک خود برای تحقق این هدف دریغ نخواهد کرد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

افزایش صادرات عراق در نیمه دوم سال آینده میلادی

 وزارت نفت عراق اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش صادرات نفت به 3.6 میلیون بشکه در سال آینده میلادی دارد.

«محمد سعدون محسن»، معاون مدیرکل شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق و نماینده این کشور در اوپک، در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) خبر داد که جلسه اوپک اوایل دسامبر برگزار می‌شود و تصمیم گرفته شده که کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت که از ماه نوامبر آغاز شد در سال آینده نیز اجرا شود.

او گفت که برنامه عراق افزایش 250 هزار بشکه‌ای صادرات نفت در نیمه دوم سال آینده میلادی است و بدین ترتیب صادرات نفت عراق 3.6 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

وی افزود که صادرات نفت عراق هم‌اکنون 3 میلیون و 350 هزار بشکه است.

این مقام عراقی همچنین خبر داد که عراق در حال اجرای دو پروژه نوسازی خط لوله‌های دریایی و توسعه خور الزبیر است که هر دو با هم یک میلیون و 800 هزار بشکه بر صادرات نفت عراق خواهند افزود.

وی گفت که شرکت‌های معتبری در آسیا و اروپا و امریکا خریداران پروپاقرص نفت عراق هستند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها