|

صرفه‌جویی ارزی در عراق با افتتاح پالایشگاه کربلا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، ال بی سی لبنان،خبرگزاری رسمی عراق (واع)و الجزیره. در این میان الجزیره، در گزارشی به صرفه‌جویی ارزی  3 میلیارد دلار ی در عراق با افتتاح پالایشگاه کربلا پرداخته است.

صرفه‌جویی ارزی در عراق با افتتاح پالایشگاه کربلا

ال بی سی لبنان:

نخست وزیر لبنان: توافق با اسرائیل خطر جنگی حتمی را از منطقه دور می‌کند

نخست وزیر لبنان تأکید کرد که توافق ترسیم مرزها با اسرائیل خطر جنگی حتمی را از منطقه دور می‌کند.

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان، امروز (پنجشنبه 6 اکتبر) پس از دیدار با پاتریارک مسیحیان مارونی گفت که در توضیح جزئیات توافق ترسیم مرزها با اسرائیل به وی گفته که این توافق بسیار مهم و در آستانه نهایی شده است.

میقاتی این توافق را راهبردی دانست و گفت که رسیدن به این توافق منطقه را از یک جنگ حتمی نجات داد و افزود که این توافق نشان داد که وقتی لبنانی‌ها متحد باشند می‌توانند به همه آنچه می‌خواهند برسند.

نخست وزیر لبنان گفت که کشور در حال حاضر بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد و این وحدت در انتخاب رئیس جمهور جدید کشور باید به منصه ظهور برسد و افزود که با جدیت برای انتخاب رئیس جمهور جدید در شرایط کنونی تلاش می‌کند.

او از همگان خواست که منطق طایفه‌گرایی را کنار بگذارند و از هر سخنی که شائبه تفرقه داشته باشند خودداری کنند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

برگزاری مراسمی برای اتصال شبکه برق عراق و اردن با حضور نخست وزیران دو کشور

نخست وزیران عراق و اردن با حضور در منطقه مرزی دو کشور سنگ بنای پروژه اتصال برق عراق به اردن را بنا نهادند.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق، «مصطفی الکاظمی» به همراه همتای اردنی خود «بشر الخصاونه» سنگ بنای پروژه اتصال شبکه برق عراق و اردن را نهادند.

این بیانیه افزوده که مصطفی الکاظمی که صبح امروز (پنجشنبه 6 اکتبر) به این منظور به منطقه مرزی عراق و اردن رفته بود، این پروژه را موجب امکان مبادله انرژی میان عراق و اردن دانست و بازتاب واقعی سیاست دولتش در همکاری با دیگر کشورها خواند.

در حاشیه این مراسم، نخست‌وزیران دو کشور در نشستی دوجانبه راه‌های گسترش روابط دو توسعه همکاری‌های منطقه در پرتو نشست سه‌جانبه سران عراق و اردن و مصر را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین پیگیری اجرای توافق‌نامه‌های دو کشور به خصوص در بخش اتصال شبکه برق و کشاورزی و حمل و نقل و امنیت غذایی و نیز روابط مالی و بانکی بررسی شد.

الجزیره:

صرفه‌جویی ارزی در عراق با افتتاح پالایشگاه کربلا

عراق با افتتاح پالایشگاه کربلا با ظرفیت پالایش 140 هزار بشکه در روز گام بزرگی در توسعه تأسیسات نفتی خود برداشته که سالانه 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که این پالایشگاه بر اساس فناوری‌های نوین و با ظرفیت پالایش 140 هزار بشکه نفت جهشی در توان پالایشی عراق به شمار می‌آید و در آن استانداردهای زیست‌محیطی در سطح جهانی رعایت شده است.

این پالایشگاه از چند روز پیش به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از اول سال آینده با ظرفیت کامل راه‌اندازی می‌شود و بنزین سوپر 95 تولید می‌کند که عراق را تا حد زیادی از واردات بنزین بی نیاز خواهد کرد.

عراق هم‌اکنون 12 پالایشگاه دارد که ظرفیت آنها مجموعا یک میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که تولید نفت عراق هم‌اکنون بیش از 4.6 میلیون بشکه در روز است.

یک مقام آگاه تأکید کرد که این پالایشگاه هر دو نوع نفت سبک و سنگین را پالایش می‌کند و 20 نوع مشتقات نفتی تولید می‌کند و 33 واحد تولیدی و یک نیروگاه برق با توان 200 مگاوات دارد.

العربی الجدید:

«بشار الجعفری» سفیر سوریه در مسکو شد

دولت سوریه «بشار الجعفری» را به عنوان سفیر این کشور در مسکو انتخاب کرد.

رسانه دولتی سوریه اعلام کرد که بشار الجعفری در حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای منصب جدید خود سوگند یاد کرده است.

الجعفری از سال 2020 قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه و پیش از آن از سال 2006 نماینده سوریه در دفتر سازمان ملل در نیویورک بود.

پیش از این، منصب سفارت سوریه در مسکو را «ریاض حداد»، از افسران ارشد دستگاه اطلاعات سوریه و از چهره‌های نزدیک به بشار اسد بر عهده داشت.

بشار الجعفری زاده 1956 در دمشق است و مدرک لیسانس مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه دمشق دارد.

او در مذاکرات گوناگون حکومت سوریه با مخالفان ریاست هیئت مذاکره‌کننده حکومت را بر عهده داشت و از شاخص‌ترین دیپلمات‌های سوریه دانسته می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها