|

مسکو: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات استارت جدید نمی‌پذیریم

نماینده روسیه در کنفرانس بازنگری ان پی تی گفت که مسکو هیچ پیشنهاد خاصی از واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات در مورد معاهده‌ای که در سال 2026 جایگزین استارت جدید خواهد شد، دریافت نکرده است.

مسکو: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات استارت جدید نمی‌پذیریم

به گزارش شبکه شرق، به نقل از اسپوتنیک، آندری بلوسوف، معاون هیئت روسی در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای( ان پی تی) به خبرنگاران گفت: اعلام آمادگی خود آمادگی نیست. زیرا آمادگی واقعی برای از سرگیری گفتگو با روسیه باید با پیشنهادات خاص، سیگنال‌های خاص پشتیبانی شود، که می‌توانیم آن را به عنوان تصمیم قاطع ایالات متحده برای از سرگیری همکاری نزدیک با فدراسیون روسیه تفسیر کنیم.

 

بلوسوف گفت: روسیه تاکنون چنین سیگنال‌هایی دریافت نکرده و فقط اظهارات اعلامی را دیده است.

 

بانی جنکینز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل، روز جمعه گفت که واشنگتن می‌داند که زمان در حال حرکت است و به دنبال مذاکرات کنترل تسلیحات با روسیه برای تضمین توافقی برای جایگزینی استارت جدید در سال 2026 خواهد بود.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه، پیش از کنفرانس بازنگری ان پی تی گفت که دولت او آماده مذاکره فوری در مورد چارچوب کنترل تسلیحات جدید برای جایگزینی معاهده استارت جدید است، مشروط بر اینکه روسیه آمادگی خود را برای از سرگیری کار بر روی کنترل تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده نشان دهد.

 

بلوسوف، گفت: هیچ پیش شرطی از سوی واشنگتن برای از سرگیری گفتگوهای دوجانبه درباره ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحات با روسیه برای مسکو قابل قبول نیست. اظهارات بایدن می تواند به عنوان «نرم کردن موضع آمریکا در مورد ازسرگیری گفت وگو با روسیه» تفسیر شود، اما در بیانیه رئیس جمهور آمریکا اشاره‌ای به پیش شرط‌های خاص وجود دارد.

 

به گفته معاون نماینده روسیه، زمان بیانیه بایدن تصادفی نبود. بلوسوف گفت: بیانیه رئیس جمهور آمریکا قبل از کنفرانس عمدا بیان شد تا نشان دهد که ایالات متحده یک کشور همکار باقی می‌ماند و آماده است تا در گفتگو از جمله با ما شرکت کند. با این وجود، وی تاکید کرد که صرف نظر از جزئیات اظهارات آمریکا در مورد گفتگوی احتمالی با روسیه، پیش شرط ها پذیرفته نخواهد شد.

 

وی تاکید کرد: به هر حال این پیش‌شرط‌ها هر طور هم تنظیم شود، برای ما غیرقابل قبول است.

 

وی تصریح کرد که مسکو تردید دارد ایالات متحده در این مرحله برای مذاکرات سازنده کنترل تسلیحات با روسیه در مورد معاهده‌ای که جایگزین استارت جدید در سال 2026 باشد، آماده باشد.

 

او گفت: ما مطمئن نیستیم که آمریکایی‌ها در این مرحله آماده یک گفت‌وگوی سازنده، برابر، متعهد و باز در مورد پرونده خلع سلاح و در مورد مسائل ثبات استراتژیک باشند که طی آن منافع شرکت‌کنندگان به طور یکسان در نظر گرفته شود.

 

بلوسوف که معاون هیئت روسی در دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی است، افزود: این واشنگتن است که باید برای از سرگیری گفتگو با روسیه در مورد توافقی که جایگزین استارت جدید خواهد شد، گام بردارد. ایالات متحده آگاهانه و عمدا گفتگوها را با ما قطع کرد، بنابراین این آنها هستند که باید گام‌های خاصی را برای از سرگیری آن آغاز کنند و منتظر هیچ علامت یا ژست حسن نیتی از سوی ما نباشندتا اطمینان حاصل شود که ما با از سرگیری این گفتگو موافقت می‌کنیم.

 

وی افزود: پیش بینی اینکه آیا روسیه قادر خواهد بود تا قبل از انقضای پیمان استارت جدید در سال 2026 به توافقی با ایالات متحده برسد یا خیر، دشوار است. در مورد دستیابی به توافق تا سال 2026، نمی توان در اینجا پیش بینی کرد، زیرا پویایی روابط بین الملل، وضعیت نظامی-سیاسی در جهان به سرعت در حال تغییر است و حدس زدن در این مورد دشوار است.

 

معاون هیئت روسی در دهمین کنفرانس بررسی ان پی تی به خبرنگاران گفت: هنوز زمان کافی برای دستیابی به توافق جدید وجود دارد، اما این نیاز به اراده سیاسی و نیت واقعی دارد.

 

بلوسوف افزود: آمریکا می‌تواند از وضعیت اوکراین برای اجرای برنامه‌های خود در حوزه نظامی- فضایی استفاده کند که می‌تواند شامل استقرار تسلیحات در فضا باشد. ارتباط مستقیم خطرات استقرار تسلیحات در فضا با عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین غیرممکن است... با این حال، واقعیت این است که ایالات متحده و متحدانش از نقشه اوکراین به عنوان یک استدلال اضافی برای اجرای نقشه‌های خود استفاده خواهند کرد.

 

وی گفت: برنامه‌های نظامی نه تنها در زمین، دریا و هوا، بلکه در فضا نیز انجام می‌شود.

 

به گفته معاون نماینده روسیه آمریکایی‌ها و کشورهای ناتو به طور فعال مفهوم بسیار خطرناکی را ترویج می کنند که فضا نیز مانند فضای سایبری باید به عنوان محیط دیگری برای جنگ در نظر گرفته شود.

 

او گفت: این واقعیت که آمریکایی‌ها و متحدان آنها به صراحت از صحبت در مورد هرگونه توافق نامه الزام آور قانونی برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا برای نزدیک به 15 سال خودداری کرده‌اند، خود گویای آن است. ما ممکن است فرض کنیم که چنین برنامه‌هایی شامل امکان استقرار سلاح در فضا نیز می‌شود.

 

وی افزود: روسیه قصد دارد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در پاییز امسال قطعنامه‌ای را در مورد اقدامات عملی اضافی برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا ارائه کند.

 

به گفته بلوسف، این قطعنامه، «تاسیس مجدد گروهی از کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد را با همان مأموریت گروه مشابه در سال‌های 2018-2019 فراهم می‌کند. این مأموریت شامل بررسی عناصر احتمالی به‌ویژه یک توافقنامه الزام‌آور قانونی است. یا توافقاتی برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا."

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها