|

تلاش نخست وزیر جدید سوئد برای عضویت در ناتو

همزمان با سفر نخست وزیر جدید سوئد به آنکارا به امید رفع موانع موجود در روند عضویت کشورش در ناتو، یکی از مقامات ارشد ترکیه اعلام کرد، استکهلم همچنان باید اقدامات بسیاری برای به دست آوردن تاییدیه آنکارا برای پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی انجام دهد.

تلاش نخست وزیر جدید سوئد برای  عضویت در ناتو

به گزارش شبکه شرق، به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، سوئد و فنلاند از ترس احتمال حمله مسکو به این دو کشور سیاست‌های دیرینه خود درباره عدم تعهد نظامی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدند.

اما ترکیه که از سال ۱۹۵۲ میلادی عضو ناتو شده، هنوز با پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی موافقت نکرده است. پیوستن به ائتلاف ناتو باید از سوی تمامی اعضا تایید شود. دولت آنکارا، سوئد و فنلاند را به نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی‌اش متهم کرده است.

دولت آنکارا این دو کشور را برای سرکوب افرادی که آنها را تروریست می‌داند از جمله طرفداران حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک و همچنین افراد مظنون به رهبری کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی تحت فشار گذاشته است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد امروز با مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه دیدار کرد و قرار بود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در دفتر ریاست جمهوری این کشور دیدار کند.

ترکیه همچنین خواستار لغو تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه این کشور به دنبال حمله یه شمال سوریه برای مبارزه با نیروهای کرد شده است. سوئد ماه گذشته اعلام کرد که این تحریم‌ها را لغو می‌کند.

شنتوپ گفت: پارلمان ترکیه از تصمیم سوئد برای لغو تحریم‌ها در صنایع دفاع استقبال می‌کند اما گروه‌هایی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند همچنان قادرند در سوئد فعالیت‌های تبلیغاتی، جذب نیرو و جذب منابع مالی داشته باشند.

وی افزود: در رابطه با درخواست‌هایمان در زمینه استرداد این افراد هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

کریسترسون روز دوشنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: ما از طریق قوانین جدید که به طور کامل فرصت‌های تازه‌ای را برای متوقف کردن مشارکت در سازمان‌های تروریستی فراهم می‌کند، اقدامات بیشتری در سوئد انجام خواهیم داد.

وی افزود: سوئد همچنین از صندوق مقابله با تروریسم ناتو برای حمایت از توانایی‌های انی ائتلاف در مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اواخر روز دوشنبه گفته بود: سوئد و فنلاند اقدامات متعددی انجام داده‌اند اما تا این مرحله هنوز به طور کامل به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.

وی سفر کریسترسون را "مهم" توصیف کرد چرا که سوئد در حال انجام "اقداماتی مشخص" برای برآورده کردن خواسته‌های ترکیه است.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها