|

بارزانی: نیروهای امنیتی عراق با احتیاط رفتار کنند

رئیس اقلیم کردستان عراق دوشنبه شب خطاب به نیروهای امنیتی گفت که آنها باید با احتیاط رفتار کنند.

بارزانی: نیروهای امنیتی عراق با احتیاط رفتار کنند

به گزارش شبکه شرق از پایگاه خبری موازین نیوز عراق، نیچروان بارزانی گفت: از تمام طرف ها می خواهیم که خویشتنداری کرده و اجازه ندهند شرایط از کنترل بیشتر خارج شود.

وی افزود: با نگرانی و از نزدیک تحولات سیاسی و امنیتی بغداد و و دیگر مناطق را دنبال می‌کنیم.

بارزانی افزود: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی است که در قانون اساسی عراق آمده اما تشدید تنش و به تعطیلی کشاندن نهادهای دولتی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی بار دیگر خطاب به نیروهای امنیتی عراقی گفت که آنها نباید اجازه دهند، تظاهرات بهانه‌ای برای افزایش ناآرامی‌ها و بغرنج شدن اوضاع شود.

بارزانی افزود: اوضاع کشور مستلزم نهایت خرد و صراحت است تا با گفت و گوی ملی و مسئولانه و همکاری همه اجازه نداد، امور از کنترل خارج نشود.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکراتیک کردستان عراق نیز در این باره گفت که امیدوارم همگی مسؤولیت پذیر باشند و خویشتنداری خود را حفظ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که برای حل مشکلات و درگیری‌ها به زبان زور، سلاح و خشونت متوسل نشد.

بارزانی همچنین از همگان خواست که برای یافتن راه‌حلی که برای ملت عراق خوبی به ارمغان آورد و منافع کلی کشور را تامین کند، خردورزی کنند.

حسن العذاری رییس فراکسیون صدر در پارلمان عراق با اعلام خبر اعتصاب غذای سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در توئیتی نوشت که اعتصاب غذای صدر تا توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح ادامه خواهد یافت.

رهبر جریان صدر اعلام کرده است که از میان برداشتن مفسدان به هیچ کس این اجازه را نمی‌دهد که از خشونت استفاده کند.

سخنان بارزانی ها پس از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۲۰۰ نفر  در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد اعلام شد.

 مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ساعاتی پیش گفت که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان معترضان هستند و هرگونه بروز خلافی در این مورد پیگرد قانونی دارد.

وی همچنین اعلام کرد که تحقیقات فوری در مورد حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و منشا شلیک به معترضان گشوده شود و مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند.

 صدر روز دوشنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند. 

پس از بیانیه کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند اما پس از آن منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست‌ گرفتند و نیروهای طرفدار صدر منطقه را ترک کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها