|

تاکید امیر عبداللهیان بر اهمیت ثبات، آرامش و حفظ وحدت ملی در عراق

وزیر امورخارجه کشورمان و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، امروز آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

تاکید امیر عبداللهیان بر اهمیت ثبات، آرامش و حفظ وحدت ملی در عراق

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز رضایت از مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات انجام شده، ارتقاء مناسبات تجاری - اقتصادی و نیل به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ موجود در بستر همکاری‌های دو کشور را از اولویت‌های مهم دانست و تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره – شلمچه و کمک موثر آن به افزایش گردشگری و حجم مبادلات را در رسیدن به سطح بالاتری از همکاری‌ها و نزدیک شدن به استفاده از ظرفیت‌های موجود در دوطرف و به نفع منافع فی‌مابین ارزیابی کرد.

 

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با قدردانی از حُسن میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، تلاش‌های انجام شده در دو کشور برای ایجاد شرایط مناسب به منظور برگزاری شایسته این رویداد بزرگ را با اهمیت ذکر کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ثبات، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرایندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق مورد تاکید قرار داد.

 

فواد حسین نیز در این دیدار روابط و مناسبات دوکشور را با اهمیت خواند و با قدردانی از دیدگاه مسوولانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات داخلی عراق، به اقدامات دولت عراق در خصوص راهپیمایی اربعین اشاره و تلاش‌های در دست انجام برای برقراری آرامش و ثبات داخلی در عراق را تشریح کرد.

 

وزیر امور خارجه عراق امنیت ایران و عراق را در هم تنیده دانست و تاکید کرد: کشورش اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق را نخواهد داد.

 

همکاری در حوزه‌های امنیتی، خصوصا جلوگیری از اقدامات گروه‌های معاند، تجزیه‌طلب و تروریست در خاک عراق و اقلیم و برخی مناطق مرزی، قدردانی از نقش تسهیل‌گر عراق برای برقراری حج سال‌جاری برای حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام، توافق دو کشور در زمینه تاسیس سرکنسولگری‌ها در دو کشور ( موصل- اصفهان)، تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها، موضوعات کنسولی مربوط به زائرین اربعین از دیگر کشورهای همسایه، وضعیت یکی از حجاج ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی، تحولات مهم منطقه و توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها